Op naar Granada

29 juli 2022 - Granada, Spanje

Goeiemorgen!

Om 8 uur gaat m'n wekker, zodat ik ruim op tijd op het station kan zijn. Voor half 9 ben ik uitgecheckt en loop ik richting het station. Eenmaal op t station koop ik mm treinkaartje en dan haal ik nog mn ontbijtje voor in de trein. Ik zoek mn plekje in de trein en dan vertrekken we om 09.25 richting Granada. Het is n mooie route door een bergachtig landschap en we komen zelfs nog langs n zonnebloemenveld! Verder zijn het vooral olijfboomgaarden waar we langs rijden, maar ook dat ziet er mooi uit.

Dan komen we iets over half 11 aan bij Granada en ik ben vooral benieuwd naar de warmte. Het valt me eigenlijk nog wel mee, als ik uitstap. Al is t nu al warmer dan t warmste moment in Malaga. De truc is om zo veel mogelijk in de schaduw te blijven. Zo met mn backpack op besluit ik om met de bus richting m'n hostel te gaan, ipv lopend. Dat is die 1,40 zeker wel waard.. Met google maps bij de hand heb ik daarna m'n hostel zo gevonden. Ik ben wel erg vroeg, tis pas 11 uur, maar ik kan al inchecken en mn kamer in. T is een prachtig hostel! Heel mooi, schoon en nieuw. En dat ik rustig wou, dat komt ook uit.. er is bijna niemand. Zo heb ik voorlopig mn 6 persoonskamer voor mezelf en heb ik eindelijk een bed onder, bij n hoogslaper, haha! En ik zie weinig andere mensen. Uiteindelijk denk ik dat er maar 4 andere zijn ofzo.. Wel zonde, want het hostel is echt prachtig en schoon!

Als ik geïnstalleerd ben ga ik mn dagtrip van vandaag doen, naar de Alhambra. Dit is DE reden dat iedereen naar Granada afreist, dus ik ben benieuwd. De trip daarheen is al best intens. Inmiddels zitten we op ongeveer 37 graden en de weg naar de Alhambra loopt omhoog. Gelukkig is een groot deel door n park, waardoor het een stuk koeler is en de boven geven ook schaduw, maar warm is het zeker. Maar vooralsnog gaat het prima. Als ik eindelijk helemaal boven bij de hoofdingang ben kies ik er nog voor om ook n audiotour te doen, zodat ik n beetje info kan krijgen over alles. En de audiotour is er in het Nederlands! Lekker makkelijk, haha. Wel even wennen, want alles gaat nu al 1,5 week in t Noors of Engels, hihi.

Het terrein van de Alhambra is heel groot, maar ik heb alle tijd, dus dat scheelt. Ik begin in de Generalife, een prachtige tuin van een zomerverblijf. Hier zijn prachtige bloemen en mooie uitzichten. Plus een mooi versierd gebouw. Daarna ga ik via de Medina richting de Palacio de Carlos V, een Romeins bouwwerk. Het is eigenlijk een groot rond plein, omringt door zuilen. De audiotour vertelt dat het nooit afgemaakt is. Dan zoek ik even de verkoeling op in de schaduw met een ijsje en dan ga ik naar de hoofd attractie, Palacios Nazaries. Het enige waarvoor je echt n tijdslot mort reserveren. Het is een prachtig gebouw, met prachtige tegeltjes, mooie fonteinen en houtsnijwerken, vol indrukwekkende ruimtes. Maar het is er ook mega druk.. en veel chagrijn omdat mensen door hun foto's heen lopen enz. Dus zeker mooi, maar niet mn favoriet. Ik bezoek toch liever die van Sevilla en wie weet ook die van Malaga, maar daar moet ik nog heen.

Inmiddels ben ik vooral ook over verhit.. Ik wandel nog door de tuinen naast de paleizen, de Jardines del Partal, en ga daarna als laatste naar de Alcazaba, het oude militaire verblijf. Maar mn over verhitte hoofd is er wel aardig klaar mee. Als ik nog even langs de wc ga op dr weg naar buiten zie ik pas dat ik n hoofd als n tomaat heb, oeps ! Haha.. Oververhit zijn is bij mij gewoon mega zichtbaar. Terwijl ik toch regelmatig koud water over mn armen en in mn nek heb gedeponeerd. Maar het is duidelijk dat ik mn hoofd ben vergeten in dit proces. Dus ik koop nog wat koud drinken om af te koelen en vind n plekje in een koele toren, waar een briesje staat. Wel is waar n warm briesje, maar ik gooi mn hoofd, armen, benen en nek weer onder t water en dan geeft dat briesje toch best wat verkoeling.

Als ik weer wat verder afgekoeld ben loop ik weer via het park naar beneden. Halverwege stop ik nog bij n bankje, want daar loopt n waterstroompje langs, dus daar laat ik mn voeten even goed afkoelen. Mn hoofd ziet er langzaam gelukkig iets minder uit als n tomaat, haha. Na n tijdje loop ik toch maar weer verder, richting hostel. Daar stap ik onder n verkoelende douche en staat heerlijke de airco aan. Na die tijd zit ik n beetje te chillen en besluit ik zelf te koken, dus ik ga langs de winkel om spul voor pasta pesto te halen, een van mn favo's. Pesto is hier wel enorm prijzig! Haha dat potje maakt mn maaltijd 2x zo duur, oeps! Maar het smaakt wel heerlijk! Als ik eten gekookt heb, zet ik de serie La Casa De Papel op, om me nog maar verder te omringen met Spaans, hihi. Na het eten kijk ik op mn kamer verder en besluit ik n aantal vieze kledingstukken wat te wassen. Dat is toch wel erg fijn! Al dat gezweet hier, haha. De rest van de avond neem ik echt wat rust en blijf ik om mn kamer. Wat nog steeds echt mijn kamer is, want ik ben de enige. Zo kan ik lekker ongegeneerd mn kleding wassen en uithangen, de serie op vol volume aan hebben en me omkleden tussen door, heerlijk!

Maar nu is het toch echt tijd om te gaan slapen. Weltrusten!

1. Riëtte Perdok:
    30 juli 2022
    Wat weer prachtig. Als kind zijn we als gezin in het Alhambra geweest. Omdat het hoog lag was het toen heel fris en hebben we kou geleden.