Laatste dag in Porto

1 mei 2022 - Porto, Portugal

Dag 4, ons laatste dagje hier. Morgen vliegen we weer terug naar huis. Nou ja, Iren, Yvet en ik dan. Leen zwaaien we vanochtend al uit. Hij vliegt vandaag door naar Mallorca, een vakantie die hij al eerder geboekt had.

Nadat we Leen uitzwaaien gaan we ontbijten. Vandaag is het helaas wat minder weer, tis bewolkt en een stuk kouder. Dus lange broek en een trui aan.. omdat we het meeste al gezien hebben, het minder goed weer is en Yvet niet echt meer lekker kan lopen, door iets van hielspoor ofzo, besluiten we eerst nog even bij het huisje te chillen. We liggen allemaal lekker lui in ons eigen bed, haha. Echt n vakantie vibe..

In de middag gaan we toch op pad, want de hele dag in t huisje is ook zonde. We hebben wel t meeste al gezien, dus zoeken naar andere opties. Eerste optie is Palacio de Balso, in het centrum. Maar daar staat helaas n dikke rij voor, als we aankomen. Dan maar richting iets anders wat Iren gevonden had, wel weer n stukje verder lopen, maar ach.. helaas is dat op vaste tijden en de laatste van die dag is net geweest.. Helaas helaas.. We besluiten iets verderop wat te drinken om even pauze te houden. Daarna lopen we weer terug naar Palacia da Balso. Gelukkig is de rij wat minder groot, maar als Yvet even gaat kijken of ze een wc kan vinden ziet ze dat de grote zaal waarvoor weg gaan helemaal bezet is voor n feest, met tafels, een podium en schermen enz. Nou, ook weer n tegenvaller dus.. Dan maar wat gaan lunchen.. We lopen terug naar een restaurantje waar eerder vandaag nog n rij was, waar ze lokale specialiteiten serveren.. Maar als we daar aankomen vertelt de serveerster dat de keuken al dicht is. Sjonge Jonge.. Het lijkt wel of vandaag niks lekker wil lukken..

Dan gaan we maar richting Lareira, waar we eerder met Erika gegeten hebben. Omdat we geen zin hebben om helemaal te lopen gaan we met van die elektrische stepjes. Ik had verwacht dat die heel naar zouden zijn, maar ze zijn heel dik en stabiel, waardoor ze best goed rijden op deze straatjes. Valt weer mee! Eventjes lijkt t nog even niet te lukken met het parkeren van die dingen, maar gelukkig lukt t toch. Lareira is gelukkig wel gewoon open, dus we kunnen daar lekker lunchen. En witte Sangria drinken ! De rode vond ik beter, maar de witte is ook erg lekker ! Dat maakt dat mn favo rode Sangria in Porto te vinden is en mn favo witte Sangria in Lissabon, haha. In elk geval is Portugal het land van de Sangria voor mij!

We eindigen de lunch nog met n toetje, gewoon omdat het kan.. Daarna lopen we naar Base, die hippe bar op het dak van de koopgoot, maar het is toch wel erg fris en we hebben vooral zin in koffie en thee. Dus ik stel voor om naar de koffietent in de koopgoot te gaan. Daar kunnen we ook lekker warm binnen zitten.. Daar zitten we nog n flinke tijd. We beseffen ons dat we eigenlijk maar weinig gedaan hebben, maar door de temperatuur heb ik ook weinig zin om nog naar buiten te gaan.. Iren gaat wel nog even aan de wandel. Dan komt hij in t kerkje naast de koffiezaak een soort lichtshow tegen die n half uurtje later begint. Ik twijfel even, maar besluit dan toch mee te gaan met Iren. Het is erg tof ! Aan de hand van n gedicht hebben ze met beamers een video en lichtshow gemaakt die helemaal is ontworpen voor deze kerk. Heel erg gaaf !

Na die show is het al bijna 8 uur. We lopen langzaam terug naar de brug en zijn van plan om aan de overkant te eten, lekker dicht bij ons huisje. Dit is een restaurantje waar we elke avond langs lopen en het ziet er super leuk uit ! Het is klein en vol, maar gelukkig kunnen we nog aan de bar zitten. Door onze flinke lunch met toetje hebben Yvet en ik niet echt honger, maar wel behoefte aan groente, dus we besluiten een salade te delen. Iren kan eindelijk de Franceschina eten, een echt Porto gerecht, met veel vlees op brood, bedekt door een ei en kaas en daarbij een bier/wijn saus. Het lijkt mij echt verschrikkelijk, maar het is wel echt een Iren gerecht, haha. Hij vindt het gelukkig ook erg lekker.

Na het eten lopen we naar ons huisje. Hier pak ik alvast t grootste deel van mn spullen in en daarna plof ik bij Iren en Yvet  op de te kleine Ikea bank, in de te kleine woonkamer. We hadden niet verwacht dit kleine woonkamertje te gaan gebruiken, maar door de temperatuur moeten we wel. Plus dat onze luie dag zo wel compleet is met tijdje bankhangen met Mtv op de televisie, haha. Iets voor 12 uur besluiten we dan toch echt richting bed te gaan.

Dit was het dan.. Ons Porto avontuur. Met 3 collega's op stap, wie had verwacht dat dat zo leuk zou zijn! Het ging super goed en ben ze ook echt nog niet zat.. Heel fijn! Morgen vliegen we weer naar Eindhoven, rijden we terug naar Kampen en zwaai ik Yvet en Iren uit voor de trein naar Lelystad. Het was ronduit genieten!

Dankjewel, collega's! Dankjewel Porto !