Mn langste reisdag & Parijs!

20 augustus 2022 - Parijs, Frankrijk

Hierbij het vervolg. Dus goeienacht ! Haha

Het is 23.20 als ik aankom op het busstation, een halfuur voor vertrek. Dus ga ik voor de zekerheid nog 1 keer naar de te ranzige wc en dan stap ik op de bus. De bus zit flink vol en zeker 75% van de stoelen is bezet. Gelukkig heb ik een lege stoel naast me, want zittend slapen kan ik echt niet..

Dan vertrekt de nachtbus, iets na 23.50 uur. Slapen lukt nog steeds niet echt, ook al heb ik aardig wat beenruimte, een nekkussen en een lege stoel naast me.. Maar t lukt me toch om uiteindelijk in slaap te komen. En dan is t altijd fijn dat als je om 2 uur de grens over rijdt, iedereen wakker moet worden voor een paspoortcontrole. Had ik niet verwacht, maar blijkbaar checken ze bij deze grens nog wel de paspoorten. Daarna slaap ik met vlagen, telkens weer zoekend naar een andere houding, maar ik denk dat ik van de 5 uur ongeveer 2,5 a 3 uur slaap, dus das best te overzien. Dan komen we iets na 5 uur in Montpellier aan. Nachtbus overleefd! Dan stap ik op de tram naar het treinstation, die zelfs nog dicht is, maar gelukkig gaat ie niet heel veel later open. Daar is t dan nog n klein uurtje wachten en dan stap ik op de eerste trein van vandaag, de trein van Montpellier naar Arles, die er ongeveer een uurtje over doet. Tijdens die treinrit slaap ik ook weer grotendeels van de tijd. Daarna via de wc door naar de volgende trein, van Arles naar Lyon, van 2.48 uur. Weer een prima slaaptrein! Dus ik slaap daar nog zo'n 2 uur. Als ik rond 10 uur wakker wordt, voel ik me best oke, dus besluit ik langzaam wakker te worden en mn slaapspul op te ruimen. Zo'n 6 uur gebroken slaap gehad, hopelijk is t voldoende ! Ik zal vannacht in elk geval vast goed slapen, haha. Eenmaal in Lyon heb ik iets meer tijd. Ik zoek allereerst weer een wc, deze is gelukkig niet ranzig, als moeten we daarvoor dan wel weer betaald plassen. Maar ik kan de schone wc wel waarderen. Dan haal ik nog een koffie en een cinnamon roll bij de Starbucks en ga ik weer richting het perron. Daar staat de trein naar Parijs! Yess, het is gewoon gelukt om naar Parijs te reizen. Chill! Ik vind een zitplek aan de voorkant van de trein, wederom een tweezits voor mezelf, waardoor ik weer uitgebreid kan chillen en evt nog wat weg dommelen. Ik begin ook met het maken van plannen voor mn tijd in Parijs, maar dan zie ik dat mn externe accu leeg is en dus niet meer laadt.. en mn batterij van mn telefoon is niet super vol meer.. En in de bus en beide treinen tot nu toe was er stroom, maar in deze trein natuurlijk niet.. oeps! Dus de batterij spaarstand gaat maar aan en gelukkig heb ik mooi uitzicht en een puzzelboekje bij me! Haha. Maar natuurlijk komt er vlak waarna ik dit schreef wel iemand naast me zitten, haha. Zo halverwege deze 5,5 uur durende treinrit ga ik toch naar naar de vieze wc trein.. en verder lukt t me nog n keer om n uurtje te slapen en dan rijden we om half 5 Parijs binnen. Ik ben er!! Het heeft me bijna 17 uur gekost, maar tis gelukt! Haha.

Mn hostel zoeken is nu ook n leuke uitdaging, want mn batterij is bijna leeg.. en ik heb mn route uitgeschreven, maar de eerste metro die ik wou nemen die is natuurlijk buiten werking, haha.. super fijn dit.. ik zou die maar 1 halte nemen, dus ik besluit die ene halte maar te lopen. Maar daar eenmaal aangekomen heb ik toch ergens n fout gemaakt, of had ik n oude metro kaart ofzo.. Maar goed, ik haal een 10 ritten kaart en krijg van de vriendelijke vrouw ook een metro map, zodat ik precies kan zien welke metro ik moet nemen. En daarmee lukt het me om uiteindelijk bij mn hostel te komen! Heel fijn. Ik spring eerst onder de douche en leg natuurlijk mn telefoon aan de lader. Maar dat duurt vrij lang, dus als die 55% vol zit ga ik toch weer op pad. Want ik wil deze avond toch nog iets van Parijs zien!

Ik neem de metro eerst naar richting Montmartre, waarbij de overstap die ik wilde maken qua metro natuurlijk ook buiten gebruik is, dus ik ga via een andere route. Opvallend vind ik in de 2e metro al de grote hoeveelheid getinte personen in de metro. Zodra ik uitstap wordt het verklaard. Ik ben duidelijk midden in hun community uitgestapt. Ik moet 1 straat door omhoog waar duidelijk buiten en in de huizen en winkels geleefd wordt en ik denk dat ik de enige blonde persoon ben hier. Er lopen verderop nog 2 blanke mensen, maar verder is de gemiddelde huidskleur heel donker.. Ik word ook n beetje raar aangekeken.. Maar goed, de pas erin en dan komen we de straat wel door! Zodra ik aan het einde van de straat de hoek om ga sta ik ook weer in een totaal andere wereld, met franse mensen in alle vormen, maten en tinten op de terrasjes. Wat een bijzonder contrast! Haha.

Dan beklim ik de trappen richting de Sacre Coeur. Ik kan je vertellen, als een moment een slecht moment is om de Sacre Coeur even rustig te bekijken is dat wanneer de zon bijna onder gaat, haha. Het is stampvol met mensen die een plekje hebben gevonden om de zonsondergang te gaan bekijken. Het is ook een prachtig uitzicht, dus ik snap t wel. Maar wel helaas voor mijn foto's, haha. Vanaf de Sacre Coeur loop ik Montmartre verder in, door de prachtige straatjes. En als de zon eenmaal ondergaat kleurt de lucht prachtig! Ik denk dat dit de mooiste lucht is in mn 4,5 week reizen, haha. Dus de mensen die bij de Sacre Coeur zitten hebben geluk! Ik ben inmiddels op zoek naar een plek om wat te eten, maar ik zoek iets wat niet te duur is en waar ik mn telefoon zou kunnen opladen.. Maar dat blijkt nog een flinke uitdaging. En hoe verder ik loop hoe duurder het lijkt te worden, maar dan heb ik geen zin om weer helemaal terug te lopen. Eenmaal Montmartre uit lijkt bijna alles gewoon dicht. Op google maps zie ik een straat vol met restaurants, maar in t echt zie ik een donkere straat met niks.. heel bijzonder.. blijkbaar gaat in augustus hier gewoon n boel helemaal dicht.. Ik loop nog langs de Moulin Rouge, niet perse een bestemming waar ik heen wou, maar ja.. als je er dan toch langs loopt he, haha.. Maar ook daar in de buurt is niets te vinden qua eten.. T voelt n beetje als een hopeloze zoektocht. Ik neem maar de tram naar de Arc de Triumph. Hier is alles sowieso duur, haha.. Maar er zit ook een Mac en inmiddels wil ik gewoon maar iets eten.. Maar zelfs de Mac hier is duur.. ruim 6 euro voor mn standaard easy menu zonder drinken.. dat is bijna t dubbele, oeps.. maar goed, ik heb eten.. maar geen stroom.. Maar ik ga hierna toch nog maar 1 ding doen, dus komt vast goed..

Na het eten loop ik een half rondje om de Arc de Triumph en ga dan de straat in richting de Eiffeltoren. En eindelijk komt ie in beeld! Wat een prachtig ding is t toch! Het is bijna 11 uur tegen de tijd dat ik daar aankom en helaas zijn ze hier ook de boel aan t verbouwen op Plaza de Trocadéro, top… Maar gelukkig is de Eiffeltoren vanuit verschillende hoeken te zien. Maar zeker de helft van een drukke fotospot is afgezet op deze manier.. Hopelijk lukt t toch nog om leuke foto's te maken hier maandag.. maar vroeg er uit, haha, helaas.. rond 11 uur gaat het glitter effect van de Eiffeltoren nog even aan. Wat een geluk om dat nog even mee te maken !

Daarna stap ik op n bomvolle metro richting mn hostel. In de eerste is t echt mega proppen, haha. Daarna stap ik over in de metro richting mn hostel. Na n paar haltes komt er n groep fransen binnen lopen, waarvan er een een biertje vast heeft. En direct stappen 3 politie agenten in en is t biertje afgepakt, haha. Ze gaan nog even de discussie in, maar volgens mag openbaar drinken hier niet, dus tis tevergeefs. Eenmaal in t hostel ga ik via t toilet richting mn bed. Het was een lange dag.. en nacht, haha!

Trusten!