Bratislava

8 augustus 2017 - Bratislava, Slowakije

Dag 10:

M'n wekker gaat om 9 uur en iets over half 10 loop ik, bepakt en bezakt, het hostel uit. Helaas is het tijd om Wenen te verlaten, maar ik kom hier zeker nog terug! Ik stap op de tram die me naar het station brengt. Nog een keer een tour door Wenen. Ik ben lekker vroeg, dus tijd voor ontbijt op het station. Ik bestel weer m'n favoriete Caramel Macciato bij de Starbucks en neem er een Cinnamon Roll bij. Deze is nog even verwarmd, lekker !! Hier zit ik rustig te wachten. Dan ga ik via de wc naar het perron. De trein staat er al, dus kan gelijk een plekje zoeken. Dag mooi Wenen!

Het is maar een uurtje met de trein. Helaas is er niet veel bijzonders te zien onderweg. Wat wel grappig is, is dat de trein op een moment stopt en ik denk dat het gewoon midden op het spoor even stilstaat, zoals de trein al eerder heeft gedaan. Maar dan zie ik mensen uitstappen. Ik kijk nog even goed. Er ligt een smal verhoogd strookje met grind langs het spoor. De vrouw met trolley die is uitgestapt moet de koffer tillen, door het grind. Dan zie ik dat er drie van deze stroken naast elkaar liggen. Bizar om te zien. De trein rijdt weer verder terwijl het oude vrouwtje nog op de smalle strook loopt. Levensgevaarlijk. Het is duidelijk dat ik weer in een andere wereld terecht gekomen ben.

Rond 12.20 uur kom ik aan in Bratislava, Slowakije. Ik stap gelukkig uit op een normaal perron. Dan loop ik het station in, wat vrij klein is. Deze keer ben ik slim en reserveer ik gelijk een stoel voor m'n treinreis morgen. Daarna ga ik richting bushalte. Alles oud en beton, zo anders! Ik ben in Slowakije! Dat had ik een tijd geleden niet gedacht, dat ik daar heen zou gaan. De door Hostelworld aangegeven bus kan ik echter niet vinden en ik staar een tijdje naar het openbaar vervoerkaartje wat er hangt. Uiteindelijk ontdek ik dat de tram mij het dichts bij het hostel kan brengen, dus dan loop ik via station weer naar de tramhalte.

Met de tram ben ik vrij snel bij de goeie halte en vanaf daar is het nog geen 5 minuten lopen, dikke prima! Ik check in en heb een vierpersoons kamer waar tot nu toe verder nog niemand is. Benieuwd of ik kamergenoten heb als ik vanavond weer terug kom. Ik blijf niet lang op de kamer, ik zoek alleen even wat info op internet over de kasteel-tour. Verder heb ik net wat tips gekregen bij de receptie, zoals de free-tour en wat eeltplekjes. Super fijn, aangezien ik hier maar een dag ben.

Ik loop richting de oude binnenstad en ga op zoek naar het plein bij het Nationaal Theater. En deze keer niet omdat ik van theaters hou, maar omdat de kasteel-tour daar begint. Wanneer ik daar kom is de tour van twee uur net vol, dus ik koop een ticket voor 3 uur. Geeft mij tijd om even te lunchen en nog wat rond te lopen. Ik ontdek onder andere een winkeltje waar ze snoep aan het maken zijn, waar je een kijkje kan nemen in het proces. Super leuk om te zien.

Dan ga ik om 3 uur op de eerste tour. Deze is in een rood oldtimer busje, waarvan ik natuurlijk vergeten ben een foto te maken. Oeps, Haha. De bus rijdt rond en er is een audiotour bij, en wel in het Nederlands! Chill! Bij elk bijzonder gebouw wordt iets vertelt, waardoor ik veel mee krijg over de geschiedenis van Slowakije en Bratislava. Bij het kasteel, boven op de heuvel, maken we den stop van 20 minuten, waardoor we daar even kunnen rondlopen en foto’s kunnen maken. Daarna stappen we weer in het busje, twee mensen zijn te laat ofzo, want die stoelen blijven leeg, en rijden via een andere route weer terug naar het begin van de tour.

Direct na deze tour sluit ik aan bij de free walking tour. Deze duurt zo’n 2,5 uur en het is een effectieve manier om alle highlights van de stad te zien, waarbij je ook nog een bult informatie krijgt. En aangezien ik maar een dagje heb, is dit erg effectief. We lopen langs veel plekken, onder andere de kathedraal waar vroeger de royals gekroond werden, zoals Marie Therese, ja daar is ze weer. Verder zien we een paleis, de blauwe kerk en nog veel meer.

Na de walking tour is het tijd om te eten. Iedereen heeft tot nu toe aangeraden om het meest traditionele gerecht uit te proberen. Het enige nadeel is dat het met schapenkaas is. Maar volgens de gids is een meer een soort room.. nou, wie weet. Ik ga naar de Slovak Pub, nog iets wat door meerdere is aangeraden. Ik kom in een soort van mega bruin-cafe terecht, met meerdere ruimtes.elke ruimte wordt geregeld door een ober. Ik kom in een ruimte terecht met een vrij zenuwachtig ogende ober. Hij vraagt of ik wat wil drinken en als ik m'n cola heb gekregen vraagt hij of dat alles is. Nee, natuurlijk niet, ik wil een menu. Natuurlijk zeg ik dit minder onaardig, Haha. Ik krijg een menu waarop 70% is door gekruist is. Op de voorkant lees ik dat er wegens een verbouwing een andere kaart is, deze dus, maar ook daarvan is dus zo’n 70% geschrapt. Ik kies het meest traditionele gerecht: Bryndzové halusky. Als het komt lijk het een soort van pap. Ojee, dat is veel kaas. Zoals ik verwacht vind ik het niet lekker. Ik probeer dapper door te eten, maar ik moet op gegeven moment echt opgeven, omdat ik er serieus misselijk van wordt. Schapenkaas is vies! Bleuh..

Waar ik me ondertussen wel mee vermaak is de ober. Hij heeft duidelijk geen idee waar hij mee bezig is. Hij rent heen en weer. Kom mij voor het eten vragen wat ik ook al weer had besteld.. een tafel verder zit een jongen met een ziekenhuis kraag om zn nek. Hij wil 2 gerechten bestellen, wat vrij moeilijk gaat, maar het lukt. Dan besteld hij later een bier. Op een gegeven moment heeft hij zn eerste gerecht op en vraagt hij nog maar eens naar het bier, waarop de ober kijkt alsof hij dit voor het eerst hoort. Achter mij zit een groep van 4 personen. Zij zaten als eerste, maar pas als ik mijn eten voor me heb, gaat hij naar hen toe om de bestelling op te nemen. Het is te grappig. Toch ga ik er op een gegeven moment vandoor, want ik wordt inmiddels bijna misselijk van het kijken naar m'n maaltijd.

Ik loop wat rond, om iets anders te zoeken. Ik loop enorm om, maar uiteindelijk kom ik op een pleintje waar een mini festival sfeer hangt, omdat er 3 foodtrucks staan en er hangen lampjes. Super leuk! Hier haal ik een patatje en ga daar zitten. Na het eten haal ik nog een cappuccino bij zo’n koffie-bus. Dit is serieus het lekkerste dat ik die avond binnen krijg en ik ben blij dat ik dit als laatste heb gedaan.

Ik ga terug naar het hostel, klaar voor een rustige avond in m'n hostelkamer. Eerst ontmoet ik een kamergenoot, een Afgaan die nu in Zweden woont. We kletsen even en dan gaat hij eten. Even later komt de volgende kamergenoot binnen. En ja hoor, het is de jongen uit het restaurant met de ziekenhuis kraag! Toevallig! We kletsen even en hij vertelt dat hij met drie meiden heeft afgesproken later beneden. Ik hop eerst even onder de douche, omdat dat al op de planning stond en daarna ga ik ook nog even naar beneden. Ze gaan kingsen, een drankspel. Ik koop een ijsthee en kijk mee. Omdat het gespeeld wordt met bier raken ze niet dronken, maar moeten ze vooral vaak naar de wc. Het is wel erg leuk om mee te kijken.

Na een tijdje komt het idee om naar een karaoke bar te gaan. Die is tot 1 uur open, dus we hebben nog 1,5 uur. We gaan die kant op en de sfeer is niet bijzonder. Dan gaat er een grote groep weg, waardoor de sfeer even beter wordt. Met veel plezier worden er zo’n 2 a 3 nummers gezongen. Dan komt er een groep jongeren binnen die de hele bende bij elkaar schreeuwt. Het systeem waarbij iedereen 0,30 betaald voor een liedje betaald en deze dan mag zingen door de microfoon mag zingen vervalt volledig. Als na lang wachten eindelijk ons nummer komt, laat die groep ons er niet bij. We besluiten om maar snel weg te gaan, verschrikkelijk dit. We gaan terug naar het hostel en ik zit nog tot half 3 te kletsen met een van de jongens. Dan is het tijd om naar bed te gaan. Al met al was Bratislava erg leuk! Nu weer tijd voor de volgende stad.

Zhobom / tot ziens !

1. Riëtte Perdok:
    9 augustus 2017
    Wauw mooie gebouwen en bloemen tuin