Zondag 1

1 augustus 2021 - Caniço, Portugal

Dag 4

Goedemorgen!

Het is zondag, dus er staat een vrij rustige dag op de planning :) We kunnen iets langer slapen en gaan dan om half 11 met de bus, op naar een Baptistengemeente in Funchal, hoe leuk! Dat had ik niet verwacht met 'n Amigo reis. Het is een heel klein kerkje, waar nu met wat afstand houden zo'n 25 man in past, haha.. Inieminie dus. Gelukkig is het mooi weer en kunnen er ook n boel buiten zitten. Ik zit binnen, samen met Marloes, Heleen en Gerrieke op n bankje. Het is n Engelstalige dienst en er zijn eigenlijk vooral toeristen. Er is nog n stel uit Frankrijk, uit Denemarken, uit Brazilië met n zendeling en twee dames uit Rusland. Bijzonder om zo'n mengelmoes te hebben. Iedereen stelt zich aan het begin voor, zodat we een beetje weten met wie we in de kerk zitten.

Wat n heerlijke dienst! We zingen een paar liederen samen en de spreker preekt de genade boodschap. Mooi! Mooi dat iedereen in de groep mag horen dat Jezus voor iedereen aan het kruis is gestorven, onderbouwd door een heleboel bijbelteksten. Vooraf aan de preek werd trouwens gevraagd of iemand het bijbelstuk wou lezen, die een engelse vertaling had. Met de app heb ik dat, dus ik mag het stuk voorlezen. Lekker op zn baptist, zo samen ;) Na de preek gaan we bidden met elkaar, op de manier die ik van vroeger ook uit de Baptistengemeente ken.. 2 of 3 mensen mogen bidden als ze willen en de dominee sluit af. De pastor uit Brazilië start met gebed en ik kan het niet laten als het daarna even stil valt om ook te bidden. Fijn om even mijn geloof zo te belijden.

Na de dienst word ik aangesproken door het stel uit Brazilië en vertel ik over de groep en praten we over de kracht van de preek, een mooi gesprek. Daarna spreek ik ook nog even met de dominee en sluiten op een gegeven moment ook het Deense stel en de zoon van de dominee aan. Ook n mooie gesprek over het geloof, het planten van kerken en onze ervaringen enz. Ook hier blijkt de wereld weer klein en blijkt er aardig wat overlap in de verschillende levens. Altijd weer bijzonder dat soort dingen ;)

Na de dienst gaan we terug naar het hotel en vertelt de reisleidster dat de beloofde koffie en cake nog niet geregeld is. Dat wordt niet door iedereen gewaardeerd, haha. Gelukkig weet ze het toch te regelen en krijgen we in de grote hal toch nog koffie/thee met n stukje gebak. Iedereen weer blij! Na die tijd druppelt iedereen langzaam weg en besluit ik met Marloes en Lisa bij het zwembad n sandwich te bestellen als lunch. Daarna kleed ik me om en join ik de groep die al bij het zwembad ligt. We kletsen wat, duik nog even in het water en klets daarna weer verder. Uiteindelijk terug naar de kamer en nog even douchen en chillen op het balkon. Prima dagje zo! :)

Om 6 uur is het tijd om te starten met koken. Wij hebben de taak gekregen om de soep te maken, wat niet heel moeilijk is, want me moeten alleen water opwarmen en n poedertje er in doen. Tis net cup-a-soup wat dat betreft, haha. Dus om 10 over 6 ben ik al klaar en laat ik t rustig op laag vuur staan, daarna kan ik weer rustig op t balkon gaan zitten.

Om 7 uur gaan we met onze pannetjes naar de kamers waar we gaan eten. Daar komen alle onderdelen samen, soep, pasta en sla. Het is provissorisch in elkaar gezet op meerdere kamers met maar 2 pitjes. Maar is best lekker! Na het eten is het tijd voor een bijbelstudie. Deze doen we met de groep waar we mee eten. Bij mij is dat met Marijn, Tim, Niels, Gerrieke, Lisa, Heleen, Job en Marloes. N leuk groepje, waar al n leuke klik zit, dus al n mooie veilige sfeer hangt. Hierdoor zijn er goeie gesprekken over het geloof. Aan het einde zingen we nog een aantal nummers en kletsen we nog wat na. Dan verhuizen we weer naar beneden bij t zwembad en later haken er nog n aantal mensen aan.. Hier zitten we weer gezellig te kletsen, maar helaas is het erg gehorig en blijkbaar hebben mensen toch echt last van ons. We proberen zachtjes te doen. Voor n groep jongeren zijn we echt rustig.. we praten alleen, niet zingen of joelen, geen muziek ofzo.. Maar blijkbaar hebben ze toch echt flinke last van ons. Na n tijdje komt de medewerker zeggen dat we naar binnen moeten.. we vragen of er niet buiten een andere plek is waar we kunnen zitten, maar nee, we moeten naar binnen.. oke, helaas dus in t Nederlands even korte uitleg aan de groep en langzaam komt er beweging in. Maar blijkbaar is deze man al super geïrriteerd ofzo, want terwijl we opstaan begint hij te dreigen dat we nu naar binnen moeten en anders belt hij de politie.. beetje heftige reactie, maar goed we waren toch al onderweg naar binnen.. Iedereen vindt zijn plekje binnen.. dacht ik, maar n poos later zie ik die man met grote passen weer naar buiten benen.. Nu zo boos als het maar kan natuurlijk.. zitten daar nog 4 mensen, die zijn dus nog niet naar binnen gegaan.. oelewappers.. ik snap dat je graag buiten zit, maar de grens was nu heel duidelijk uitgelegd en ik kan er heel slecht tegen als iemand zich dan boven de regel plaats uit eigen belang.. N beetje egocentrisch en niet heel christelijk handelen.. Gelukkig zijn de meesten wel gewoon naar binnen gegaan en verhuizen deze laatsten nu ook naar binnen.

Nog even zitten we beneden te kletsen en dan is het mooi geweest. Morgen staat er weer n actieve dag op de planning, dus ik zeg..

Weltrusten!