Norge & Spanje - Dag 1 in Oslo

20 juli 2022 - Oslo, Noorwegen

Yes ! Welkom terug! We mogen weer op reis :) En wat voor n reis, deze keer.. Eerst n weekje Noorwegen en daarna door naar Spanje ! Heerlijk !!

Vandaag gaat de wekker vroeg, want ik neem de eerste trein richting Schiphol. Maar aangezien t vanacht bijna 30 graden was op de slaapkamer word ik toch om de haverklap wakker.. Dus ben blij als het eenmaal tijd is om er uit te gaan.. Al vind ik t wel spannend.. Hopelijk lukt t om op tijd door de douane te komen, want het is mega druk deze tijd op Schiphol.. Nou, t klopt in elk geval qua drukte op Schiphol.. gelukkig loopt t wel aardig door, maar t kost me in t totaal 2,5 uur om door de security te komen.. Gelukkig hoefde ik niet ook nog bagage in te checken, want die nemen Karsten en Doreth mee naar Noorwegen.. Anders had ik t waarschijnlijk niet gered of had ik in elk geval veel meer stress gehad, haha.. Maar gelukkig kom ik er dus door en heb ik nog tijd over op Schiphol om koffie en n muffin te halen.. inmiddels als ruim 5 uur wakker, maar tis tijd voor een ontbijtje.

Het boarden begint pas als t vliegtuig eigenlijk al weg moet en daarna staan we ook nog ruim n uur stil, te wachten op iets.. geen idee precies.. Maar uiteindelijk vertrekken we dan.. We zitten in n klein vliegtuigje, met rijen van in t totaal maar 4 stoelen per rij, maar in de lucht merk ik al snel dat dat weinig uit maakt.. Het is gelukkig een rustige vlucht en ik dommel nog wat weg, waardoor de tijd vrij snel voorbij gaat.. En dan landen we bijna 1,5 uur te laat veilig in Oslo.. Ik ben blij! Eindelijk weer op Noorse bodem!

T eerste wat ik doe, traditiegetrouw, is pulse på brø kopen. Een soort Noorse hotdog. Heerlijk dat t weer kan ! Daarna stap ik op de trein richting Oslo en vind ik m'n weg naar t hostel.. Ik moet even wachten voordat ik kan inchecken, maar ik wil vandaag toch rustig aan doen, dus dat is prima.. Ik kleed me ook om, want t is vandaag nog 28 graden hier, dus ik ga nog even genieten van t warme weer ! Dus korte broek en shirtje aan.. en als ik wat tot rust ben gekomen en mn telefoon weer  wat is opgeladen ga ik richting Akerbrygge. Een luxe en mooi havengebied. Ik denk t duurste gebied van Noorwegen, haha. Maar voor mij wel traditie om daar wat rond te lopen. En met dit weer heel leuk, want er wordt op de achterste delen druk gezwommen en in t water gesprongen. Zelf zoek ik ook nog wat verkoeling door pootje te baden, heerlijk! Zo loop ik wat rond en zit ik lekker te genieten van de omgeving en t zonnetje.

Na een tijdje begin ik toch echt trek te krijgen, dus tijd om te eten ! Ik vind via google een tentje waar ze echt Noorse kost hebben, voor niet al te veel geld.. want daar heb ik nou echt zin in ! Heerlijk om weer echt even n typische Noorse maal te eten ! Na de maaltijd ga ik richting het Opera House om langzaam de zon weg te zien zakken. Natuurlijk gaat de zon hier nog later onder dan in NL, dus ik wacht niet tot de zon helemaal onder is, maar besluit weer richting t hostel te gaan.

Langzaam koelt t wat af, dus ik wil graag wat warmere kleding aan en dan vind ik t wel n mooi idee om om nog ergens n cocktail te drinken. Gelukkig zit er n heel leuk wijkje vlak bij mn hostel, dus daar ga ik heen en vind ik al snel n leuk plekje. Ik bestel n Mojito en halverwege mn drankje raak ik in gesprek met Dieterich, een local. Hartstikke gezellig! We praten zo de avond vol en dan is t toch echt tijd om naar bed te gaan.. Het was vanacht maar n korte nacht, dus kan de nachtrust wel gebruiken. Maar ben benieuwd of t gaat lukken, want het is mega warm op de hostelkamer..

Nou, duimen maar… truste !

1. Riëtte Perdok:
    21 juli 2022
    Lieve Ina wat bijzonder om jouw reisverhaal te lezen, nu over jouw geboortestad en land. Wat hebben we fijne herinneringen aan Norge. Ik leef met je mee. Geniet ervan schatje XXX