Sisi dagje

6 augustus 2017 - Wenen, Oostenrijk

Dag 8:

Vandaag, een week geleden, ging ik op vakantie. Ik ging vanaf eerst nog naar de kerk, voordat ik echt vertrok. Vandaag begint m'n dag in bed in een hostelkamer in Wenen. Ook zeker geen slecht begin. Ik werd eerst om half 9 wakker, veel te vroeg, sus ga weer slapen. Dan word ik om 10.40 uur wakker. En ik wil t begin van de dienst zien, dus ga snel naar Doorbrekers.tv .. ja ja, ik weet het .. ik ben fanatiek. Maar het gaat me vooral om Superkids en het zwarte water, Haha. De preek kan ik later ook terug luisteren. Ondertussen kleed ik me aan en maak me klaar. Na het filmpje pak ik m'n spullen en is het tijd om op stap te gaan.

Ik hoorde het al op de ramen.. helaas, het regent. Gelukkig op dit moment niet heel hard. Ik loop naar het metrostation waar ik twee broodjes haal en een flesje water. Dan stap ik op de tram, richting Schloss Schönbrunn. Hier staat inmiddels natuurlijk een mega rij voor de kaartjes, maar ik wil een combi ticket met korting, dus ik moet wel ik de rij staan. Uiteindelijk valt het best mee en een tijd later heb ik m'n ticket. Het Sisi ticket, Haha. Hiermee kan ik dit paleis bezoeken en het sisi museum in de stad. Inmiddels regent het harder, maar ik loop toch richting paleis. Hier staat binnen helaas ook nog weer een rij om verder binnen te komen. Achja, ik ben nu toch al aan het wachten.. je moet er wat voor over hebben hè.

Uiteindelijk ben ik binnen! Natuurlijk is het ook daar heel druk, maar het is dan ook hoogseizoen. Het is wel echt prachtig! Ik mag geen foto’s maken binnen, dus je moet me maar op m'n woord geloven. Ik geniet van de prachtige ruimtes die mooi intact zijn gebleven. Natuurlijk is veel gerestaureerd en onderhouden, maar dit is wel hoe het er vroeger uitgezien moet hebben. Heel gaaf !

Na de tour ga ik richting het Sisi museum, in het centrum van de stad. Daar mag ik namelijk ook naar binnen met m'n Sisi ticket. Voor ik naar binnen ga kan ik buiten een broodje eten, want het is weer even droog. Super fijn! Dan ga ik naar binnen en bekijk de silver collectie, het Sisi museum en de royal appartements van de Hofburg, waar het zich bevind. Het Sisi museum geeft een mooi inkijkje in het leven van Sisi, wat absoluut niet leek op verhaal van de films. Interessante informatie dus. Eigenlijk jammer dat ze van het echte verhaal geen film hebben gemaakt. De appartementen zijn ook mooi! Ook weer ingericht zoals het was. Ik raak hier alleen wel in de war, want hoor wat van dezelfde dingen als in het slot. Maar.. woonde ze nou hier, in Hofburg, of in slot Schönbrunn? Op internet lees ik voor het Hofburg. De veel eerder levende Marie Therese maakte van slot Schönbrunn in elk geval haar zomerresidentie. Ook zij leefde namelijk in her Hofburg, lees ik op internet.. dus.. of ik heb toch niet goed opgelet.. of ik ben mooi voor de gek gehouden. Haha.

Na dit besluit ik om de stad nog even in te lopen. Ik drink koffie op een terrasje en ga dan richting de Naschemarkt. Helaas is deze dus op zondag dicht.. Morgen weer proberen! Ik loop door naar de Karlzdom. Een mooie grote kerk, die wel een beetje oosters aanvoelt, met al die verschillende bouwstijlen en de zuilen. Ik ga naar binnen en zie een prachtige kerk. Maar ik zie ook wat steigers.. Mijn eerste reactie is dat ik het lelijk vind. Dan ontdek ik dat je via een lift boven op die steigers kan komen. Dus ik stap in de lift, ondanks m'n hoogtevrees. Dat ding gaat echt hoog! Als ik boven kom blijkt dat er nog een steiger trap nog verder omhoog loopt, naar het uiterste puntje van de koepel. Mijn eerste reactie is: echt niet!! Maar dan twijfel ik en besluit het toch te doen. Gewoon lopen en niet naar beneden kijken.. Halverwege de trap merk ik dat het ding wiebelt.. Aah!! Maar ik ga door.. tot ik helemaal boven ben! Ik sta te shaken op m'n benen, maar ik ben er. Door de smalle raampjes heb je mooi uitzicht op de stad. Dan moet ik weer naar beneden.. en je kan dus niet naar beneden lopen zonder naar beneden te kijken.. wat een verschrikking! Ik ben blij als ik weer een niveautje lager ben, maar neem ook direct de lift. Ik ben blij dat ik weer vaste grond onder m'n voeten heb! Maar m'n benen staan zo onder spanning dat ik serieus kramp krijg! Ik moet dus even zitten, want kan gewoon niet verder lopen. Na een tijdje sta ik toch weer op.. dat was me het kerkbezoekje wel.. Haha.

Na dit bijzondere kerkbezoek ga ik weer richting het centrum, op zoek naar eten. Ik heb op internet een tip gelezen, maar als ik daar aan kom staat er gewoon een rij! Dat wordt hem dus niet.. ik loop rond, op zoek naar iets lekkers en betaalbaars. Uiteindelijk eindig ik bij een Italiaan. Ook best lekker.

Zodra ik na het eten naar buiten stap begint het te regenen.. snel loop ik via afdakjes naar het metro station. Ik stap op de metro naar het Volkstheater en kijk of er nog goedkopere kaartjes te bemachtigen zijn. Helaas is dit niet zo en dan besluit ik toch de volle mep te betalen. De dansvoorstelling is van het Zwanenmeer, maar totaal niet wat je verwacht. Het is een combi van klassiek, modern en Afrikaanse dans. Tevens is de voorstelling hilarisch, omdat het verhaal van het zwanenmeer op de hak wordt genomen. Alles loopt anders en de spelers geven in hun dans ook commentaar op het origineel. Eigenlijk heel verfrissend. Het is niet wacht ik verwachtte, maar het is wel genieten! Beetje duur, maar een goed gespendeerde avond.

Dan stap ik weer op de metro richting het hostel. Op het metrostation bij m'n hostel zijn twee jongens muziek aan het maken, wat een feestje oplevert. Hier sta ik even mee te genieten en loop daarna door. Het was weer een heerlijke dag! Blij dat ik er nog eentje voor de boeg heb, hier in Wenen!

Bis morgen!

1. Riëtte Perdok:
    7 augustus 2017
    Mijn prinsesje in Wenen. Hihi. Tjonge wat beleef en zie je veel. Voor mijn gevoel nog meer dan vorig jaar XXX
  2. Marlies:
    7 augustus 2017
    Wenen is geweldig! Je hebt in de winkelstraat ook een winkel met alleen maar kroonluchters en ander (geblazen) glaswerk, kitsch maar ook wel de moeite waard.