Porto - dag 1

28 april 2022 - Matosinhos, Portugal

Yes !!

Wakker worden in Porto bevalt goed :) We slapen allemaal lekker uit en starten rustig op. Iren en ik halen ontbijt en we zitten heerlijk te genieten van t zonnetje. Als we ontbeten hebben maken we ons klaar en lopen we richting Porto. We volgen de weg omlaag en komen bij de rivier, de Douro uit. We zitten met ons huisje aan de "overkant", Gaia. Dus om het centrum te bereiken steken we de brug over, lekker door de werkzaamheden heen, haha. Dan komen we aan de Ribeira kant uit en lopen we over het boulevardje, langs de mooi huisjes. Daarna beginnen we aan de klim omhoog, want in Porto ligt alles op heuvels. We willen nog even kijken bij een Mercado, maar die is dicht en omgebouwd tot een soort expositie ruimte.

We lopen nog weer verder, langs prachtige huisjes met Azul tegeltjes. Goede inspiratie voor de keuken! Haha. We brengen een bezoekje aan het station,  wat prachtige tegels heeft, en lopen daarna nog weer verder omhoog naar een kerk met een hele hoge toren een een winkelgebied. Hier nemen we plaats op het dak van de moderne winkelgoot, waar een barretje is. Heerlijk plekje om een flinke tijd te gaan zitten chillen ! Na een tijdje gaan de anderen een boekenwinkel in en blijf ik nog even zitten. We hebben net heerlijk zitten genieten van cocktails, dus heb nog weinig zin om in beweging te komen. Als ze weer terug komen gaan we opzoek naar een wc en bekijken nog even een van de meest bekende kerkjes van Porto, door de wit/blauwe tegeltjes aan de zijkant.

Daarna willen we eigenlijk terug lopen op zoek naar iets te eten, maar dan komt Yvet met het idee om te meeten met Erika, een andere collega van ons, die is namelijk ook in Porto. Toevallig zitten zij vrij vlak bij waar wij dan zijn, dus we spreken met hun af bij een tentje waar we kunnen eten. Bij dit tentje, Lareira, heeft echt verrukkelijke Sangria, dus die bestellen we, samen met een traditionele portugese sandwich. Zo zitten we gezellig met haar en haar kan en dochtertje te kletsen. Na het eten zijn we eigenlijk wel gaar en besluiten we langzaam terug te lopen richting Gaia. We  gaan deze keer via het bovenpad de brug over, zodat we niet weer helemaal naar beneden hoeven lopen. En we genieten nog even van de ondergaande zon met een kopje koffie bij een tentje aan de Gaia kant van de brug. T begint inmiddels wel flink af te koelen, dus we gaan weer richting ons huisje om daar nog even lekker te zitten en te kletsen. Een hele relaxte avond zo.. Maar we hebben ook ruim 13 km gelopen vandaag, dus dat mag op zich ook wel.

Tot morgen !

1. Riëtte Perdok: