Gezellig samen in Salzburg en Attersee

18 augustus 2017 - Attersee, Oostenrijk

Dag 20:

Vandaag begint weer vroeg. M'n wekker gaat net zo vroeg als ik eerder naar Lelystad zou moeten voor het eerste uur. Maar ik wil de vroege trein hebben om niet al te laat in Salzburg te zijn. Ik kleed me aan. Stop de laatste spullen in m'n tas en dan is het tijd om te vertrekken. Ik heb een heerlijke tijd gehad in Bled en wil hier zeker nog een keer terug komen. Ik loop naar de bushalte en de bus neemt me voor €1,30 mee naar het station. Ik ben er mooi optijd en heb dan ook nog tijd om een koffie te halen. Erg fijn om half 8 ‘s ochtends. Dan ontmoet ik een Nederlands meisje, Shana, op het perron. Ze gaat ook naar Oostenrijk, maar dan naar Wenen. Dat betekent dat we het eerste uur samen in de trein zitten. Gezellig! We kletsen lekker en voor we het weten zijn we al in Villach, waar we afscheid nemen. Dan heb ik nog 2,5 uur treinen voor de boeg en het is prachtig ! Heel veel bergen, dorpjes en kasteeltjes. Echt geweldig! Ik snap dat dit een van de scenic routes is. Geweldig!!

Om 11.48 kom ik aan in Salzburg, waar ik op het perron al twee hele leuke mensen zie staan, uitkijkend naar mij. De deur waar ik sta is vlak bij hun en in mega enthousiasme wordt ik ontvangen in Oostenrijk door Lindy en Jeroen. Super leuk! Het eerste wat we doen is naar de Starbucks voor een heerlijke kop koffie, natuurlijk weer een Caramel Macchiato. En nu kan ik ook eindelijk naar een normale wc. Het is heerlijk om bij te kletsen. Veel verhalen worden gedeeld en er wordt gelijk veel gelachen. De drie musketiers zijn weer samen hoor, Haha.

Dan brengen we m'n backpack naar de auto en gaan we Salzburg verkennen. Het is een klein stadje, maar wel erg mooi. We lopen door het park bij slot Mirabell, lopen over de slotjes brug die vol hangt met slotjes en drinken een drankje op een gezellig pleintje in de alten stadt. We lopen door het winkelstraatje en komen uiteindelijk uit bij de Dom, die helaas is afgesloten voor een concertenreeks dit weekend. Daarna lopen we naar de voet van de berg waar Festung Hohensalzburg. Een prachtig complex, maar het is met 32 graden te warm om omhoog te klimmen. We hebben inmiddels ook flinke honger, dus we gaan weer terug richting de auto met een tussenstop bij de Subway.

Daarna stappen we in de auto en rijden door de prachtige natuur richting de camping. Vlak bij de camping maken we nog even een stop bij een waterval. Hier schijnt ook een hele looproute te zijn door een kloof, maar door instortingsgevaar is de kloof momenteel dicht. Maar we zien het uiteinde en dat is al heel mooi. Daarna gaan we richting de camping waar ik hartelijk wordt ontvangen door Elly en Jos, de ouders van Lindy. Ze staan op een heerlijk plekje aan de Attersee, met uitzicht op de prachtige bergen. Echt genieten hier!

Al snel kleden we ons om en springen we het water in. Heerlijk afkoelen en dat met geweldig uitzicht. Daarna zitten we een tijdje te kletsen met een drankje en wordt er een heerlijke maaltijd gekookt door Elly en Jos. Lang geleden dat ik zo een zelf gemaakte maaltijd heb gegeten. Ik eet 1,5 bord en eet uiteindelijk ook de slabak leeg. Heerlijk!

Daarna volgen de gewoonlijke dingen op een camping, de afwas enz. En Jos en Elly vertrekken morgen vroeg, dus de laatste dingen worden opgeruimd en ingepakt. De bedden worden klaargemaakt en dan besluiten we nog even buiten op de strandbedjes naar de geweldige sterrenhemel te kijken. Het is echt super mooi! Zo ontzettend veel sterren te zien bij dit meer. Al snel zien we ook ergens flitsen en langzaam aan zien we onweer aankomen. Het is een soort van wolken muur die telkens hoger wordt en daar boven zien we flitsen. Alleen flitsen, geen donder. Een prachtig gezien.

Op het moment dat we besluiten naar binnen te gaan begint het te waaien. We horen hem aankomen en voelen hem opbouwen. Tot de wind op volle kracht waait en er meerdere voortentamen de lucht in vliegen. Elly en ik duiken de caravan in om alle ramen dicht te doen en zijn blij dat alles bij hun vanmiddag al ingepakt is. De caravan schud aan alle kanten. Jeroen, Lindy en Jos rennen van plek naar plek om te helpen met alle luifels en voortenten die niet tegen de wind bestand zijn. Dan begint het ook nog te regenen. Jeroen en Lindy helpen uiteindelijk bij 5 tenten/luifels. Deze moeten leeggehaald worden en de meeste worden ook ingeklapt, omdat ze niet tegen de wind bestand zijn. De alarm lichten zwaaien rond over het meer en we zien ook blauwe zwaailampen rond het meer rijden. Meerdere tenten gaan kapot en deuken en barsten in de caravans zijn her en der zichtbaar als we na de storm een rondje lopen over de camping. Alles wordt verder opgeruimd, want er is voor vanacht nog meer regen en onweer voorspeld. Dan kletsen we nog even na en gaan we slapen. Ik lig in de bus en ik hoop maar dat ik een beetje kan slapen met dit weer. Morgen gaan de wekker weer vroeg, dus bed tijd!

Biss morgen !

1. Mieke Hogenhout:
    19 augustus 2017
    Fijn zo'n warm onthaal! Beetje thuiskomen hè?