Badderen in Boedapest

9 augustus 2017 - Boedapest, Hongarije

Dag 11:

Om 09.15 uur gaat m'n wekker. Ik heb echt geen zin om wakker te worden, maar ik moet wel, want ik moet uiterlijk 10 uur uitchecken. Dat zelfde geldt ook voor twee kamergenoten, degene met de ziekenhuis kraag en de onbekende kamergenoot, die de Engelse Indiër blijkt te zijn, die gister ook mee was naar de karaoke bar. Wat een toeval weer. We checken tegelijk uit en dan moeten ik en meneer ziekenhuis nog 2 uur wachten voor de trein vertrekt. Het eerste wachten doe ik in het hostel. Dan ga ik op zoek naar een supermarkt voor ontbijt en opzoek naar koffie. Supermarkt lukt, 2 ontbijt broodjes en 1 lunch broodje. Koffie lukt helaas niet. Ik stap op de tram naar het station. Daar haal ik een koffie uit een automaat, bij gebrek aan beter. M'n trein heeft vertraging, dus ik ga nog even buiten zitten. Ik wil m'n backpack af doen, maar daarbij gooi ik m'n koffie ook over m'n tas, been en schoenen heen. Niet echt een lekker begin van de dag. Stomme koffie. Ik maak m'n tas enz schoon en ga nog even buiten zitten.

Dan loop ik het station in en ga naar het perron. Daar is het bom vol, dus ik ben blij met m'n reservering. Als de trein komt sta ik gelukkig vlak bij t goede rijstel. Als ik instap zie ik dat ik in de eerste 6 persoons cabine zit. Helaas krijg ik de deur niet open. Hij zit op slot. Ik laat wat mensen er langs en dan komen er nog twee meiden die daar een reservering hebben. Zodra we niemand meer ophouden, gaat een van de twee meiden op zoek naar een conductrice. Gelukkig vindt ze die uiteindelijk en kan de deur worden geopend. Voordeel is dat iedereen inmiddels een plek heeft, dus we zitten lekker met zn 3e. En eindelijk is het landschap een beetje leuk.

Om 14.30 komen we aan in Boedapest. De verste bestemming van m'n reis, vanaf NL gezien. Natuurlijk heb ik het onbedoeld zo gepland dat ik tegelijk ben met Sziget. Maar daar merk ik volgens mij weinig van. Het is hier trouwens lekker warm, 34 graden vandaag. Ik neem de metro naar m'n hostel, die aan een groot kruispunt zit. Over eten hoef ik me hier in elk geval nooit druk te maken. Er is een Mac, Burger King, KFC, Bellozzo (Italiaans), Friday’s, sushi restaurant, kebab zaak, supermarkt en een Starbucks naast de deur. Dus als ik makkelijk wil eten zijn er genoeg opties. Ik check in en boek ook gelijk nog een nacht erbij. Ik had gister al besloten dat ik hier langer wilde blijven. Twee nachtjes is toch echt te kort. Helemaal met deze temperaturen, want ik ga echt niet de hele dag actief zijn. Er hangt een leuk sfeertje in het hostel, dus dat is fijn. Ik zit op een acht persoons kamer, met in elk geval drie turken die weinig Engels spreken.

Door de warmte wil ik vooral afkoelen. Het zit hier vol met Therme baden, maar ik vind een openlucht zwembad, veel goedkoper. Ik trek snel m'n bikini aan en ga met de tram die kant op. Ik heb weer een 72 uur OV kaart gehaald. Vanaf het tramstation is het nog 20 minuten lopen, door de warmte. Nog meer reden om af te koelen. Ondertussen zie ik her en der al prachtige gebouwen! Het is nu al een mooie stad, terwijl ik nog niet bewust ben gaan touren. Ik kom bij de kassa om 16.59 en om 5 uur is het namiddag tarief en dus goedkoper, tipt een vrouw die staat te wachten. Dus ik wacht een minuutje en betaal dan m'n entree. Het zwembad is mega groot, met veel verschillende baden en 4 glijbanen. Elk bad heeft een andere temperatuur, waardoor het toch een soort therme bad is. Ik koel eerst af in het bad, maar uiteindelijk probeer ik ze allemaal even. Ik eindig toch weer in het koude bad, want ik zocht natuurlijk verkoeling. Ik lig zo’n 1,5 uur in het water en het is heerlijk! Dikke kans dat ik dit elke middag ga doen.

Ik ga weg als het zwembad sluit en besluit deze keer met de bus naar de tramhalte te gaan ipv te lopen. De bus zit propvol, maar ik ben er een stuk sneller. Als ik weer terug ben op het plein van m'n hostel is het tijd om wat te eten. Ik kies voor Italiaans bij Bellozzo. Het is een soort pasta to go, zoals julia’s, maar dan met gezellig zithoekje achterin. De aankleding is ook heel leuk. Ik bestel spaghetti Arrabbiata. Super lekker! Na de maaltijd van gister is dit een heerlijke maaltijd. Ik ben er blij mee. Na afloop loop ik richting het hostel en kom daarbij langs de Starbucks. Hmmm, koffie. En ik besluit eerst nog een cappuccino te drinken. Daarna ga ik naar m'n hostel en vind op m'n kamer een heerlijk plekje in de vensterbank, met uitzicht op het kruispunt. Hier is het heerlijk vertoeven, ondanks de warmte. Hier zit ik dan ook de rest van de avond, tot ik een verkoelende douche neem en daarna m'n bed in stap.

Holnap / Tot morgen !

1. Mieke Hogenhout:
    10 augustus 2017
    Prachtig allemaal! Geniet maar lekker van Boedapest! Lijkt me super
  2. Riëtte Perdok:
    10 augustus 2017
    Oeeh lekker ! Hier is het een zomerse 19 / 20 graden hihi. Dus geniet maar extra ! Ziet er geweldig uit allemaal XXX