Granada dag 2

30 juli 2022 - Granada, Spanje

Nog een volle dag in Granada.

Eigenlijk heb ik niet eens zo gek veel wat ik hier wil zien en doen, maar het is ook mega warm, dus dat komt opzich wel goed uit. Omdat het in de ochtend wat koeler is word ik rond 9 uur wakker, maak me klaar en ga op zoek naar eten. Op zich heeft t hostel cereals staan, maar geen melk of yoghurt, dus niet echt eetbaar, haha. Om het hoekje zit een koffietentje waar ik n cappuccino en n croissant haal als ontbijt. Prima begin van de dag zo !

Daarna loop ik naar een van de stops van zo'n mega toeristisch treintje dat door de stad heen rijdt, maar tis maar 9 euro en ik kan m vandaag mooi als taxi gebruiken, want het is zo'n hop on hop off systeem. Als ik aan komt lopen staat het treintje er toevallig al, wat een geluk ! Ik heb online een kaartje gekocht, dus die kan ik laten scannen en dan vertrekken we. Het treintje rijdt eerst omhoog richting de Alhambra. Hier ben ik natuurlijk gister al geweest, maar ben allang blij dat ik de klim omhoog niet nog n keer hoef te maken en geniet van de huisjes en straatjes onderweg. Bij sommige straatjes is het wel flink heen en weer geschud worden, dus het is niet perse mega comfortabel, maar het is wel lekker lui met mooi zicht op de stad. Na de Alhambra rijdt het treintje weer naar beneden en daar stap ik uit om een rondje in de wijk Albaicin te lopen, wat vooral 'veel traplopen' betekent. Altijd fijn, met deze warme temperaturen, haha. Onderweg heb ik wel prachtig uitzicht over de stad en loop ik door mooi straatjes en steegjes.

Aan de andere kant van de wijk stap ik weer op het treintje, die deze keer aan komt rijden als ik net n minuutje zit te wachten, weer geluk! Wederom over hobbelige straatjes rijden we omhoog richting het hoogste punt van de stad, wat ook weer n mooi uitzicht geeft. En daarna rijden we weer langzaam naar beneden langs een klooster en ik stap uit bij zo'n stierenvecht stadion. Mooi om vanaf de buitenkant te bekijken, maar ik stap hier vooral uit omdat deze stop het dichtst bij het station is en ik dan alvast een treinkaartje kan kopen. Er zijn helaas maar 2 opties, heel vroeg of in de avond.. dus dan toch maar heel vroeg.. Nog n volle dag in Granada heb ik weinig zin in.. hopelijk rijden de bussen op zondagochtend vroeg gewoon!

Als het treinkaartje in de pockets is ga ik weer terug naar de halte van t treintje. Deze keer kom ik onderweg het treintje tegen, dus ik weet al dat ik deze keer wel moet wachten. Na ongeveer een kwartiertje stap ik weer op het treintje en rij het laatste stukje naar de halte bij mn hostel. Inmiddels is t flink warm, dus tijd voor een soort siësta. Ik maak eerst nog n keer pasta pesto als lunch en chill daarna op mn hostelkamer.

Rond n uur of 5 ben ik wel weer ready om de deur uit te gaan, dus ik besluit nog n rondje in t centrum te lopen. Er is nog heel veel dicht.. ik denk eerst ivm de siësta, maar zie al snel dat winkels op zaterdag gewoon vroeg dicht gaan.. saai, haha.. toch loop ik nog mn rondje, lang de kathedraal en n klooster, door mooie straatjes en zie nog n man wegrennen terwijl n vrouw er achteraan rent en heel hard politie roept.. Zoiets zie je ook niet elke dag, haha.. Hij heeft waarschijnlijk iets meegenomen uit haar winkel. Ongeveer n uurtje later ben ik alweer onderweg naar mn hostel. Ik heb de stad wel gezien, zo in deze hitte.. Ik chill nog n tijdje op mn hostelkamer en wanneer de honger begint heb ik geen zin om nog buiten op zoek te gaan naar eten, dus ik besluit mn laatste restje pesto te eten. Er liggen nog n paar cherry tomaatjes in de koelkast die ik kan gebruiken, maar verder is het n vrij karige maaltijd, haha.. Maar wel lekker makkelijk.

Als ik sta te koken komt er n Deens meisje binnen, Pernille. Ik heb haar al wel n paar keer gezien, maar nog niet gesproken. We raken aan de klets en voor we t door hebben heb ik inmiddels mn eten op en heeft zij ook n broodje gegeten. Na n tijdje stelt ze voor om nog n drankje ergens te doen, dus rond half 10 lopen we t hostel uit, op zoek naar n plekje. We hebben allebei geen idee waar we heen gaan, maar we vinden vast wel wat. We lopen niet naar t centrum, maar juist de andere kant op, maar daar komen we weinig tegen.. dus we gaan weer naar links en dan verderop weer naar links en zo komen we weer aardig in de buurt van ons hostel. Dan komen we langs n straatje naar rechts waar het er wel gezellig uit ziet en als we dat straatje uitlopen komen we bij n mega groot plein waar t bruis van de locals die verkoeling zoeken in de avond, in hun mooiste outfit. Prachtig dit ! Ook staat hier n prachtige fontein, zeker de mooiste van Granada, die vol op aan staat en omringt is door mooie bloemen. We vinden n bar waar het best druk is en gaan daar aan n tafeltje zitten. Pernille heeft van de jongen van t hostel gehoord dat n bepaald drankje de local versie van Sangria is, dus die bestellen we en daar krijgen we n klein bordje met wat lekkers bij. N echte tapas! Lekker lekker ! We kletsen de avond door, bestellen nog n drankje en dan rond 12 uur is t voor mij wel echt tijd om naar bed te gaan, want morgen gaat de trein weer vroeg. Wel n leuke sociale afsluiter, zo met Pernille. Terug in t hostel pak ik mn laatste spullen in en ga dan richting bed.

Weltrusten!