Westelijke tour

3 augustus 2021 - Caniço, Portugal

Dag 6

Goeiemorgen!!

Vandaag is t tijd om eindelijk flink wat van het eiland te zien! Om 9 uur vertrekken we met de bus om de westelijke tour over het eiland te doen. We rijden naar het westen via de zuidkust en maken onze eerste stop in Câmara de Lobos. Een schattig vissersdorpje die ze in de zomer versieren met kunstwerken van afval tijdens een festival. Hier hebben we even wat tijd om rond te lopen. Opvallend vinden we de mannen die allemaal n beetje hangen en beoordelend kijken naar de toeristen. De gids vertelt dat ze vaak n paar dagen op zee en dan weer n paar dagen thuis, dus vandaar dat ze er op dit tijdstip zijn.. en de vrouw schopt ze vaak t huis uit, omdat ze toch alleen maar in de weg lopen, dus hangen ze hier samen gezellig. Haha, wat n leven.

We stappen na n tijdje weer op de bus naar het volgende punt. De volgende stop is een uitzichtpunt over het zuiden van Madeira, Cabo Girão. In het oosten zien we Funchal en in het westen hebben we een mooi uitzicht over de zuidkust van Madeira. Dit uitzichtpunt heeft zo'n stuk van glas, zodat je recht naar beneden kan kijken. Zoals jullie begrijpen sla ik deze over en kijk vanaf een ander punt naar het uitzicht, haha. Hier halen we ook allemaal n broodje voor de lunch, zodat we die onderweg kunnen opeten.

Dan stappen we weer op de bus, naar de laatste stop aan de zuidkust, Ponta do Sol. Een mooi klein dorpje aan de kust. Hier lopen we even naar het kerkje en gaan we nog even met n groepje op n terrasje zitten. Tis wel mooi, maar er is eigenlijk niet zo super veel te beleven.

Dan vertrekken we met de bus richting het noorden, de bergen in. Langzaam slalommen we omhoog, richting de hoogvlakte van Madeira. Als we hoger komen is de natuur groener, omdat het minder droog is. We komen door een Eucalyptusbos tot we op de hoogvlakte zijn, waar weinig boomgroei meer is. Super mooi, maar wel regelmatig in de wolken.

Aan de andere kant rijden we de berg weer af, naar het noorden van het eiland. We stoppen in Ribeira da Janela, bij een mooi uitzichtpunt. Hier kunnen we goed de noordkust bekijken en maken we een groepsfoto. En dan rijden we verder naar Porto Moniz. Een plaatsje dat bekend staat om z'n natuurlijke zwembaden. Hier hebben we de mogelijkheid om te zwemmen, maar ik ga samen met een aantal lekker in de zon op n terrasje zitten. Ik heb weinig zin om straks weer nat de bus in te moeten, haha.

Na 1,5 uur rijden we weer door, langs de noordkust weer richting het oosten. We komen langs n paar mooie stukjes en watervalletjes, waar de buschauffeur even heel langzaam rijdt of soms zelfs stil staat. Dan maken we n laatste stop aan de noordkust in São Vicente. Hier stappen we uit de bus en maken we een korte wandeling, van n kwartier, waarna de bus ons op n ander punt weer ophaalt. Dit is n mooi plaatsje met een schattig kerkje en schattige straatjes. Omdat we met n groepje druk zijn met foto's maken en geen zin hebben om te haasten, raken we achter op de groep. Vooral onze reisleidster lijkt hier niet echt van gecharmeerd, maar de wandeling van 15 min bleek, al klaar te zijn na zo'n 8 minuten. Wisten wij veel dat de rest al in de bus zat te wachten, haha.

Als we allemaal weer in de bus zitten is t tijd om de kust weer te verlaten.. althans, dat proberen we. Na n paar minuten valt de bus uit. Volledig geen stroom meer.. de motor is uit en heeft er duidelijk geen zin meer in.. omdat alles uit is is t binnen no-time ook warm in de bus, wat vooral minder fijn is. Gelukkig is er binnen n paar minuten hulp uit het dorp en zo'n 10 minuten later kunnen we toch weer door. Jippie! Dan rijden we weer de bergen in, naar onze laatste stop, een uitzichtpunt in de bergen waar je zowel de noordkant als de zuidkant van het eiland kan zien. Mooi, maar het is er gelijk een stuk frisser, haha  toch blijf ik het een mooie fenomeen vinden om echt tussen de wolken in te staan. Dat ervaar je in Nederland niet zoals hier.

Na deze laatste stop rijden we weer terug naar het hotel. Je kan wel zeggen dat we vandaag flink veel van het eiland hebben gezien ! Eenmaal bij het hotel hebben we vrijwel direct de avondsluiting en dan ongeveer 3 kwartier tot het eten. Het lukt mij in die tijd om te douchen en mn haar te wassen. Hoppa! Zo ben ik weer helemaal fris om lekker uit eten te gaan. We eten vanavond bij een pizzeria, waarvoor we n stukje omhoog moeten lopen. Krijgen we het gelijk weer warm van, haha. Als we eenmaal aankomen bij het restaurant blijkt dat we buiten kunnen zitten. Zo fijn! Voor t eerst niet in zo'n galmend kippenhok, maar gewoon op normaal volume kunnen praten en elkaar ook nog kunnen verstaan. Zo fijn! Ook het eten is heerlijk! Ik deel samen met Marloes twee pizza's, dus allebei de helft. De een is met kip, bacon en cream en de andere met cherrytomaten, rucola en een soort carpaccio. Lekker!! Aan het einde zitten we helemaal vol, maar het is heerlijk ! Als we heerlijk vol zitten bestellen we (met Heleen, Marloes en Gerrieke) nog een cocktail, een Passievrucht Mojito. Ook erg lekker! Al moet je wel n beetje tactisch drinken, met die pitjes, haha. Helaas koelt het wel wat af en we hebben niets iets van n vestje ofzo.. Maar we hadden hier zo nog de hele avond kunnen zitten :) Lisa sluit later ook nog aan en we bestellen nog n drankje. Ik vraag om iets van Baileys. Dat hebben ze niet, maar wel n soort Portugese variant. Het is een soort chocolade likeur, en ook lekker joh!

Na n tijdje gaan we als laatste toch ook maar terug naar het hotel. Daar gaan we lekker binnen zitten en drinken nog wat. Op dit soort momenten komen toch ook vaak de mooie gesprekken. Dus ook nu is t weer vrij laat in de avond.

Moe maar voldaan duik ik mn bedje in. Weltrusten!!

1. Riëtte Perdok:
    6 augustus 2021
    Wat grappig die versiering in dat dorpje. Die groene cocktail ziet er gezond uit !