Catamaran en Dolfijnen!

31 juli 2021 - Caniço, Portugal

Dag 3.

Goeiemorgen!

Daar zijn we weer :) Vandaag konden we lekker uitslapen, dus redelijk uitgerust worden we wakker. Om 11 uur stappen we wederom op de krakkemikkige bus richting Funchal, waar we gelukkig ook deze keer weer heel aankomen.

Allereerst hebben we daar tijd om te lunchen en wat rond te kijken. Met n ander groepje als gister besluiten we bij de haven wat te eten. Hier heb je goedkoop lekkere broodjes en het is vlak bij de verzamelplaats straks. Ze hebben hier n soort klein turksbroodje met in het midden kruidenboter, die is opgebakken. Bolo do Caco, heerlijk! En die kun je zo eten en soms met n stuk vlees er op, of ham en kaas ofzo.. Ik kies deze keer die met steak er op en die smaakt ook weer verdraaid lekker.

Na de lunch is het tijd voor de activiteit van vandaag, Catamaran varen! Goed voorbereid en uit voorzorg maar n pilletje genomen.. Zo ben ik helemaal klaar voor het varen en, heel belangrijk, de zoektocht naar dolfijnen! Op n prachtige catamaran weet ik n mooi plekje voor op het net te bemachtigen. Zo kunnen we heerlijk chill liggen en hebben we n goede plek voor het dolfijnen spotten. We varen de haven uit en zodra we achter de wal vandaan komen varen we de golven in. We liggen heerlijk in het zonnetje mee te deinen, terwijl de bemanning op zoek gaat naar dolfijnen. We varen n flinke tijd wat rond en dan plots vertelt de schipper dat er kans is dat er ergens dolfijnen zitten. Iedereen zit gelijk op t puntje van zn stoel, figuurlijk dan, maar wel recht overeind of staand, turend naar de dolfijnen. De spotter zegt op n gegeven moment dat t waarschijnlijk toch niks wordt, maar vlak daarna zien Joske en ik de dolfijnen ! Zo tof om die beesten in het wild zo rond te zien zwemmen!! Nieuwsgierig komen ze telkens dichter bij de boot en al vrij snel zwemmen ze gezellig een tijd met ons mee. En ik zit eerste rang!! Dus ik krijg ook de opdracht om mooie foto's en filmpjes te maken. En dat lukt best, want ze blijven n flinke tijd bij ons zwemmen en komen regelmatig even boven. Na ongeveer 5 minuten gaan de dolfijnen weer verder en verdwijnen ze uit beeld, maar wat een tof moment was dit!

Daarna varen we op laag tempo door naar de kustlijn. Helaas doet dat n aantal magen geen goed.. een aantal begint toch wat zeeziek te worden. Wat ben ik blij met mn pilletje! Voorlopig heb ik nergens last van. Bij de kust maken we een korte zwemstop. Een heel aantal gaat het water in, maar door de frisse zeewind heb ik het niet warm, maar juist lekker, dus ik blijf lekker op de boot. Want nat in die frisse zeewind zal vooral koud worden, denk ik.

Dan varen we weer naar de haven terug, maar op dit laatste stuk worden er alleen maar meer zeeziek en worden er ook wat visjes gevoerd. Gelukkig zit ik met n half pilletje nog steeds voor aan en heb ik nergens last van. Maar voor de meeste is het fijn om weer terug aan wal te zijn.. een aantal zijn echt flink ziek.. Ik moet eigenlijk vooral plassen, dus ik ga snel op zoek naar een WC bij n terrasje vlak bij. Twee meiden gaan daar ook zitten, Lisa en Lenneke. Lisa is bijna de hele tocht beroerd geweest, arm kind.. gelukkig hebben we nu weer de voeten op vaste wal en met rust en n koude cola begint de beroerdheid iets te zakken.. Maar het vooruitzicht om de bus terug te moeten nemen is nog te veel, dus we besluiten met zn 3e n taxi te nemen, zodat dat goed gaat. Stiekem erg lekker die taxi, want we zijn n stuk sneller thuis. Haha!

Iedereen is aardig oververhit of belabberd als we terug komen en we besluiten even n frisse duik te nemen. Dat doet veel goed! Last minute wordt echter de meeting tijd vervroegd en mn twee kamergenootjes staan te lang onder de douche, dus tegen de tijd dat ik er eindelijk in kan heb ik nog 7 minuten… Of te wel, ik ben te laat.. maar goed, het is even niet anders.. Als n snelle jelle douche ik en slechts 10 minuten te laat loop ik de ruimte van de avondsluiting binnen. Al met al valt t dus mee.

Daarna is t weer tijd om te eten en we gaan weer naar t tentje waar we de eerste avond ook hebben gegeten. Opzich heerlijk eten, maar wat zijn ze ontzettend traag.. sommige tafels krijg t eten vroeg en andere krijgen t pas als de eerste al gegeten, betaald en vertrokken is.. Slechte zaak.. gelukkig zijn wij de tweede die te eten krijgen, dus we hebben geluk! Na het eten besluiten we nog n cocktail te drinken daar. Best prima, maar niet fantastisch.. en n beetje variatie op de kaart is niet te vinden en creatief doen blijken ze ook heel moeilijk in te zijn.. dus helaas wilden ze geen andere cocktail varianten voor ons maken, maar vanaf de kaart konden we allemaal wel toch iets lekkers uitkiezen. Aan t einde bied ik aan om af te rekenen voor onze tafel, maar natuurlijk is t pinapparaat verdwenen, hahah.. maar gelukkig komt hij na n tijdje weer boven tafel en kan ik betalen.

Als we weer terug zijn bij het hotel gaan we nog lekker bij het zwembad zitten kletsen, tot het natuurlijk eindelijk weer te laat is, maar ach.. het is vakantie ;)

Voor nu zeg ik, welterusten !!

1. Riëtte Perdok:
    3 augustus 2021
    Wauw wat weer een mooie reis
  2. Oma Ina.:
    5 augustus 2021
    leuk dat je dolfijnen zag.