Porto & strand

29 april 2022 - Porto, Portugal

Ook vandaag slapen we weer heerlijk uit. Lekker rustig aan worden we wakker en genieten we in de zonnetje van ons ontbijtje. Lekkere start weer :)

Vandaag wordt het warm, dus we besluiten om richting t strand te gaan. We lopen eerst naar het centrum van Porto en nemen vanaf daar het oude trammetje dat richting t strand rijdt. Zo leuk! Hier hou ik echt van. Bij het strand lopen we langs de palmbomen enz. Voelt gelijk echt als zomer! Vorige keer dat ik hier was, heb ik t strand ook bezocht, maar toen was het toch echt 'n stuk kouder! Nu is het heerlijk genieten in de zon! Helaas is het zand helemaal niet fijn, haha.. het is eigenlijk ook geen zand, maar kleine steentjes, en onze tere voetjes gaan daar niet heel lekker op. Dus na n klein stukje strand ga ik over op de rotsen en daarna weer snel de boulevard op, veel beter !

Ondertussen gaan we ook op zoek naar n plekje om te eten. Natuurlijk zit t meeste al wel vol, maar we vinden op n gegeven moment een restaurant waar ruimte is. Ook niet heel verrassend, want alles wat mis kan gaan lijkt mis te gaan. Het duurt lang voordat er iemand bij ons komt om ons te helpen, het duurt lang voordat er iets op tafel komt, het eten komt dan eerder dan de drankjes, Leen zn eten wordt compleet vergeten, tot 2x toe! Haha.. eerst zijn ze überhaupt zn pizza vergeten en daarna vergeten ze dat ie in in oven staat, dus issie helemaal verbrand, haha. Beschaamd maar lichtelijk geamuseerd komt hij er een foto van laten zien. Hij is zo enorm klunzig, maar wel heel vriendelijk, dus je vergeeft t hem ook weer meteen. We hebben er eigenlijk wel lol om, haha. Uiteindelijk krijgen we allemaal te eten dat is fijn.

Daarna lopen we langs de boulevard weer terug naar de tram. We willen deze keer n ander lijntje pakken, de 18, omdat die midden in het centrum uitkomt, maar die komt niet opdagen. De 1 wel en gelukkig zijn het er direct 2, want de rij is mega groot. Omdat er n 2e tram kom kunnen wij daar als een van de eerste instappen en daardoor bij het raampje zitten, chill! Dus we rijden het trammetje maar richting de Ribeira, waardoor we daarna wat verder moeten lopen, maar we stoppen onderweg nog in wat winkeltjes, dus het gaat op n heerlijk chill tempo. We lopen langs het station, de bult op, naar een kerkje waar we nog niet geweest zijn vorige keer heb ik hier mn favo fotootje gemaakt, waarbij ik in de lucht spring voor dit mooie betegelde kerkje, voor mn verjaardag. Maar er staat een groot hek voor, dus je kan er niet bij komen. Daardoor is het wel vrij rustig, maar niet heel leuk foto's maken, dus de rest is wat minder enthousiast. We lopen daarna weer door, door de winkelstraat, naar het laatste kerkje wat ik ze graag wil laten zien, de Chapel of Souls. Het ligt helaas aan een drukke weg, maar dit vind ik wel echt t mooiste gebouw van de stad. Die tegeltjes, zowel aan de zijkant als de voorkant.. zo gaaf!

Dan ga ik met Leen en Iren op zoek naar n plek om te eten, terwijl Yvet nog probeert om een outfit te scoren. We lopen een flink stuk, richting de wijk waarvan we inmiddels weten dat je daar goed kan eten en de locals ook te vinden zijn en vinden daar uiteindelijk een leuk restaurantje met heerlijk eten. Na een drankje sluit Yvet ook weer aan en geniet ik van een gegrilde zalm en lekkere aardappels, jammie ! We nemen nog een toetje en dan lopen we rustig weer terug naar het appartement.  Heerlijk relax dagje weer ! Maar toch al met al meer stappen gezet als de eerste dag.

1. Riëtte Perdok:
    1 mei 2022