De rest van Boedapest

12 augustus 2017 - Budapest, Hongarije

Dag 13:

Ik wordt rond half 10 wakker. Ik verhuis de laatste nacht naar een andere kamer, tevens de duurste nacht van m'n hele trip, dus ik pak m'n tas in en doe deze in een kluis op de gang. Dan ga ik ontbijten en check ik uit voor kamer 214. Vanaf 2 uur kan ik inchecken voor kamer 308, prima!

Dit is m'n laatste dagje in Boedapest en ik wil nog wel wat dingen zien, maar ik moet ook m'n reservering regelen, dus dat doe ik eerst. Op t station bij de balie is het enorm druk. Er is een flinke wachtrij, dus ik leg het meisje uit dat ik voor een stoelreservering kom en ik krijg een nummertje. Het ziet er naar uit dat ik nog lang moet wachten met al die mensen. Dan verschijnt een halve minuut later mijn nummertje al op het scherm! Al die andere wachten op een ticket en blijkbaar is er een aparte balie voor het maken van een stoelreservering. Super chill! Ik reserveer m'n plekje voor €3,- en 2 minuten later loop ik weer weg. Ik zie nog veel meer mensen met een Interrail pas en zij hebben blijkbaar allemaal een verkeerde omschrijving gegraven, waardoor ze lang moeten wachten voor ze aan de beurt zijn. Lucky bastard ben ik weer!

Dan stap ik weer op de metro naar de overzijde van de Donau, Buda. Vanaf daar heb ik een mooi uitzicht op het Parlementsgebouw. Helaas staat de zon nog niet heel goed, dus de foto’s worden lang niet zo mooi als in het echt. Daarna beklim ik meerdere trappen omhoog, weer richting het Fisherman Bastion en St. Mathias Church. Gister was ik daar ook, maar ik was toen te oververhit en hongerig om op zoek te gaan naar een plekje om mooie foto’s te maken. Het is een flinke klim, maar het is het waard. Verder is het uitzicht over Pest ook erg mooi vanaf de Fisherman Bastlon.

Daarna loop ik weer naar beneden en haal in de supermarkt wat drinken en een broodje. Dan stap ik op de metro naar het noord-oosten van Pest. Ik stap uit op Hero Squire. Een plein dat gemaakt is voor de onafhankelijkheid van Boedapest. Naar het plein twee mooie gebouwen, die nu als museum gebruikt worden. Dan loop ik het stadspark in en wil links af langs t water lopen, maar zie dan een soort van kasteel o.i.d. aan de rechterkant. Nieuwsgierig besluit ik eerst daar even te kijken en ik kom op een mooie serene plek waar een paleis, kasteel/burcht en kerk te zien is, omringt door water. Heel gaaf! Daar eet ik m'n broodje en zit ik een tijdje in de schaduw.

Dan loop ik naar de andere kant van t park. Daar zie ik een aantal mensen in de schaduw zitten met hun beentjes in t water. Die verkoeling lijkt me heerlijk, dus ik ga daar ook even zitten. Niet te lang, want heb net ook al daar gezeten. Maar even voor de koelte. Dan loop ik nog wat rond en zie de buitenkant van het meest bekende bad van Boedapest, maar ga niet naar binnen, omdat het erg duur is.

Dan stap ik op de metro naar het centrum. Er is nog een joods herdenkingsmonument die ik nog niet heb gezien, namelijk de schoenen aan de Donau. Hiervoor loop ik een flink stuk in de zon, langs de kade, maar vind het wel bijzonder om te zien. Tevens sta ik nu naast het parlement, dus kan ik die ook mooi van dichtbij zien. Dan koop ik een ijsje en ga ik een tijdje op het gras in de schaduw liggen. Lekker relax dagje zo. En ik heb het niet eens bloedje heet. Plus dat ik eigenlijk geen zin heb om weer helemaal naar het zwembad te gaan, dus ik besluit dit vandaag te skippen.

Als ik weer overeind kom stap ik op de bus langs de Donau, om ook eens de andere kant te bekijken. Hier is de centrale markthal, vooral vol met vlees en fruit. Geen enkele viskraam, ook wel bijzonder. Hier loop ik een rondje en dan stap ik op de tram naar de overkant van de Donau, naar de Buda kant. Dit is aan de andere kant van de Citadel en is een veel minder druk bezocht stuk. Ook hier staat het vol met mooie gebouwen. Ik heb gelezen dat hier een grotkerk is en die wil ik wel graag bezoeken, helaas is die dicht tot 18.15 uur en het is dan net iets over 4, dus heb weinig zin om te wachten. Ik stap weer op de tram richting Pest en stap uit bij de grote Synagoge in de joodse wijk. Het is een mooi gebouw, maar niet mega bijzonder.

Op een bankje bekijk ik wat ik nog aan geld heb en dat is nog best wat. Dat betekent dat ik vanavond niet te goedkoop mag eten, want heb geen zin om voor 10 a 20 euro in de rij bij het wisselkantoor te staan, maar vind het ook zonde om het niet te gebruiken. Ik besluit aller eerst wat te gaan drinken, kost ook weer geld, zodat ik daar rustig een leuk eettentje kan vinden. Ik vind een aantal opties op internet en besluit uiteindelijk naar een bepaald straatje in de Joodse wijk te lopen. Hier eindig ik bij een super leuk uitziend terras, waar Hongaars eten te krijgen is. Ik besluit de Chicken Paprikash te proberen en dit is best wel lekker! Hongaars eten vult wel heel erg, dus ik krijg het niet helemaal op, maar ik geniet er wel van. Verder drink ik een heerlijke fruitige alcohol vrije cocktail, waar ik later nog een van bestel. Al met al ben ik een mooi bedrag kwijt, waarbij ik voldoende geld over hou voor de supermarkt morgen, maar niet veel Hongaarse Florint over hou, als het goed is.

Dan loop ik door de Joodse wijk weer terug naar m'n hostel. Hier check ik opnieuw in en ik kom in een ander deel van het hostel terecht. Het heeft een soort van appartement gevoel. Het heeft 3 kamers voor meerdere personen en die delen de badkamer en keuken met elkaar. Dit maakt het vrij huiselijk en ik leg dan ook snel contact. Ik ontmoet personen uit Kameroen, Denemarken, Tsjechië en Amerika. Met hen klets ik de avond vol. Rond half 12 ga ik richting m'n bed. Morgen lekker ontbijten en dan uitchecken en dan 3 uur overbruggen voor dat m'n trein gaat. Grote voordeel is dat het morgen wat koeler is. Sterker nog, in Zagreb regent het, dus zal vanuit de trein nog wel wat regen zien. En daarna 2 heerlijke volle dagen met temperaturen rond de 28 graden. Super chill! Bijna 10 graden koeler. Ook wel weer fijn.

Voor nu, Holnap / Tot morgen!

1. Riëtte Perdok:
    12 augustus 2017