Porto - Gaia

30 april 2022 - Porto, Portugal

Ook deze dag doen we weer rustig aan, lekker uitslapen. Als iedereen uit bed is maken we ons klaar om te vertrekken gister hebben we op de route een leuk plekje gezien om te ontbijten, dus daar gaan we vandaag heen. Hier hebben ze pancakes, scrambled eggs, coffee, thee en heel veel lekkers. Genieten !

Na ons ontbijtje lopen we de trappen af om het centrum van Gaia in te lopen, aan onze kant van de rivier. Hier zit ook nog een heel district dat vooral bekend staat om zn Port kelders enz. Omringt door de rood/oranje daken dalen we af. Wat voor mij best pittig is, want mn kuiten willen eigenlijk niet meer, haha.. al die heuvels op en af lopen eist zn tol. Maar hoe meer traptreden ik afdaal, hoe soepeler de spieren ook weer worden, dus dat scheelt.

We lopen nog wat mooie straatjes door,  richting de kade. Daar staat n fikse wind, dus tis nog best fris! Dus we lopen maar door, want er zit ook vanalles langs deze kade. Naast de vele port barretjes, boottocht opties en de kabelbaan, zit er ook n soort van foodhal in een Mercado en zien we n boel straatmuzikanten. We hebben online wat gelezen over het WOW district dat hier zit. Een samenvoegsel van verschillende musea en experiences, dus daar lopen we heen. Anders dan verwacht komen we in een heel modern gebeure terecht waar je voor veel dingen tickets moet halen. Niet echt iets voor ons, maar we lopen wat rond door t gratis deel en komen daarbij nog langs n mooie plaat over t ontstaan van de aarde en alle bevolkingsgroepen enz, parallel aan de bijbelse info. Super tof! Laat maar weer extra zien hoe t op 'n lijn zit. Verder genieten we nog even van t uitzicht en het zonnetje, maar lopen daarna weer terug naar beneden.

Tijd om eindelijk n boottochtje te maken ! Porto staat ook bekend om zn vele bruggen, dus de boot vaart daar langs en geeft in te veel talen uitleg over wat we zien. De harde stem is wat intens, maar het tochtje zelf is mooi. Zodra de boot omdraait komen we vol in de wind terecht wat het ook vooral weer heel koud maakt, helaas.. dus bijna de helft van de tijd zitten we met kippenvel op de boot. We zijn dan ook blij als we weer omdraaien en daardoor weer wind in de rug krijgen, gelijk weer n stuk warmer ! De tocht zelf verder is wel heel leuk, mooi om de omgeving vanaf het water te zien!

Na de boottocht hebben we vooral trek, dus we besluiten naar de foodhal te gaan. Hier kunnen we zelf kiezen waar we zin in hebben bij de verschillende tentjes, lekker ! Ik besluit voor de garnalen te gaan, met frietjes, Iren haalt n gebakken inktvis tentakel en Yvet en Leen gaan voor pizza. Super goed eten dit !! Zo in t zonnetje kan ik ook weer helemaal opwarmen na het boottochtje, heel fijn!

Na het eten gaan we dan eindelijk eens port proeven. Iren is de hele tijd al laaiend enthousiast, dus we gaan er voor. Vanuit de boottocht hadden we gratis port proeven gekregen, maar daar staat 'n hele lange rij, waar we echt geen zin in hebben. En naast de foodhal was n aanbieding van 5 portjes proeven voor 5 euro, dus dat klinkt dan veel beter. Dus we lopen weer terug en bestellen daar een proeverijtje met  een Pastel de Nata, want die zijn verrukkelijk! Haha. Terwijl we daar zitten doen we ook nog n spelletje en wederom geniet vooral Iren van de port. Wij vinden t verder toch echt niet lekker, maar Leen gaat vooral voor de alcohol en beide vinden ze t zonde dat dat van mij en Yvet blijft staan, dus ook dat wordt opgedronken. Resultaat is dat de heren n flink hebben hangen zodra we daar weg gaan en Yvet en ik nog zo goed als nuchter zijn.

De heren besluiten om met de kabelbaan terug omhoog te gaan en wij gaan lopend, want ik ben niet zo van de kabelbanen.. eenmaal weer boven doen we wat boodschappen en gaan we terug naar t huisje. Hierdoor hebben de heren mooi de tijd om wat te ontnuchteren en kunnen we ons deze keer warm aankleden voor de avond. Dat is ook echt wel nodig, want t is al flink aan t afkoelen. Morgen wordt t ook minder weer en die koude lucht komt duidelijk nu al onze kant op.

Beter gekleed op de kou lopen we weer richting Porto, deze keer langs de bovenkant van de brug, zodat we straks niet zo veel meer hoeven lopen. We lopen weer naar de wijk waar we de afgelopen 2 dagen ook hebben gegeten. Dat is echt n goeie spot voor eten, want daar zijn de locals ook. Na wat lopen vinden we n plekje bij Canti, 'n leuk tentje met vooral veel eigen recepten. Uiteindelijk gaan we allemaal voor de hamburger, dus dat maakt het niet echt spannend, maar klinkt gewoon erg lekker. Uiteindelijk blijkt de hamburger toch best spannend als de broodjes blauw blijken te zijn ! Heel comisch! En t smaakt gelukkig heerlijk. Inmiddels is t toch wel flink afgekoeld, dus de heerlijk ogende toetjes slaan we over. We gaan nog wel op zoek naar n plek binnen om n toetje te kunnen eten en op te kunnen warmen. Het kost even moeite, het is natuurlijk heel druk op n zaterdag, maar uiteindelijk lukt het toch. Het toetje is sowieso minder lekker als dat de andere waren geweest, maar de warmte binnen is fijn!

Als we weer wat opgewarmd zijn lopen we richting ons appartement. Onderweg komen we langs n podium waar een optreden wordt gegeven. We besluiten om even te gaan kijken. Een oude man staat op het podium te zingen en gitaar te spelen. Duidelijk een bekende volkszanger en ook de muziek blijkt bekend, want het publiek zingt het refrein uit volle borst mee. Op een gegeven moment komt ook de rest van de band op. Super leuk!

Na een tijdje lopen we dan toch echt door naar ons appartement. Zoals elke avond steken we de brug weer over richting Gaia. Halverwege passeren we een man die al echt met grote ogen kijkt, maar ach.. maar als hij mij en Iren voorbij is schreeuwt hij plots heel hard "Whaaaah" naar Yvet en daarna ook nog naar Leen. Die schrikken allebei echt enorm en rennen er vandoor. Iren en ik schieten vooral enorm in de lach. We horen hem daarna achter ons ook nog tegen andere schreeuwen. Duidelijk onder invloed die man.. Yvet en Leen hebben de schrik er wel goed in zitten en t looptempo ligt wel direct n stuk hoger, haha. Telkens kijken ze achterom, om te kijken of die man nog terug komt. Een andere man, die we eerder ook op de brug tegenkwamen komt wel terug lopen en loopt dus achter ons. Yvet en Leen vinden t maar niks.. dus ik stel voor om bij n restaurantje even te stoppen en die man loopt ons rustig voorbij. Niks aan de hand..Maar daar vlak achter loopt een ander mannetje die wat minder betrouwbaar oogt, vinden ook Iren en ik.. Hij kijkt ook sneaky achter om naar ons enz.. Die is wel echt n beetje raar. Leen en Yvet hebben helemaal de kriebels.. Als we verder op bij n bushalte komen stopt hij, maar blijft ons raar aankijken… en.. trekt zn riem uit zn broek ?? Kijkt ons raar aan en trekt zn riem uit zn broek.. vouwt die samen en tikt er mee tegen zn hand… heel raar !! We lopen gewoon door, maar het is een raar tafereel.. kijkt ons ook helemaal na enz.. ik loop voor Iren en Yvet, dus kan hem door omkijken n beetje in de gaten houden.. hij blijft gelukkig daar, maar nog steeds met die riem zo.. ons nog wat na kijkend.. heel heel raar… Dit is echt een gekke situatie.. Snel de hoek om en het laatste stukje richting het huis. Iren en ik krijgen nog de opdracht om t huis even te checken. Hahah, prachtig om n keer de dappere te zijn in zo'n situatie. Gelukkig is t huis veilig en kunnen we rustig ons bed in. Iedereen is ook super gaar, dus binnen no time liggen we in bed.

Trusteee !!

1. Riëtte Perdok:
    2 mei 2022
    Ben weer trots op je stoere dochter 😍