Parijs en Versailles

21 augustus 2022 - Parijs, Frankrijk

Goeiemorgen!

Heerlijk om wakker te worden in Parijs en heerlijk om in een bed geslapen te hebben, haha! Ik heb zo als n blok liggen slapen dat ik blijkbaar heel stil heb gelegen, want ik heb beide oordoppen nog in.. wat maakt dat ik mn wekker niet hoor, oeps!! Ik word wakker gemaakt door een kamergenoot die van mn wekker wakker is geworden, die al n aantal keer is afgegaan.. zo slecht.. voel me echt stom.. Maar goed, tis gebeurd..

Ik kleed me snel aan en ga ontbijten. Omdat de lift het niet doet en ik op de 4e verdieping slaap krijgen we t ontbijt gratis, dus dat is wel chill! En dan na t ontbijt op pad! Ik pak de metro naar het Louvre, wat een mooie eerste stop is. Het is er toch al best druk, maar het lukt ook prima om nog leuke foto's te maken, zonder al te veel mensen. Top! De rij om naar binnen te gaan is mega, ook al heeft men al n kaartje.. En gelukkig heb ik dit ooit al es van binnen gezien, dus deze kan ik overslaan. Al zou ik graag nog eens willen hoor! Vond t toen fantastisch! Maar dat is voor ooit. Nu met deze drukte vind ik de herinnering wiel prima. En buiten zijn genoeg mooie plaatjes te schieten!

Dan stap ik weer op de metro naar Place d'Italie, want het is tijd om naar de kerk te gaan! En vandaag ga ik wederom naar Hillsong, maar nu in Madrid. Het zit in een mooi pand en de zaal gaat uiteindelijk helemaal vol. Ik heb deze keer geluk, want er wordt in de dienst vertaald, fijn! Wat gelijk opvalt is de groep met mega enthousiaste jeugd die dansend en zingend in de foyer staat. Goals voor bij ons ! Het blijkt dat ze komende week op kamp gaan en ze hebben 34 duidelijk zin in! Leuk. De dienst is verder heel tof! De liedjes worden weer Engels ondertiteld en deze keer zing ik ze in 5 Engels mee, haha. Het openingsnummer is trouwens t zelfde als vorige week. Toevallig! En de preek is ook heel gaaf. Over hoe wij nu al leven in Gods koninkrijk en hoe dat dan is en wat de bijbel erover zegt. Heel tof !

Na de dienst praat ik nog kort met iemand van het welkomstteam en dan stap ik weer op de metro en dan de trein, want ik ga voor heel even Parijs weer uit.. Want ik ga naar Versailles! Deze staat al heel lang op mn lijstje en vandaag gaat t eindelijk gebeuren! Ik weet dat ik een apart treinkaartje moet kopen, maar ik zie geen kaartjes automaten en als ik mn stadspas gebruik kom ik gewoon door de poortjes heen, dus ik stap gewoon de trein in. Ik heb geluk, want je kan je telefoon opladen in deze trein. De accu is namelijk nu al bijna leeg.. is echt niet goed, zo snel al die leeg gaat.. en mn externe accu laad ook niet meer lekker op, dus die kan ik ook niet gebruiken. Hopelijk kom ik de dag door qua batterij! Eenmaal in t plaatsje bij Versailles kom ik natuurlijk niet meer de poortjes uit op mn stadspas, dus ik kan t station niet uit.. maar kak! Als bijna iedereen er verder doorheen is staat er een meneer die n donderpreek begint over boetes van 50 euro die hij nu van ons kan vragen enz.. Hij doet dit duidelijk vaker en ik denk dat ie er stiekem plezier in heeft.. gelukkig mogen we toch het station uit, maar ik koop direct een kaartje voor de terugweg. Gebeurt dat in elk geval niet weer.. Dan maak ik nog een stop bij de Starbucks. Kan mn telefoon mooi nog even aan t stroom en kan ik even wat eten, want ik heb mega trek.

En dan loop ik naar Paleis Versailles! Wat een prachtig gebouw, vol versieringen van goud en andere prachtige materialen. Er staat een rij om binnen te komen, maar gelukkig loopt die aardig door. Dan haal ik de audiotour en loop ik door het gebouw, het is heel mooi! Vooral hoe t tot stand gekomen is vind ik fascinerend. N kleine chateau die wordt uitgebreid en uiteindelijk een mega paleis wordt onder leiding van Lodewijk XIV en daarna nog verder wordt gebouwd door Lodewijk XV. Maar de pracht van Versailles is vooral te danken aan Lodewijk XIV, de zonnekoning. Ik heb weinig onthouden van de kunstgeschiedenis die ik heb moeten leren, maar dit gebouw, deze koning en de Barok tijd vond ik altijd super interessant. En hier heeft hij gewoon gewoond. Rondgelopen, geleefd.. Hoe tof! Het is wel mega druk, dus het is echt file lopen om door de verschillende ruimtes te gaan. De kamers zijn mooi, maar helaas zijn de meeste meubels verdwenen en niet meer gereconstrueerd, dus ze zijn ook vrij leeg. En vergeleken met de Royal Palace in Madrid, valt dit zelfs een beetje tegen.. oeps! Hihi. En ik herinner me nog het Louvre, waar ze de kamers van Lodewijk XIV en anderen hadden nagebouwd. Ook dat was mooier dan dit.. Wat eigenlijk betekent dat ze hier best wat meer van hadden kunnen maken, maar ach.. haha. Verder geniet ik wel hoor! En de gouden spiegelzaal is ook echt fantastisch! Vol met mensen, maar wel heel mooi! En die vind je nergens anders, dus ik ben wel blij dat ik geweest ben!

Na deze tour door t paleis sneak ik terug naar de ingang, naar de wc, want daar heb ik een stopcontact gezien. Deze was toen in gebruik, maar nu heb ik geluk. Dus ik ga tegen de muur daar zitten en gebruik de tijd om de infoboekjes van Versailles te bestuderen en de kaart van Parijs.. als de batterij uiteindelijk op 75% staat ga ik weer door naar het volgende onderdeel, namelijk de tuin! Ook deze is prachtig! En vooral mega groot. Ik loop wat rond en probeer af en toe iets van de fonteinen mee te maken, maar ik heb niet helemaal helder wanneer ze nou aan zijn. Tis namelijk heel wisselend. Inmiddels heb ik wel weer mega trek, want dat ene stukje worteltaart van de Starbucks is niet voldoende. Gelukkig wordt er eten verkocht op het terrein en ik haal daar een baguette met kip & curry madras salade. Best lekker! En t vult vooral heel goed en dat is fijn.

Na het broodje wandel ik weer verder tot ik ergens hoor dat het over 15 min gaat sluiten, dus dat is mijn cue om weg te gaan. Volgens mij gaat trouwens niet alles dicht, want als ik naar buiten loop zie ik dat er nog steeds mensen naar binnen worden gelaten. Maar ik denk dat de kleine tuintjes in de grote tuin wel dicht gaan. Ik ben in elk geval gaar en mn benen willen eigenlijk niet meer, dus ik loop door naar het station. Daar stap ik weer op de trein en in dat ritje van 20 min merk ik pas hoe moe ik ben.. het voelt even alsof ik niet meer kan.. maar ik hoop dat dat over gaat als ik weer in beweging kom en gelukkig trekt t aardig weg. Als ik terug ben in Parijs bekijk ik nog even de Eiffeltoren vanaf de brug Pont de Bir Hakeim. Daarna stap ik weer op de metro richting Quartier Latin, vlakbij de Notre Dam. Daar heb ik als doel om deze avond gewoon echt te avondeten en niet weer met fastfood te eindigen. Ik vind n leuk restaurantje waar ik een pizza bestel. Daar zit ik daarna nog rustig wat te schrijven en na n drukke dag mn telefoon bij te werken.

Daarna loop ik door richting t water en komt de Notre Dam in beeld. De voorkant is nog zo mooi in tact! Het valt bijna niet op dat ie grotendeels is afgebrand. Aan de zijkant en achterkant zie je dat natuurlijk wel.. Ik loop nog door de drukke straat van het Quartier Latin, klets nog even met een Fransman bij de Notre Dam, loop dan door over het eiland Île de la Cité, wat ooit echt t prille begin van Parijs was, al zie je daar niks meer van. En dan aan de andere kant de brug weer over, iets doorlopen richting en dan komt de Eiffeltoren weer in beeld. Blijft mooi! 2 minuten voor 11, dus het disco effect gaat zo weer aan, en ja hoor! Prima manier om de avond weer af te sluiten. Daarna stap ik op de metro richting t hostel en ga ik lekker m bed in.

Trusten!

1. Riëtte Perdok:
    22 augustus 2022
    Wat weer een belevenissen en mooie verhalen. ❤❤