Oslo dag 3

22 juli 2022 - Oslo, Noorwegen

NS 3

Goodmorning !

Vandaag slaap ik heerlijk uit en doe rustig aan. Ik heb afgelopen dagen al 'n boel gedaan van wat ik wilde doen, dus ik kan vandaag lekker rustig aan doen.. plus, het regent ! Dikke getsie.. maar ach, we overleven t wel.. Nederlanders schrik je niet af door n beetje regen ;)

Ik besluit de dag te starten met n rondje Akerbrygge. Het miezerd, maar ik word er niet echt nat van, dus loop lekker in mn shirtje rond. Iedereen om me heen heeft jassen, poncho's en dikke truien.. maar zo koud is t niet.. Maar goed, Akerbrygge dus. Daar zit ook wat indoor spul, maar veel spannends is het eigenlijk niet. Dus ik geniet vooral van de boten en de haven enz.

Daarna loop ik richting Akerhus Festning, een oud fort dat midden in het centrum aan de Oslo Fjord ligt. Als ik de klim naar de ingang heb gemaakt begint het harder te regenen, dus ik besluit Akerhus Festning maar eens van binnen te bekijken. Entree is niet al te duur en er zit n audiotour bij, ideaal! Leuk om zo'n oud fort van binnen te bekijken en de verhalen erbij te horen, van de vele koningen die er gewoond hebben. Als mn route door het fort er op zit is het weer droog, perfect ! Ik loop langzaam richting het Opera house en wijk nog even uit naar een foodmarket, Vippa. Veel over gelezen, maar vind t daarom wat tegenvallen.. Daarna loop ik langs 't water, langs een aantal drijvende sauna's. Briljant bedacht!

Daarna loop ik richting de grote winkelstraat, Karl Johans gate. Daar struin ik n beetje rond en geniet ik van t heerlijke uitzicht wanneer het koningsslot in beeld komt. Fijn standaard Oslo plaatje. Ik buig wel weer af, op zoek naar 'n plek om te eten. Ik heb vandaag mijn zinnen gezet op een Rekesmørbrød, duur maar verrukkelijk! Het lukt me om n plekje te vinden en geniet daar van mn veel te dure lunch. Daar zoek ik naar wat ik de rest van de dag nog zal doen..

Als eerste besluit ik om naar het 22 juli Senteret te gaan, waar de terreurdaad acties van Breivik worden verteld en vooral de nabestaanden en overlevers aan t woord zijn.. Pas als ik daar binnen ben besef ik dat het vandaag 22 juli is ! Dat maakt t besef nog groter.. 11 jaar geleden, op dit moment, was het hele land in rep en roer… De bom in Oslo was n uurtje geleden af gegaan en Breivik was onderweg naar Utøye, waar een afgrijselijke afslachting zou plaatsvinden.. De verhalen van overlevende die op video te zien zijn maken diepe indruk.. Een meisje die vertelt dat ze in 'n zaal eigenlijk maar zal te wachten tot de schutter zou komen, omdat ze uit shock gewoon niet in beweging kwam.. hopende dat hij voorbij zou trekken.. Hij de deur toch inliep, even rondkeek, en daarna het vuur opende… Puur geluk dat de 3 kogels die haar raakte haar niet doodde, maar wel als verlamd achterlieten.. Een ander hoe ze met n hele groep zich schuil hielden aan t randje van t eiland maar hij hier ook heen kwam en om zich heen schoot.. Hoe mensen om haar heen van de rotsen af kletterde omdat ze geraakt werden.. Gets, zo naar ! Zo verschrikkelijk… Wat een machteloosheid van die mensen.. kinderen.. grotendeels tussen de 15 en 21 jaar oud. Brrr… wat een afschuwelijke situatie.. Ik loop nog n tijdje daar rond om de omgeving in me op te nemen en de monumenten te bezoeken..

Dan besluit ik eerst even n spelletjes winkel in te gaan, om zo de bedrukte sfeer even van mn schouders te lichten.. En dan lukt hier goed.. een grote voorraad van Disney en Harry Potter items staat uitgestald, heerlijk! Na een uitgebreide ronde door de winkel loop ik verder. Mn laatste plan van de avond is om de botanische tuin te bezoeken. Hier staan prachtige planten en bloemen en zijn er leuke watervalletjes en prieeltjes. Heerlijk om hier lekker rond te struinen en wat foto's te maken. Dan is t nu dan tijd voor een echte Noorse wafel! Dus ik loop naar t tentje waar die te koop zijn en kies voor de traditionele wafel met brun ost en jam, en dan met slagroom. Heerlijk!

Inmiddels is t al in de avond en ga ik richting t hostel om mn tas in te pakken, want morgen ochtend is t tijd om Oslo te verlaten. Het inpakken is eigenlijk zo gebeurd, want het was maar n kort verblijf, dus het meeste zit nog in de goeie zakken enz.. Maar toch prettig om al wel gedaan te hebben. Daarna besluit ik eerst nog even om beneden te gaan zitten, maar zodra ik daar ben en de mooi gekleurde lucht zie bedenk ik me en spring op de tram richting t Opera House. Hier klim ik omhoog om nog net de zonsondergang deels mee te maken. De zon zit achter de wolken, maar de lucht kleurt nog mooi ! Hier geniet ik even bewust van mn laatste avondje in Oslo, maar gelukkig is mn Noorwegen avontuur nog niet voorbij. Via een gezellige stap straat loop ik uiteindelijk weer terug naar mn hostel. Ziet er gezellig uit ! Maar ik sla deze keer over, met mn hoodie en op mn slippers, haha. Bij t hostel zit ik nog even beneden, wordt nog mee gevraagd op n soort pubcrawl, die ik ook maar oversla.. En dan voor 12 uur ga ik richting mn kamer en richting mn bed. Ik denk dat ik morgen de boot ga verwelkomen, want daar zit de leukste taxi van deze reis op, haha !

trusten !!