Pracht, snelheid en druppels

16 augustus 2017 - Bled, Slovenië

Dag 18:

De wekker gaat vroeg. Echt vroeg.. voor mijn doen dan, op vakantie. Maar het zal je verbazen. Om 07.30 stap ik m'n bed uit, kleed ik me aan en maak me klaar. Om 8 uur loop ik de deur uit en haal ik onderweg m'n ontbijt bij een bakkerijtje. Die is erg populair, want er staat een rij. Maar op tijd heb ik m'n ontbijt en die is heel goedkoop, chill! Dan loop ik naar de bushalte en stap in de shuttle bus, naar Vintgarkloof.

De buschauffeur rijdt als een idioot, maar rond kwart voor 9 kom ik aan bij de ingang van de kloof en het is nog vrij rustig. Doel bereikt! Ik haal m'n ticket en begin aan een prachtige tocht door de kloof langs het water. Het pad dat is gemaakt is een soort van bruggensysteem gecombineerd met uitgehakt pad uit de rotsen. Geweldig mooie route om te lopen! Omdat ik vroeg ben lukt het me regelmatig om foto’s te maken zonder mensen er op. Na zo’n 35 minuten lopen komt het pad uit bij enorme waterval. Als het goed is de hoogste natuurlijke waterval van Slovenië. Dit is echt wen prachtig stukje natuur! Het is een vrij rechtdoor gaande route, dus om weer terug bij het begin te komen, moet je het pad ook weer terug. Helemaal niet vervelend. Nu mag ik nogmaals genieten van de prachtige natuur in dit deel van het Nationale Park. Het enige nadeel is dat het inmiddels enorm druk is, dus het is lopen in een stoet, langs de stoet die de andere kant op loopt. Ik ben zo blij dat ik al vroeg ben gegaan. Om 11 uur loop ik het park uit en om 11.15 gaat de bus weer terug, dus perfecte timing. Helemaal als ik later zie dat de eerst volgende terug pas om 14.15 zou gaan! Lucky me, alweer. Haha.

De terug weg is weer levens gevaarlijk met dezelfde chauffeur die ditmaal hardop klagend achter het stuur zit en door de smalle straatjes scheurt. Ook weer een bijzondere ervaring. Eenmaal terug in Bled ga ik eerst langs de B&B om m'n om te kleden. Dan ga ik naar Straza. In de winter is er op deze heuvel een kleine skiepiste en in de zomer zijn er een aantal andere activiteiten. Glijbanen met banden, een soort duikplank met als landingsplaats een groot luchtkussen en een rodelbaan. De reden waarom ik er ben. Er staat alleen een mega rij bij de skiliftjes. Ik heb alle tijd van de wereld, dus ik besluit eerst om een colaatje te drinken en lekker te zitten.

Uiteindelijk koop ik een ticket voor de skilift en de rodelbaan. Ik sta zeker 20 minuten in de rij voor de lift, maar ach.. tijd zat. Dan is het mijn beurt voor de skilift.. voor degene die het niet weten.. ik gaat skiliften.. ik ben altijd veel te bang, Haha. Maar ik wil rodelen, dus moet ook met de skilift. Aan t begin valt t nog mee en zeg tegen mezelf: dit kun jij! Maar zo’n ding gaat echt hoog en kraakt en wiebelt.. aaah!! Wat een verschrikking.. het enige wat ik daarna nog tegen mezelf zeg is: ‘waarom doe ik dit?!’. Gelukkig komt er aan deze rit uiteindelijk een eind. Het cadeautje is het geweldige uitzicht over het meer en de bergen. I love it! Natuurlijk staat er boven ook weer een rij voor het rodelen, maar ik maak eerst wat foto’s van het uitzicht. Dan ga ik ook daar weer in de rij staan. De rodelbaan is een beetje gammel, maar wel ontzettend leuk! Geen foto’s of video’s van het rodelen.. vond dat een beetje gevaarlijk met m'n telefoon.

Ik zit nog een tijdje bij onder aan de heuvel in het zonnetje en dan loop ik weer richting het meer en Bled. Daar zit ik nog weer aan het water. M'n planning van vandaag zit er al weer op en het is pas 3 uur. Nou is er onweer voorspeld voor vanmiddag en de grijze lucht hangt al bij de bergen. Dus ik ga ook niet heel veel meer doen. Ik besluit uiteindelijk om ergens koffie te drinken met creme cake. Een beroemd gebak in deze regio. Best lekker. Op de achtergrond hoor ik het gerommel van het onweer, maar zie er verder nog weinig van. Rond kwart voor 5 begint het in een keer heel hard te regenen, gelukkig zit ik overdekt. Vlak daarna de eerste flits, gevolgd door een kei harde knal binnen 3 seconde. Wauw! Dat is nog eens onweer. Wel ergens ingeslagen ben ik bang. Voorlopig ga ik in elk geval nog niet weg bij dit restaurant.

Uiteindelijk reken ik toch af en loop ik een rondje van winkel naar winkel, gezien het nog steeds regent. Verder vind ik een plek om morgen een fiets te kunnen huren met een heel lief en behulpzaam meisje. Daar ga ik morgen zeker weer heen. Ik loop nog wat verder rond en haal wat te snacken voor vanavond bij de supermarkt. Dan begint het weer harder te regenen en ik besluit dan maar gewoon te gaan eten. Wat eerder als gepland, maar ik heb toch niks beters te doen. Ik heb op tripadvisor gelezen over een vegan tent die erg goed moet zijn. Leuk moment om dat eens uit te proberen. Ik neem een groenteburger en een side-salat. Eindelijk weer even flink wat groen voer eten. Het smaakt trouwens super lekker!

Na het eten ga ik terug naar m'n B&B. Het is inmiddels weer droog, maar er is weinig te doen, zo vlak na de regenbui. Ik ga lekker liggen lezen op m'n bed tot ik zin heb om te slapen. Morgen ochtend lekker rustig aandoen en dan lekker actief op de fiets! Nu al zin in.

Jutri / tot morgen !

1. Riëtte Perdok:
    17 augustus 2017
    Prachtig zeg. Wat mooi. XXX
  2. Mieke Hogenhout:
    17 augustus 2017
    Wat een prachtige foto's Ina! Hoe gaat het met de nare jeukbulten? Hopelijk is in ieder geval de jeuk over