Wauw, Slovenië

15 augustus 2017 - Bled, Slovenië

Dag 17:

Om 10 uur gaat m'n wekker, maar ik snooze nog even. Een kwartiertje later ga ik er uit en pak ik m'n spullen verder in. Het meeste heb ik gister al gedaan, maar de laatste spullen moeten er nog in. Dan check ik uit. De jongen had gezegd dat ik het geld van de eerste nacht terug zou krijgen. Natuurlijk is dit verder niet gecommuniceerd, maar gelukkig werkt het meisje die mij heeft ingecheckt en die de ochtend na m'n eerste nacht aanwezig was. Zij heeft me toen ook goed geholpen en m'n was gedaan. Ze moet eerst bellen met de manager en kan uiteindelijk me de helft van het geld aanbieden. Daar neem ik genoegen mee. Ze hebben me toen zo goed mogelijk geholpen. Ik krijg wel nogmaals een gratis drankje van haar.

Dan ga ik met de Duitse jongen op zoek naar een plek om te ontbijten. Het is een nationale feestdag in Kroatië, dus heel veel is dicht. En de terrasjes bij het station in de buurt hebben alleen drinken. Beetje jammer. Dat betekent dat we uiteindelijk eindigen bij de McDonalds. Nou vind ik dat echt geen ontbijt, dus ik neem een koffie en een sundae ijsje. Het is namelijk al 11.30 uur, dus ontbijt wordt niet meer geserveerd. We gaan buiten zitten en kletsen nog even.

Dan ga ik richting de trein. Het is rustig op het perron, dus reserveren was deze keer niet nodig geweest, maar ach, het is toch maar €3,-. We vertrekken te laat, want ze zijn nog flink bezig met het los of vast koppelen van wagons, waardoor de trein regelmatig een knal krijgt of flink schud, maar uiteindelijk vertrekken we. Doeg Zagreb! Na 45 minuten stopt de trein en komt de paspoort controle. Ik ben gewoon al in Slovenië! Dat ging mooi snel.. als het goed is, is dit de laatste keer, want Slovenië is gewoon een Schengenland, of hoe dat ook heet.

De reis door Slovenië is prachtig. Rivieren, beekjes, heuvels, burchten en uiteindelijk doemen de Sloveense Alpen op. Altijd zo mooi, hooggebergte! De mooiste treinreis tot nu toe! Hierdoor heb ik alleen maar meer zin in m'n volgende treinreis, die een van de mooiste van Europa moet zijn. Maar eerst nog even genieten van deze. Dan plotseling zijn we al bij mijn station. Dat wordt in deze trein namelijk niet omgeroepen. Dus ik gooi snel m'n spullen in m'n tas en pak m'n backpack. Ik stap uit midden tussen de bergen. Wauw! Wat is het hier nu al geweldig!

Ik loop naar de bushalte om te kijken hoelaat de bus gaat. Daar staan nog 3 andere mensen. Omdat het is feestdag is gaat deze niet heel vaak en we moeten dan ook bijna twee uur wachten op de volgende bus. Dat is wel heel veel, dus wel besluiten met zn 4e een taxi te delen. Super handig! De vrouw van de taxi neemt ons mee voor €4,- per persoon, dus dat valt reuze mee! En ze zet ons af bij onze verblijfplaats. Ik ben als eerste aan de beurt en wordt netjes afgezet bij m'n B&B. Het ligt iets buiten het centrum en het is er erg rustig. Ik heb voor het eerst in tijden weer m'n eigen kamer en eigen badkamer. Super chill!

Al snel ga ik op pad, want ik wil de tijd die ik hier heb goed gebruiken. In 10 minuten loop ik naar her centrum, dus dat valt reuze mee. Het meer is prachtig! En omgeven door bergen. Echt wauw! Ik loop een stukje langs het water en ga een tijdje met m'n voeten in het water zitten genieten van de omgeving. Dan loop ik nog een stukje door, maar merk dat het een pad rond het meer is en ik heb trek, dus ik ga toch weer terug. Vandaag is de laatste dag van een lang weekend ‘muziek aan het meer’, dus ik koop een typisch Sloveens broodje worst bij een kraampje en ga naar de muziek zitten luisteren. Het zijn bijna allemaal Sloveense liedjes die door een aantal prachtige Sloveense jonge dames wordt gezongen. Heerlijk sfeertje. Op een gegeven moment zie ik een van de meiden uit de taxi, Melanie, en we kletsen even en luisteren samen naar de liedjes. Het koelt hier in de avond wel aardig af en rond 9 uur hebben we het beiden koud, dus zij gaat naar haar hostel en ik naar m'n b&b.

Daar zit ik nog even op m'n balkonnetje en stap onder de douche. Ik ga niet te laat naar bed, want ik wil morgen naar het natuurpark met de eerste bus. Dus de wekker gaat vroeg, maar ik hoop zo voor de drukte uit te zijn. Benieuwd naar wat morgen allemaal te brengen heeft!

Jutri / tot morgen !