Wien, du bist so schönn

7 augustus 2017 - Wenen, Oostenrijk

Dag 9

M'n laatste dagje Wenen. Ik vind het nu al jammer. Om kwart voor 10 wordt ik wakker en ga uit bed. Ik maak me klaar en ga op pad. Vandaag is het toch echt te bedoeling dat ik een kabeltje ga vinden voor m'n externe lader. M'n hostel ligt vlak bij een winkelstraat die door loopt tot het centrum, dus vandaag loop ik deze eens af. Er zijn hier vooral cafe’s en kleding winkels, net als in heel Wenen, voor m'n gevoel. Ik loop best een tijdje en zie dan een soort van feestwinkel/expo. Dit is een kanshebber. Ik loop de winkel in en er is echt vanalles! Ik loop uit nieuwsgierigheid dan ook de hele winkel door. Aan het einde, bij de kassa, vind ik kabeltjes. Top!

Daarna ga ik bij een café in een boekenwinkel ontbijten. Hier is ook stroom, dus kan ik mooi nog even laden. M'n ontbijt bestaat uit een red velvet muffin en een cappuccino. Lekker! Daarna loop ik de winkelstraat uit, richting centrum. Ik loop een rondje door het museum kwartier, wat ook een leuke plek is met bankjes en kinderspeel dingen.

Dan loop ik naar de Maria Theresienplatz. Hier zijn het nationaal museum en het kunstmuseum. Twee vrijwel identieke prachtige gebouwen, tegen over elkaar. Heel mooi! Vanuit daar neem ik de tram, rond het centrum, naar het Hundertwasserhouse. Een gebouw waarbij het net lijkt alsof er veel kleine kleurrijke huisjes op elkaar gestapeld zijn. Hier zit ik even in de koelte van de schaduw.

Daarna neem ik de tram naar Slot Belverdere. Een geweldig mooi paleis weer. Gebouwd voor Eugenius van Savoye. Geen idee wie het is, maar de tuin en het paleis zijn erg mooi! Ik ga verder niet naar binnen, want het is meer een kunstgalerij. Geen zin om daar m'n geld aan uit te geven.

Dan neem ik de tram naar het centraal station. Ik wil m'n ticket voor morgen reserveren. Er is een enorme wachtrij, dus ik trek een nummertje (nog 50 wachtende voor mij) en ga dan eerst lunch halen. Ik kies uiteindelijk voor de Subway en hier hebben ze nog wel de Subway Club! Yes! Als ik weer bij het reiscentrum kom zijn er nog 20 wachtende voor mij. Scheelt toch weer. Ik eet m'n broodje en vrij snel er na ben ik aan de beurt. Dan blijkt dat het een regionale trein is, waarvoor je niet hoeft te reserveren. Gelukkig heb ik niet al die tijd zitten wachten.

Dan neem ik de metro richting Naschemarkt. Kijken of er vandaag wat te beleven is. En ja hoor! Het is lekker druk. Het is een open marktplek, met vaste kramen. Twee gangen, dus ik loop door de ene heen en door de andere terug. Ik loop langs restaurant, groente en fruitkramen, kleding kramen, kramen met nootjes, kramen met baklava, slagers enz enz. Super leuk. Bij veel kramen willen ze graag dat je even wat proeft, in de hoop dat je wat koopt natuurlijk. Dat ben ik niet van plan, dus loop rustig tussen de kraampjes door. Ik eet ergens nog wel een ijsje, heerlijk.

Dan stap ik weer op de metro, richting de Prater, een amusement park. Als ik daar aan kom sta ik verstelt. Er zijn mega veel attracties! Achtbanen, fun-houses, wild water baan, zweefmolens, boomstammen. Bizar! Entree is gratis, wat betekent dat je voorbode attracties moet betalen. Ik krijg wel gelijk zin om rollercoaster tycoon te spelen, Haha. Ik ga in de boomstammen, omdat dat altijd m'n favoriete attractie is. Je weet wel, zo’n water baan waarbij je in een uitgeholde boomstam een baan volgt. Natuurlijk is vooral het naar beneden glijden erg leuk. Misschien een beetje eenzaam, alleen in een attractie, maar ik geniet van dit ritje! Verder loop ik rond, maar ga niet echt ergens in. Alleen is dat toch minder leuk. Maar ik wil hier zeker nog een keer terug komen, samen met anderen!

Als ik het park weer uitloop staat er allemaal politie. Dan zie ik ook een gele helikopter op een groot grasveld staan. Aaaii, dat is meestal slecht nieuws. Het trigert me toch om te blijven kijken. Niet als ramptoerist, maar om de helikopter op te zien stijgen. Het duurt even, maar dan komt er een ambulance en wordt er een patiënt de helikopter ingedragen. Arme man/vrouw.. en dat met honderden toeschouwers. Dan stijgt de helikopter op. Toch wel een gaaf gezicht hoor!

Vlakbij het veld is een worstenkraam. Tijd voor worstenbroodje nummer twee! Deze keer met grillworst. Dit is lekkerder dan de frankfurter vorige keer. Tis toch niet echt m'n favoriete eten, maar ik ben in Wenen, dus het hoort er wel bij. Deze man is trouwens smakelijker, nou ja.. zn tanden zijn in elk geval normaal.

Na het broodje ga ik weer richting het filmfestival. Er is vanavond een moderne dansvoorstelling te zien op het scherm. Ik ben vroeg, dus kies er voor om eerst een drankje te halen. Ik heb natuurlijk weer geen verstand van de alcoholische drankjes op de kaart dus kies uiteindelijk maar wat. Helaas vind ik het niet echt lekker. Maar t kostte me geld, dus ik ga het gewoon opdrinken. Zo’n klein uurtje later is het me gelukt om het op te drinken en ga ik richting filmscherm. Daar begint om 9 uur de voorstelling. Het is erg mooi, maar zonder verhaal en helaas steekt de wind op. Ik heb weinig extra kleding mee, behalve een sjaal. Dus ik taai op een gegeven moment af en ben blij als ik op het warme metrostation sta.

Op het metrostation bij m'n hostel wordt, zoals ik al hoopte, weer muziek gemaakt. Een jongen haal de meest bizarre acties uit op 1 gitaar, waardoor het klinkt alsof het minimaal 3 instrumenten zijn. Heel gaaf! Na een tijdje loop ik weer door en ga ik naar m'n hostel. Daar ontmoet ik weer een aantal nieuwe kamergenoten en we kletsen wat. Daarna is het bedtijd. Morgen is het weer tijd om door te reizen.

Bis morgen!

1. Riëtte Perdok:
    8 augustus 2017
    Waarom blijf je niet wat langer in Wenen als je zo geniet ? Mooie versiering op dart gebouw met die gekleurde vlakken ! Goede reis.