Laatste dagje van de reis, in Parijs!

22 augustus 2022 - Parijs, Frankrijk

Goeiemorgen!

Ik ga er minder vroeg uit dan ik 2 dagen geleden had bedacht, maar ik was gister echt kapot en t werd uiteindelijk toch ook weer laat. Dus ik wil wel n beetje kunnen slapen. En als ik mn wekker zet zegt ie nog 7,5 uur, dus dat heb ik ook wel nodig. Maar om 9 uur word ik wakker, ga ik er uit en ontbijten. Het is vandaag iets minder warm dan de afgelopen weken, want het is "maar" 27 graden, dus ik kies er voor om deze laatste dag eindelijk mn nieuwe broek aan te doen. Tis een lange broek, dus hij was eigenlijk altijd te warm om aan te trekken, maar nu kan t eindelijk! na t ontbijt ga ik richting de metro, richting de Eiffeltoren!

Ik start deze keer weer bij de brug Pont de Bir Hakeim, om hier nog wat foto's te maken. Helaas lukken de foto's bij de brug niet zoals ik wil, door de zon die er schuin op staat, maar de Eiffeltoren blijft geweldig! Daarna loop ik over de kade om de Eiffeltoren vanuit verschillende hoeken te bekijken en dan is t plan om er onderdoor te lopen, maar dat kan tegenwoordig niet meer, haha. Dus er maar omheen, om aan de andere kant bij t park uit te komen. Daar is t natuurlijk ook lekker druk en we hebben allemaal t zelfde doel. Een leuke foto bij de Eiffeltoren. Vanaf de Eiffeltoren loop ik door en zoek ik een plekje om te lunchen en vind uiteindelijk een plekje bij Le Recrutement Café, waar ik Franse Crêpes eet en koffie drink.

Na de lunch loop ik langs de prachtige koepel van de Dôme des Invalides, wat naast t gebouw ligt waar t graf Napoleon is. Deze bezoek ik niet, maar ik weet dat hij zn graf zo heeft laten maken dat mensen naar beneden moeten kijken om m te zien. Wat betekent dat je je hoofd moet buigen om naar Napoleon te kijken.. Narcist op en top als je t mij vraagt. Maar goed, daar loop ik dus langs en ga juist de andere kant op. Naar de Pont Alexander-III, een prachtige brug die is vernoemd naar een Russische Tsaar, en onderdeel is van het verhaal van Anastasia. Vanuit daar loop ik naar het Grand Palais en Petit Palais. Ook het Grand Palais is omheind en deels in de steigers, zoals eigenlijk de helft van de  dingen hier.. Maar t Petit Palace is wel gewoon zichtbaar. Deze is vooral bekend om zn gouden hek voor de deur, als die dicht is. En toevallig is dat zo, dus ik kan de gouden deur bewonderen!

Daarna wandel ik weer verder, maar begin mn voeten flink te voelen.. Vergeleken met de kleine blokjes in Barcelona lijkt alles hier op n kaart dicht bij, maar tis heel ver.. Maar goed, we stappen dapper door! Ik loop over de Place De La Concorde en door de Tuilerieën, de tuin van 't Louvre. En dan voor t Louvre linksaf naar Palais-Royal, die een fantastische binnenplaats heeft! Hier maak ik weer wat foto's en chill ik nog even. Met pijn in mn voeten loop ik door. Ik denk dat ik ze vandaag kapot loop, maar ik wil niet nu stoppen, maar door om zo veel mogelijk te bekijken. En ik heb vandaag mn sneakers aan en ik denk dat ik juist daardoor nu zere voeten heb.. door wrijving tussen voeten, sokken en schoenen.. Terwijl je toch zou denken dat lopen op sneakers beter zou gaan, maar nee! Haha..

Ik loop weer verder, achter t Louvre langs, langs een kerktoren naast de kerk Chiesa San Germain L'Auxerrois. Over de brug Pont Neuf naar Île de la Cité, over t plein Place Dauphine, richting de Notre Dame. Blijft toch bijzonder om t zo in de steigers te zien.. Ik loop er langs en op de afscherm muren staan foto's van de brand en het opknap werk.. Hier zo zijn geeft t wel een extra lading. Maar het is mooi om te zien dat ze al een eind op weg zijn met het opknap werk!

Dan loop ik over de brug Pont Saint-Louis om eindelijk Macarons te kopen in Parijs, bij Pierre Hermé, de meest bekende Macarons bakker die zn eigen keten heeft. Met een doosje te dure Macarons loop ik de winkel weer uit, rust ik werr even aan t water terwijl ik de caramel macaron eet, lekker!  En daarna loop ik weer door, weer naar de Quartier Latin, waar ik door de straatjes loop, langzaam omhoog, tot ik bij het Panthéon kom. Te duur om naar binnen te gaan, maar leuk om van buiten te kijken.

Vanaf daar maak ik een plan hoe ik nu in Montmartre kom, want het is inmiddels avond en Montmartre is vanaf hier best een eind, dus deze keer ga ik met de metro. Scheelt weer voor mn voetjes. In Montmartre ga ik toch weer aan de wandel, want ik wil deze straatjes ook verkennen in het daglicht, dus ik heb nog zo'n 1,5 uur denk. Het is aardig klimmen, want Montmartre ligt op een heuvel, dus mn lichaam krijgt nog wat extra uitdaging, maar het lukt! Ik bekijk de mooie huisjes in Rue de l'Abreuvoir, bekijk de oude molen Le Moulin de la Galette en bezoek het plein Place du Tertre wat t ultieme Montmartre gevoel geeft. Wat een heerlijk kunstzinnig en gezellig sfeertje! Dan haal ik een salade en loop naar de Sacre Coeur en zoek daar een plekje. Zo sluit ik mn Parijs onderdeel en de gehele reis af met een prachtig uitzicht, gezellige sfeer en een mooi kleurende lucht  wanneer de zon eenmaal ondergaat. Prima afsluiter zo!

Als het zo'n beetje donker is loop ik de trappen af, richting de Metro. Rond 10 uur ben ik terug in het hostel en pak ik mn tas voor de laatste keer in. Dit gaat me trouwens inmiddels zoveel makkelijker af als aan het begin, haha. Ervaring helpt! Plus dat ik natuurlijk wat spul onderweg heb meegegeven aan Karsten en Doreth en nog wat naar huis heb gestuurd. Maar alles past nu makkelijk in mn backpack, waardoor mn extra tas niet te vol zit met ook nog kleding en schoenen. Ik leg mn kleding voor morgen klaar, poets mn tanden en ga dan richting bed. Om 11 uur lig ik, war de vroegste avond is hier in Parijs, haha. Maar mn voetjes zijn blij dat ze eindelijk uit de schoenen en zweetsokken zijn.. Ik heb inderdaad rechts 2 teentjes kapot gelopen en links 1 teentje.. Maar dat trekt vast wel weer weg. T zijn ook niet perse blaren, maar wel open plekken, oeps! Haha.. Morgen lekker de slippers aan tijdens het reizen!

Voor nu zeg ik welterusten!