Levada's

9 augustus 2021 - Caniço, Portugal

Dag 12

Goeiemorgen !

Daar zijn we weer. Om half 9 verzamelen we voor wandeling nummer 3. Ook deze heb ik aangevraagd, want ik wil graag langs de Levada's lopen en de 25 fontes is goed aangeschreven, dus die is geregeld. Top! Nadelig is vooral dat ik nog steeds flink spierpijn heb, haha.. Met moeite kom ik t busje in en uit, dus dat wordt nog leuk. Gelukkig loopt Lisa mee en die loopt ook niet heel snel, dus we kunnen er mooi samen achteraan sjokken. Het is nog best n eind rijden, want we rijden naar de hoogtvlakte, waar we met de bustour ook hebben gereden. Wel n mooi gebied en n mooie route. Tis wel slechter weer, met veel bewolking en soms wat regen. Maar ik denk, zolang we nog rijden heb ik geen paniek.. Achter elke bocht is t weer toch weer anders, haha. Dus we zien daar wel hoe t weer is. Als we aankomen is het in elk geval droog, maar zo boven op de hoogvlakte waait 't flink, dus t is fris. Dus shirt met lange mouwen en jas aan en daar gaan we!

Het eerste stuk moeten mn spieren echt nog opwarmen. De weg die we volgen loopt naar beneden dus dat zorgt voor n extra belasting op mn spieren, maar goed.. zo worden ze wel gelijk allemaal opgewarmd. Lisa en ik raken al snel achterop, omdat de rest t koud heeft en daardoor extra snel loopt.. maar we maken ons geen zorgen, 2 volwassenen vrouwen, dus dat moet goed komen ;) na n tijdje staat de gids op ons te wachten. Er zit verder op n sluiproute via n trap dus zo kunnen we de groep weer n beetje inhalen. Top! Haha, scheelt weer.

Onderaan de trap komen we bij n cafeetje. Hier hebben we n korte break om te plassen en voor n kopje koffie. We zijn pas net gestart, maar dit is de enige mogelijkheid, dus we maken er wel gebruik van. Als iedereen naar de wc is geweest haal ik nog n koffie, net als Wilbert en Martine en Gerrieke haalt thee. Die thee blijkt n pot te zijn, dus t duurt even voordat die afgekoeld is en ze in elk geval een kopje heeft gehad.. Al vrij snel worden er n aantal ongedurig en komen ze tot wel 3x toe langs dat ze door willen gaan. Ja, harstikke leuk, maar zolang Gerrieke nog niet eens een kopje thee heeft gedronken moeten ze maar gewoon geduld hebben.. Maar dat gaat helaas niet echt ten goede van de sfeer. Gelukkig blijven we allemaal gewoon zitten en trekt Gerrieke zich er weinig van aan.. als Gerrieke n kopje op heeft vindt ze t prima om te gaan en buiten worden we ontvangen door t lied "t duurt te lang". Opzich grappig, maar ik heb t gevoel dat niet iedereen t als grapje bedoeld.. Maar goed, we kunnen weer door.

Langzaam dalen we weer verder af en na niet al te lange tijd komen we bij de Risco waterval, n prachtige hoge waterval. Hier worden natuurlijk n paar foto's gemaakt. Daarna lopen we weer door. Het is n redelijk makkelijke wandeling.  Veel recht toe, recht aan.. af en toe n trappetje, maar geen grote klim momenten. Top top! We zijn met allemaal meiden en 1 jongen, Wilbert. Dus n mooi moment om eens even met hem te kletsen. Dus dat is ook gezellig! We lopen langs de Levada's. Waterroutes die t water vanuit de bergen verspreiden over heel t eiland. 'N oud systeem, dat nog steeds gebruikt wordt. Zo leuk!  De paden er langs zijn ook erg mooi :) na nog n aantal kilometer komen we bij de 25 fontes. N brede waterval die in verschillende kleine stroompjes naar beneden komt. Ook erg mooi! Het is er wel echt enorm druk, maar dat is begrijpelijk. Ook hier klikken we weer n aantal mooie foto's. Daarna lopen we weer n stuk terug, klimmen we nog één heuvel over en dan lopen we richting n tunnel. Deze tunnel is ruim 800 meter ! Hierdoor loopt n levada, zodat t water naar de andere kant van de berg kan komen. 800 meter in n donkere tunnel is wel n bijzondere ervaring, haha. Maar gewoon niet nadenken en gaan, dat is de mentaliteit. Onze gidsen zijn helemaal verbaasd dat we allemaal zonder protest de tunnel in banjeren. Meestal blijven groepen daarvoor wel wachten en gaat t allemaal voorzichtig. Maar wij stappen vrolijk door die tunnel. In mn eentje zou t voor mij heel anders zijn, maar de mentaliteit werkt wel aanstekelijk. Gewoon niet nadenken en gaan. Na n flinke tijd is er eindelijk licht aan t einde van de tunnel. We komen uit bij mn mooi uitzichtpunt en de zon schijnt lekker, dus ook dit is weer n mooi rustpunt. Dan lopen we nog 800 meter en daar staat de bus op ons te wachten, top! Onze strava's zijn t niet helemaal met elkaar eens, maar we zijn een kilometer of 11 a 12 onderweg geweest. Best n flinke wandeling dus! Dan stappen we weer op de bus terug naar t hotel. Natuurlijk koelen mn benen weer enorm af, dus als ik de bus uit wil stappen zijn mn benen weer helemaal stijf, haha. Dus oma Ina loopt t hotel weer in, ghehe..

Rond half 3 zijn we terug in t hotel, dus mooi nog tijd om even te chillen. Dit was mij laatste excursie, dus vanaf nu lekker chillen! Ook best wel zin in. Ik ga met Lisa naar t restaurantje beneden om lekker te lunchen. Op maandag is t meeste dicht, maar dit is gelukkig open. Super leuk trouwens, want dit is de zwemplek van dit stadje en tis super warm weer, dus het is er lekker druk. Lekker veel te kijken dus, terwijl we op t terrasje zitten. We lunchen met n lekkere hamburger, een drankje en n koffie toe. Dikke prima ! Als we dat alles hebben gedaan lopen we op rustig tempo weer terug naar t hotel.

Een ander deel van de groep is aan het coasteringen en komen pas later op de middag terug. Dus we hebben de avondsluiting en t eten pas later op de avond. Tis wel weer n gehaast voor die andere.. in de zee geweest en bijna geen tijd krijgen om even te douchen ofzo.. Er zit maar weinig flexibiliteit in de planning, bij Martine. Eerder ook al eens, geen enkele ruimte om iets te schuiven en n half uur later te eten.. Beetje geneuzel als je t mij vraagt.. Maar goed, ik heb de middag niks, dus voor mij geen stress qua planning..

Vanavond eten we weer beneden bij t restaurantje, dus Lisa en ik mogen de wandeling naar beneden weer maken, haha. Deze keer is geregeld dat we buiten kunnen zitten. Super chill, want dat scheelt flink qua geluid. Met n mooie pastelkleurige zonsondergang worden er nog n boel foto's gemaakt, terwijl we op ons eten zitten te wachten. Ik ga met 3 oude reisgenootjes op de foto, want de band is dit jaar zo anders.. onze oude groepsgenoten kunnen zich dit waarschijnlijk niet voorstellen, dat wij gezellig samen op de foto gaan. Haha. Maar we zijn een jaar verder, volwassener, en de groep is anders waardoor de onderlinge verhoudingen ook anders zijn. Dus eens kijken of we mensen beetje kunnen choqeren, haha.

Vanavond eet ik weer n biefstuk met pepersaus. Pas ook gehad, maar beviel goed en is vooral ook koolydraatarm te doen en dat vind ik wel prettig. Na t eten lopen we weer terug en gaan we, natuurlijk, weer bij t zwembad zitten. Er wordt weer heerlijk gekletst en het is weer gezellig. Boven worden wat spelletjes gespeeld en wij zitten beneden rustig te kletsen. Die drukte van de spelletjes trekt me nog steeds niet zo, dus prima dit :) ook met het kleine groepje buiten is het erg gezellig! Als de vermoeidheid toe slaat is t bed tijd. Morgen weer n nieuwe dag!

Weltrusten!