Praag aan de overkant

4 augustus 2017 - Praag, Tsjechië

Dag 6:

Het is dat ik m'n blog bij hou.. want ik ben nu stiekem al kwijt hoeveel dagen ik onderweg ben, Haha. En wat voor dag is het je gelijk? Ach maakt niet uit .. Tegen de tijd dat ik m'n bed uit kom zijn de meeste al weg. Ik kleed me rustig aan en pak m'n spullen. Ontbijt in dit hostel is €8,50! Veel te duur! Dus ik ga gewoon langs de supermarkt. Dit is fan weer lekker goedkoop. Ik haal voor 88 kroon (€3,50) twee broodjes, een fles water, een mango en een kwart watermeloen. Lekker !! In NL heb je voor die prijs net een mango.. heerlijk dit. Gister bijvoorbeeld ook gegeten voor €9,- !! I love it.

Dan koop ik een dagkaart voor het openbaar vervoer en stap op de metro. Deze brengt me aan de andere kan van de rivier. De metro ligt diep onder de grond en ik moet met een stijle roltrap. Zeker niet mijn hobby, gezien m'n hoogtevrees. Ik stap uit en kom op een gezellig klein marktpleintje uit. Oh, deze stad is echt heerlijk! Ik haal koffie bij een broodzaakje en loop een rondje door het winkelcentrum. Dan loop ik naar buiten en kom bij een kerkje uit. Op een bankje drink ik m'n koffie en eet m'n watermeloen. Als ik even later kijk zie ik dat het kerkje in een keer de deuren dicht heeft.. jammer. Ik ga naar het park, waar een soort trammetje omhoog gaat. De rij is alleen gigantisch en ik betwijfel hoeveel er te zien is boven, dus ik besluit toch verder te gaan richting burcht. Dit ligt natuurlijk hoog, dus ik moet ook een flink aantal trappen op.

Als ik uit kom bij de burcht heb ik pas door hoe hoog dit is. Je hebt mooi uitzicht over de stad. Ik loop een ticket om bij een aantal dingen binnen te kunnen kijken. Ik bezoek als eerst de St. Vitus Cathedral. Een gotische kathedraal met prachtig glas in lood. Heel indrukwekkend, vooral de ramen. Helaas is het een herrie door al het gepraat. Dus ik zet m'n mp3 aan. Daarna bezoek ik de Old Royal palace. Best een mooi gebouw, maar vooral het uitzicht vanaf een buitenmuur over de stad is mooi. Dan bezoek ik de St. George’s Basilica, het oudste religieuze gebouw van Praag. Als laatste bezoek ik de Golden lane. Een straatje met oude kleine huisjes. De meeste zijn ingericht zoals ze vroeger gebruikt werden. Het huisje van het naaiers-vrouwtje, het huisje van de goudsmit, een oud eethuis enz. Super leuk om even in te spieken. Na deze route ga ik opzoek naar een wc en dan loop ik de burcht weer uit.

Ik neem de tram terug naar het plein waar m'n klim omhoog begon en loop deze keer richting de rivier. Hier is een klein eiland, Kampa. Hier vind ik ook de John Lennon wall. Op deze muur hebben mensen na de dood van Lennon schilderingen gemaakt het herinnering aan hem. Het is helaas niet meer het origineel, want in 2014 is de muur plots helemaal wit geverfd door een groep studenten als kunstproject. Inmiddels is de muur weer kleurrijk en blijft het een herinneringsplek.

Dan loop ik naar het park van Kampa. Hier zit ik een tijdje en eet ik m'n mango, wat me best goed afgaat met een plastic mesje. Deze zijn trouwens van AH basic valt me op, Haha. Ik zit een tijdje in het park en bedenk dan dat ik mijn treinticket voor morgen nog moet regelen, dus ik ga naar het station. Daar kan ik voor €3,- m'n plekje reserveren, super chill. Daarna loop ik weer richting winkel gebied en ga wat eten. Niks bijzonders, patat en hamburger.

Na het eten ga ik terug naar m'n hostel. Ik drink nog wat in de tuin, terwijl ik m'n boek lees. Als m'n boek uit is ga ik m'n tas inpakken. Tijd om weer door te reizen, maar eerst nog een nachtje slapen.

Zítra !

1. Riëtte Perdok:
    4 augustus 2017
    Mooie stad. Slaap lekker en goede reis morgen XXX
  2. Mieke Hogenhout:
    5 augustus 2017
    Even een aantal dagen achter elkaar gelezen! Het klinkt allemaal super interessant. Fijn dat je zo geniet Ina