Ahoj Praag !

3 augustus 2017 - Praag, Tsjechië

Dag 5:

Om half 10 gaat m'n wekker, maar ik heb nog niet veel zin om er uit te gaan. Gister werd later dan de bedoeling was.. maar ik heb weinig keus, ik moet straks met de trein. Ik kleed me aan en ga ontbijten.. ik doe iets te lang over m'n koffie en natuurlijk moet ik ook nog naar de wc.. Dan pak ik snel m'n spullen en neem afscheid van m'n kamergenootjes. Als ik eenmaal beneden kom is het al bijna 10.40 uur. En om 11.04 gaat m'n trein, oeps! Bij de receptie kan ik gelukkig tussendoor even uitchecken. Ik loop naar de metro, in de hoop dat ik op tijd op het station kom. Om 10.44 gaat de eerste metro, gelukkig 1 halte. Snel overstappen. Daar ook weer even wachten, maar uiteindelijk stap ik om 10.50 uur uit op het station. Yes !

Volgende uitdaging is het juiste platform vinden. Zo’n mooi groot vertrekbord als de NS heeft kent Berlijn blijkbaar niet. Gelukkig vind ik het op tijd, spoor 1. Nog even snel een broodje en water halen en dan naar het spoor. Daar komt net de trein aanrijden. Complete chaos waarbij iedereen probeert de wagons in en uit te stappen. Ik zoek wagon 260 op en vervolgens stoel 95. Dit is zo’n cabine met 6 stoeltjes. Er zit al een man en even later komt ook een oudere vrouw aanlopen. Dan vertrekt de trein, dag Berlijn !!

Het begin van de reis is niet zo spannend qua natuurlijk. Wat wel grappig is, is de complete stoelendans die ontstaat in onze wagon. Er komt een man bij en dan twee meiden die ook interrailen. Duidelijk is inmiddels dat de trein overvol is. Dan komt de conductrice die van een aantal de reservering vraagt. Dit is nog best een uitdaging gezien ik volgens mij de enige ben die op de juiste plek zit. De man tegenover mij heeft geen reservering en moet de wagon uit, net als een van de meiden. Er komen twee “nieuwe” voor in de plaats. Even later gaat de deur weer open en blijk nog iemand een reservering te hebben voor deze cabine. Weer een overleg, gezien niemand die op de juiste plek zit, maar 1 man blijkt toch echt helemaal verkeerd te zitten en verlaat ook de cabine. Hiervoor krijgen we weer een jongen terug. Stoelendans hierzo. Het blijkt dat er mensen in de gangpaden zitten, omdat de trein zo overvol is.. Ik ben blij met m'n gereserveerde plekje.

Tijdens de treinrit raak ik in gesprek met een van de meiden. Ze komen uit IJsland (dat ze Scandinavisch waren had ik al gehoord) en wonen nu in Portugal. Ze zijn op Interrail en hebben vanaf Portugal omhoog gereisd en zakken nu in het oosten weer langzaam naar beneden. Zo praten we wat over onze reizen en mijn reis vorig jaar. Verder krijg ik een gratis promotie praatje over Portugal. Bang dat ik niet alles ga onthouden, maar wie weet.. Als later het oude vrouwtje uitstapt gaat ze haar vriendin weer halen en zitten ze weer bij elkaar. De reis verloopt verder rustig. Door de andere wordt vooral veel geslapen. Op de grens tussen Duitsland en Tsjechië wordt het landschap ook eindelijk interessant.

Om iets over half 4 komen we aan in Praag. Ik stap samen met de twee IJslandse dames uit de trein. We hebben ontdekt dat we op dezelfde dag weer naar wenen reizen, maar ik gok dat zij een trein eerder zullen nemen, aangezien zij daar maar een dagje zijn. Maar wie weet zie ik ze nog! Zij worden opgehaald en ik ga op zoek naar de metro. Ik besluit eerst Tsjechische kronen te pinnen, maar ik snap nog niet veel van de valuta. Resultaat is dat ik veel te veel geld uit de muur haal.. oeps .. gelukkig kan ik t ook weer wisselen naar euro’s, maar gezien de valuta zal dit grapje me vast wat gekost hebben . Super dom ! Dan stap ik op de metro en ga naar m'n hostel.

Ik loop het laatste stukje en ontdek al gauw dat Praag heel mooi is! Overal mooie gebouwen en huizen, ik hou er van! Ik Check in en de aankomende nachten slaap ik in een kamer met maar liefst 24 vrouwen! Wat een gezelligheid. Voordeel van zoveel mensen is dag het wel goedkoop is. Ik lig boven in een stapelbed en het meisje onder mij is er ook, dus we maken even kennis. Dan haal ik wat te drinken en ga eerst eens zitten om me te oriënteren op Praag.

Ik heb nog niet echt een plan, maar ik besluit richting de rivier te lopen en langs het water naar het centrum. Echt bijna alle gebouwen zijn mooi. En ik heb m'n eerste twee mooie deuren weer gevonden. Ik loop verder langs de rivier en stop regelmatig om te genieten van het mooie uitzicht op onder andere de burcht. Die kant van Praag ga ik morgen zeker verder bekijken. Ik kom langs nog meer moois; bruggen, een oude toren, het theater en nog veel meer. Na een tijdje loop ik het oude centrum van Praag in. Nog meer mooie gebouwen. Ik zit een tijdje op het grote stadsplein en ga dan op zoek naar iets te eten. Ik wil niks te toeristisch en kom uiteindelijk uit bij een restaurant dat alles klaar maakt met bier. Niet perse iets voor mij, maar wel heel Tsjechisch. Ik neem dan ook een echt Tsjechisch gerecht: Goulash met dumplings. Heerlijk!

Na het eten loop ik weer richting rivier en ga eigenlijk verder waar ik gebleven ben. Weer stop ik om de haverklap om van het uitzicht te genieten. Aan het einde van het looppas loop ik weer richting centrum en daardoor loop ik door een straat waar alle dure merkwinkels zitten. Alles is al dicht, maar wel leuk om te bekijken. Ik kom weer uit bij het plein en loop nog wat rond in de buurt. Dan wordt het donker en dat vind ik een mooi moment om weer richting hostel te gaan. Ik loop weer terug naar de rivier en stap illegaal op de tram, want ik heb geen zin om helemaal terug te lopen. Gelukkig is er geen controle en al snel ben ik bij mijn halte. Het is inmiddels helemaal donker, dat is snel gegaan.

Eenmaal terug bij het hostel zit ik eerst nog een tijdje buiten. Dan ga ik naar binnen en ontmoet ik nog een kamergenoot en ja hoor, ook deze komt uit IJsland. Het is wat vandaag, Haha. We kletsen even en ze vraagt hoe zwaar mijn tas is. Geen idee, maar ze heeft zo’n weeg ding. Voor de leuk wegen we me tas, want nu zijn we benieuwd. Het valt reuze mee, 13,5 kilo ! Daarna stap ik onder de douche en ga m'n bed in. Ik neem veel spullen mee, want ik lig boven in en heb geen zin om we weer uit te klimmen. Verder heb ik ontdekt dat er een gat in m'n rugzakje zit, onder in de voering, aan de binnenkant. Ik ben namelijk wat spul kwijt en ik vind het daar. Dus pak ik m'n setje naald en draad die ik voor nood mee heb en begin te knutselen. Nu kan ik tenminste weer zorgeloos spul in m'n tas doen. Super fijn! Ik lig nog wat te lezen en dan is het bed tijd.

Zítra / Tot morgen !

1. Riëtte Perdok:
    4 augustus 2017
    Prachtige gebouwen ! Praag dat staat ook nog op mijn lijstje. Grappig Ina in een bier restaurant, maar het eten ziet er goed uit. Heel veel plezier in de stad vandaag. Kijk weer uit naar je verhalen .
    Oooh ja je vissen maken het nog goed hoor XXX