Guter tag Wenen !

6 augustus 2017 - Wenen, Oostenrijk

Dag 7:

Deze keer gaat de wekker optijd. Vorige keer moest ik haasten voor de trein, dat gaat me deze keer niet gebeuren. Om half 9 wordt ik wakker en als ik om kwart voor 9 overeind kom weet ik dat ik heel vroeg ben.. maar beter te vroeg, dan te laat. Ik maak me klaar en loop dan eerst nog even langs de supermarkt om eten te halen.. scheelt straks weer, met de grote backpack. Met ontbijt op zak check ik uit en stap op de tram. Ik stap een halte eerder weer uit, bij een grote winkelstraat, op zoek naar de Starbucks. En ja hoor! De Starbucks stelt me niet teleur. Met m'n koffie loop ik richting station. Als ik daar aan kom heb ik nog een uur, dus ik ga rustig op een bankje m'n koffie op drinken.

Om 10.25 loop ik het station in. Ik moet dan nog een paar minuten wachten voordat in beeld komt naar welk spoor ik moet. Zodra het verschijnt loop ik die kant op, met nog honderden andere mensen.. oeiii, druk dus. Gelukkig heb ik m'n plekje gereserveerd! Ik zit in treinstel 22, lucky me! En bij het raam, bij een 4 zits, dus met tafeltje. Dikke prima! Ik ben als een van de eerste in de trein, dus kan rustig zoeken naar m'n plekje en gaan zitten. Al snel is er in het gangpad een opstopping zoals vaak bij een vliegtuig. Ik ben blij dat ik al zit !

De treinreis verloopt rustig. De coupe is vol, maar rustig, op een peuter na die het af en toe op een krijsen zet. De Tsjechische natuur is aan het begin niet heel interessant, maar hoe verder we naar het zuiden gaan, des te mooier het wordt . Op een gegeven moment komen we langs Blansko, waar naar het spoor een meertje ligt. Hier liggen een boel mensen op twee ongebruikte sporen te zonnen. Het gebruikte spoor en de ongebruikte sporen worden alleen gescheiden door een betonnen rand van een halve meter hoog. Echt bizar, zou in Nederland niet gebeuren.

Rond 3 uur komen we in Wenen aan. Daar pak ik de metro richting m'n hostel en loop dan binnen ene paar minuten naar het hostel toe. Het is een vrij groot hostel, maar de vrouw achter de balie is erg aardig. Ik moet even wachten met inchecken, omdat het druk is. Maar dat maakt niet uit, want ik moet al uren plassen en ik wil dus vooral snel naar de wc. Daarna ga ik zitten wachten en eet in die tijd m'n stuk watermeloen. Eenmaal ingecheckt ga ik naar m'n kamer en ontmoet twee Australische kamergenoten. Vooral feestbeesten heb ik al snel door, maar het is leuk om even te kletsen. Ook ontdek ik dat de laadkabel van m'n externe batterij kapot is .. op zoek naar een nieuwe dan maar.

Dan ga ik op pad! Ik koop een VienneCard, waarmee ik gratis kan reizen en korting krijg op een boel dingen. Altijd fijn! Dan stap ik op de metro richting het Centrum. Ik kom uit bij de Stephansdom, een mega kerk, midden in het centrum. Ik spiek even binnen en het is een mooi gotisch gebouw. Dan loop ik de winkelstraat in. Het is warm, dus ik koop een ijsje en eet deze op bij een fonteintje. Dan loop ik verder door het centrum en kijk even in de Swarovski winkel. Er is veel moois te zien en ik verbaas me over het mega dure Boeddha beeld dat in de vitrine staat. Dan is het 6 uur en gaan de winkels dicht.

Ik loop richting het uiteinde van de straat en kom bij het  staatsopera gebouw. Ik ontdek dat er een dansfestival is en dat het zwanenmeer gedanst wordt in het volkstheater, dus ga daar heen om te kijken of er nog betaalbare kaartjes zijn. Op de weg daar naar toe kom ik langs het nationaal museum, wat een prachtig gebouw is. Helaas zijn er geen goedkope kaartjes meer voor het zwanenmeer morgen avond, maar ik krijg de tip om aan het begin van de voorstelling langs te komen om te zien of er nog kaarten zijn die niet afgehaald zijn. Wellicht ga ik dat doen.

Ik loop weer verder en kom langs twee mooie gebouwen van justitie. Dan besluit ik m'n eerste broodje worst hier te halen. Als ik bij de kassa kom zie ik dat de man nog meer zo’n 5 tanden in zn mond heeft .. niet perse aantrekkelijk, maar ik koop toch m'n broodje, in de hoop dat hij zn tanden niet is verloren in het eten. Haha, iel .. moet je nagaan, ik heb het nog opgegeten ook. En wel voor het prachtige parlementsgebouw. Dit gebouw is echt gigantisch en heel mooi! De meeste paleizen uit andere steden zullen hier nog jaloers op zijn!

Ik loop verder en loop dan regelrecht het filmfestival in, wat hier ook bezig is. Over “met je neus in de boter” gesproken.. om 9 uur vanavond begint daar een operette film, wie weet ga ik daar wel heen. Het grote filmscherm staat tegen het raadhuis aan, wat een prachtig en groot gotisch gebouw is. Beetje jammer dat er zo’n scherm voor staat. Aan de andere kant van het park is het Burgtheater. Ook ontzettend mooi! Man o man.. al die mooie gebouwen hier.. ik heb niks te klagen, Haha.

Ik loop, nu het nog licht is, het Volkspark in. Dit is een heel mooi sereen stukje van Wenen, vol met bloemen. Ook de Theseustempel is er te zien, wat er vrij nieuw uit zit, maar wel mooi. Als ik het park uit loop sta ik recht tegenover de nationale bibliotheek, wat er ook weer uit ziet als een paleis. Bizar, hoe mooi en groot de gebouwen hier zijn.

Ik zit een tijdje bij de bibliotheek te kijken en besluit dan weer terug te lopen richting het film festival. Aller eerst is het tijd voor een wc bezoekje, met chagrijnige wc dames, dan haal ik een grote latte macciato en neem ik plaats op de tribune voor de operette ‘Die Fledermaus’ met muziek van Johann Strauss. Het is in het Duits, dus ik versta er vrij weinig van, maar het is ontzettend leuk om naar te kijken. En de verhaallijn is prima te volgen. Geweldig, wat een stemmen! Echt genieten! Het geheel duurt bijna drie uur en niet elk stukje is even interessant, maar het geheel is fantastisch! Ik voel me een gelukkig mens als het is afgelopen. Zo gaaf om hier in terecht te komen! Wat een bijzondere en geweldige kunststad!

Als de operette is afgelopen ga ik weer richting hostel. Ik moet 4 trappen op, want na 22.00 uur doet de lift het niet meer. Tegen de tijd dat ik op de kamer kom wil ik douchen. Het is enorm warm op deze zolderverdieping. Qua verhouding valt het op onze kamer gelukkig mee. Ik stap onder de douche en daarna is het tijd om te gaan slapen. Wat een dag! Wat een stad! Kan niet wachten op morgen!

Bis morgen!

1. Riëtte Perdok:
    6 augustus 2017
    Operette, Strauss in Wenen ! Geweldig !
  2. Oma Ina.:
    6 augustus 2017