Funchal - chill dagje

10 augustus 2021 - Funchal, Portugal

Dag 13

Goeiemorgen!

Vandaag hebben we ons eigen plan weer bedacht. We beginnen met n ontbijt beneden, met Lisa, Madeleine en Lenneke. Lekker luxe weer broodjes en veel vers fruit eten. Heerlijk! Verderop zitten ook Nienke en Marinke, daarnaast Lennard, Jasper en Maarten, ergens anders Marloes, Heleen en Gerrieke en ook nog ergen Wilbert en Wilfred. Dus het is gezellig druk in de ontbijtzaal, haha.

Vandaag moet er getest worden voor de terugreis. Maar niet door de gevaccineerden, dus met een aantal besluiten we alvast eerder naar Funchal te gaan om daar nog wat rond te struinen enz. We spreken om 1 uur af om met de taxi te gaan. Die taxi wil ik wel regelen.. Ik sta echter bijna n half uur te wachten tot ze me helpen bij de receptie! Sjonge jonge, wat n gedoe zeg.. Heleen en Marloes zouden n plekje vrij houden bij t zwembad voor mij, maar tegen de tijd dat ik eindelijk klaar ben is die natuurlijk al bezet door andere.. stomme receptie.. Maar goed. Ik vind n ander plekje en neem n duik in t frisse water. Daar worden we tenminste goed wakker van. Daarna even drogen en dan maar alvast douchen enz. Alleen liggen is verder toch niet heel gezellig. Dan verzamelen we om 1 uur voor de taxi, met Job, Marloes, Heleen, Gerrieke, Lisa en Lenneke. Job heeft zich maar alvast mentaal voorbereid, de stad in met 6 vrouwen. Haha! Dus de uitdrukking op zijn gezicht is goud als ik tegen de taxichauffeur zegt dat hij ons mag afzetten bij het Christiano Ronaldo museum. "Nee echt? Serieus? Oh dat vind ik echt heel tof! Dat had ik echt niet verwacht." Enz. Haha, super lief. Dat we daar heen rijden heeft meerdere redenen. We willen t standbeeld zien en de tuktuks waar Marloes enz in willen vertrekken vanaf daar, dus dat komt zo mooi samen. Dus als we aankomen gaan we eerst met t beeld op de foto. Daarna splitsen we op; Marloes, Heleen en Gerrieke gaan met de tuktuk n rondje rijden door Funchal en ik, Job, Lisa en Lenneke gaan t museum in. T enthousiasme van Job werkt aanstekelijk, want op zich ben ik niet zo fan. Maar tis toch maar 5 euro en Job is gratis onze gids, dus dat scheelt. Toch wel leuk en indrukwekkend om zo tussen al die prijzen enz te lopen. Ronaldo is echt Madeira's trots. Daar geboren en getogen, de familie woont er nog. Geboren in armoede en kan nu zn familie financieel onderhouden. En dan dus die mega hoeveelheid prijzen. Ik vind m vrij arrogant op t voetbalveld, maar hij is wel goed, dat kan ik niet ontkennen. Een van de beste spelers van de wereld. Ja, leuk om zo rond te lopen.

Daarna zien we op de stadsmuur n terrasje, dus daar gaan we heen. Helaas wordt hier alleen drinken geserveerd, dus we drinken n kop koffie en gaan dan op zoek naar n plek voor de lunch. Die vinden we snel onderaan de trap, dus binnen 5 minuten zitten we weer op het terras, haha. Hier worden we weer gejoind door Gerrieke en Marloes. Heleen is aangesloten bij de grote groep, want zij moest nog testen. Met zn 6e zitten we lekker te lunchen. Ik heb voor n crêpe gekozen met slagroom. Wel lekker om even wat zoets te eten. Na t eten besluiten we om even t stadje door te lopen. Onze tourguide Lenneke weet alles te vertellen, want die was hier gister ook al geweest. Erg bijzonder vind ik t niet, maar tis goed voor de beweging op deze luie dag. Na n klein rondje duiken we toch maar weer t terras op, haha.. Zwaar leven dit, je hoort t al.

Om half 6 besluiten we weer door te gaan. Om 6 uur meeten we met de hele groep in de haven om te eten. We zijn er vlak bij, dus we besluiten eerst nog n stuk te lopen. Job en in hebben n goed gesprek, dus na n tijdje lopen de meiden terug, maar lopen wij nog even door. Altijd goed om even een op een n gesprek te voeren. Over de groep, over zijn klik met Madeleine, over de jongens in de groep, dat er voor mij niks tussen zit, dan nog over een aantal meiden in de groep, hoe het soms kan verschillen qua indrukken, qua klik enz. Ja, mooi gesprek. Te laat zijn we natuurlijk terug bij het restaurant, maar nog op tijd om eten te kunnen bestellen, dus dikke prima. Goede gesprekken gaan voor ;)

Aan alle 3 de tafels is er nog 1 plekje vrij. Job kiest de middelste tafel, dus ik kijk even en besluit dan bij de zusjes, Nienke en Marinke, te gaan zitten. Dat is altijd gezellig en n groot deel van de groep waar ik veel contact mee heb zit daar ook. Om ook nu maar weer licht te eten bestel ik n zalm salade. Opzich wel lekker, maar niet heel vullend. Na het eten vind ik t wel tijd voor n cocktail en Lenneke en Heleen doen gezellig mee :)

Na t eten gaan de meeste weer terug naar t hotel, maar met n groepje van 12 gaan we nog naar n andere plek voor n drankje. Het is ook aan de kade, maar de sfeer daar is wel n beetje onguur, haha.. En op n een of andere manier zijn we in 3 groepen opgesplitst tijdens t lopen. Dus ik loop alleen met Lenneke en Lisa. Dus we vragen ons vooral af: "waar loodsen die jongens ons heen?!" Haha. Maar als we eenmaal uit de lift stappen.. Prachtig! Super mooie en luxe plek. Ligbedden en tafeltjes, meters hoog boven t water, glazen doorkijk platen als railing. Dit is goed vertoeven! We bestellen drankjes en natuurlijk is het weer tijd voor n cocktail, haha. Dus we zitten gezellig met prachtig uitzicht.. maken nog wat foto's.. Ik zit nog n tijdje te kletsen met Wilbert en na n tijdje sluit Job aan. Gezellig zo! Dan is t ook wel weer prima om naar t hotel te gaan, dus we bellen n taxi en die komt ons binnen 10 minuten ophalen. Hoppa, weer terug! T weinige eten en dan 2 cocktails kicken er wel in trouwens, haha.. dus ik zit niet super lekker in de taxi. Gelukkig zijn we met n kwartier weer terug. Boven wordt er al weer druk spelletjes gespeeld, maar ook vandaag kies ik weer voor t zwembad. De zitplekken naast het zwembad doel ik dan op ;)

Ik doe 30 seconds met Job, Madeleine, Lisa en Lenneke. Job en ik blijken n powerteam te zijn, haha, want we winnen beide keren. Daarna sluiten er ook andere aan en zit ik aan t einde nog met Marloes, Heleen, Tim en Niels te praten. Er zijn wat vrouwen-struggles bij de heren en ik mag gewoon advies geven. Ik voel me vereerd ;) Er wordt zelfs oprecht naar me geluisterd. De 31 jaar levenservaring lijkt hier waardevol. Het levert mooie gesprekken op, de lieverds :) en toen plots was het laat, haha.. Voordeel is dat we morgen echt uitgebreid kunnen uitslapen, lekker! Als ik eenmaal op kamer ben hoor ik nog n plons. Door n geintje is Jasper in t zwembad geduwd. Die heeft ook al flink wat op, dus hij is er vooral ingestonken. Haha, lekker onnozel.. hier kon hij op wachten. Nadat ik t even bekeken heb uit t raam ga ik toch ook naar bed.

Weltrusten!