Gezelligheid in Boedapest

10 augustus 2017 - Budapest, Hongarije

Dag 12:

Om 7 uur wordt ik wakker van een andere wekker die 10 minuten lang doorgaat.. super vervelend.. gelukkig gaat ie daarna uit en kan ik nog weer verder slapen. Om 9 uur gaat m'n eigen wekker en wordt ik langzaam wakker. Ik kleed me aan en ga ontbijten, bij dit hostel is dat inclusief, Yes! Ik zit niet aan een praatgraage tafel, maar zo kan ik wel mooi snel ontbijten. Daarna stap ik op de metro naar het centrum, zodat ik op tijd ben voor de free tour die ik vandaag ga doen. Het is op het plein lekker druk en uiteindelijk worden er 6 groepen gemaakt. Lekker vol dus! Onze groep is volgens mij het kleinst, dus dat is wel chill.

Dan gaan we op pad en krijgen wat historie van Hongarije uitgelegd. Ook dit keer zit er veel bekende informatie in, over de Habsburgers: Marie Therese en koningin Sisi. Deze keer hoor ik het verhaal weer vanaf een andere kant. Verder bezoeken we een boel mooie gebouwen en plekjes. Krijgen uitleg over het stadsdeel Buda en het stadsdeel Pest. Ik ga zie niet allemaal vertellen. Dat zul je later maar weer terug moeten vragen. Leuk om te noemen zijn de St. Stefan Baseliek, the royal palace, en de Matthias Kerk. Ook zijn er een aantal dingen die we niet echt bezoeken, maar die kan ik dan mooi morgen ochtend nog gaan doen.

Halverwege hebben we een pauze en als ik na 8 minuten terug ben bij het verzamelpunt spreek ik een meisje aan die ook alleen lijkt te zijn, Sarah. Ze vertelt dat ze met een groep vriendinnen is en de rest is elke dag naar Sziget en zij heeft deze dag vrij gehouden om ook wat van de stad te zien. Het is gezellig, dus de rest van de tour trekken we samen op. Na de tour hebben we allebei zin in verkoeling en eten, dus we besluiten ook samen op zoek te gaan naar een plek om te lunchen. In onze zoektocht naar vooral een plek met Airco, komen we  uit bij een tentje die het zelfde bestel systeem hanteert als de Italiaan gister, maar dan met burgers en taco’s en belangrijk, het is er lekker koel. Hier gaan we eten, ik een burger, zij nacho’s.

Na die tijd wil ze nog een urban tour doen en ik heb wel genoeg getourt voor vandaag, dus we gaan uit elkaar. Maar ik heb haar uit enthousiasme vertelt over het zwembad van gister en ze heeft ook zin om te gaan, dus we spreken af om elkaar daar weer op te zoeken en houden contact via Facebook. Dan loop ik nog wat rond door het joods district en krijg het extreem warm, wat me er toe dwingt om een ijsje te kopen. Erg vervelend. Daarna ga ik naar m'n hostel en pak m'n zwemspullen. Onderweg maar het zwembad ga ik nog langs de Decathlon, om een grotere microvezel handdoek te kopen. Dan ga ik naar het zwemband, waar ik weer na 5 uur ben, dus lekker goedkoop heen kan. Heerlijk om weer helemaal af te koelen, na de 36 graden vandaag.

Rond 6 uur komt Sarah ook en de laatste we uur in het zwembad spenderen we samen, kletsend. Super gezellig ! Helemaal aan het einde wil Sarah nog graag van de glijbaan. De kiest de een-na stijlste, de oranje. Ik zou liever van de blauwe gaan, maar ik laat me niet kennen. Dus beide klimmen we omhoog en gaan van de oranje glijbaan. Nou ik kan je vertellen.. dat is een hele ervaring.. hij is mega snel, waar ik niet van hou. Dus ik gil uit paniek tijdens het glijden. En ik ben blij dat het voorbij is, behalve dat m'n kont en mega pijn doet! En nee.. niet mn billen.. maar in de glijbaan is m'n broekje door de wrijving tussen m'n billen gekomen en verder omhoog getrokken. Verder dan eigenlijk kan.. aan Sarah's gezicht te zien, die daarna naar beneden komt, kent ze het gevoel. Mishandeld door een glijbaan.. heel maf. Ik ben blij dat ik kan zeggen dat ik het gedaan heb, maar ik ga nooit meer van die glijbaan! Gelukkig kunnen we er, naast de shock, ook beide om lachen. Dan gaan de glijbanen dicht en is het tijd om ons aan te kleden.

We besluiten ook samen te eten, aangezien ze pas rond half 9 richting het vliegveld moet om een vriendin op te pikken. We eindigen bij de Italiaan waar ik gister ook was, gewoon omdat het super lekker is! Deze keer eet ik pasta pesto, ook heel lekker! Daarna gaan we nog even naar een barretje waar ze is geweest tijdens haar urban tour, om wat te drinken. Dan nemen we afscheid. De dag was verrassend gezellig zo samen!

Op m'n kamer ontmoet ik m'n nieuwe Australische kamergenoot en we kletsen even. Dan ga ik weer op m'n plekje zitten in de vensterbank. I love this place! Straks nog even douchen en dan lekker slapen uiteindelijk. Morgen verhuizen naar een andere kamer, maar ben blij dat ik nog Eem dagje heb in deze leuke stad.

Holnap!

(Ps. Check m'n nieuwe video’s)

1. Riëtte Perdok:
    11 augustus 2017
    Oef die gele is idd goed stijl. Coole chick op die zonnebril foto !
  2. Oma Ina.:
    12 augustus 2017