Dagje Funchal

30 juli 2021 - Caniço, Portugal

Dag 2

Goeiemorgen allemaal!

Na een flinke nacht, van 10,5 uur, wordt ik redelijk uitgeslapen wakker omdat ik wat mensen over de gang hoor lopen. Ik kijk op mn horloge om te kijken hoe laat het is en zie dat het al half 10 is ?! Om 09.45 moeten we verzamelen, dus ik spring op en maak mn kamergenootjes wakker.. allemaal blijkbaar door de wekker heen geslapen.. Tot ik mn telefoon pak en daar op de klok kijk.. oeps! Het is hier een uur vroeger, maar mn horloge staat nog niet goed, want dat was me nog niet gelukt.. haha ! Foutje bedankt.. Nu zijn we dus mooi op tijd, n kwartier voor de wekker wakker, haha. Oja, en toen werd de vertrektijd ook nog n uur verlaat, dus we hadden bijna 1,5 uur langer kunnen slapen, maar dat terzijde.

Ik ben in elk geval weer aardig bijgeslapen, heerlijk! Nu kan qua energie de vakantie echt beginnen. Gister zijn we bij t winkeltje geweest voor ontbijt, dus we eten op de kamer. Nu spreek ik mn kamergenootjes voor t eerst echt goed. Goed om elkaar wat beter te leren kennen, maar het is al snel duidelijk dat we uit verschillende werelden komen, haha.

Deze eerste volledige dag op Madeira gaan we gelijk op pad. Vandaag staat een dagje Funchal, de hoofdstad, op de planning. Met de lokale bus gaan we onderweg naar de grote stad. Wat nog best spannend is trouwens, want de buschauffeur scheurt als n malle door alle straatjes en bochten heen. Maar gelukkig komen we veilig aan in Funchal. Daar gaat onze reisleidster ons voor in n your door de stad. We bezoeken n vismarkt + groente/fruitmarkt en n pleintje met n kerk en stadhuis enz, en verder lopen we wat straatjes door.. Maar ik zal eerlijk toegeven, erg spannend was het niet. Niet dat de stad niet mooi was, maar het was ook niet echt n tour, meer 'n wandeling op hoog tempo met 2 stops.

Na de wandeling was het tijd om te lunchen. Omdat het moeilijk is om met 30 man ergens te gaan zitten splitsen we ons op. Ik ging met 5 anderen (Job, Lisa, Marloes, Lenneke en Madeleine)  bij een tentje zitten vlakbij de Boulevard. Helaas moesten we erg lang wachten op ons eten, wat resulteerde in dat we ons niet op tijd weer bij de groep konden voegen. Dat vonden we verder geen probleem, want naar n kabelbaan lopen kunnen we ook prima zelf. Gelukkig was het eten erg lekker en zaten we lekker te kletsen. En daarna dus op weg naar de kabelbaan. Tijdens de lunch hadden we het er al over gehad, inclusief hoogtevrees en skilift rampen.. En ik weet niet waarom, maar ik kwam in n soort complete paniek terecht in die lift.. Ik had zo'n angst dat dat karretje de diepte in zou vallen, dat mn hele lichaam zich samenkneep en ronddraaide.. Bizar.. Zoiets had ik nog niet eerder zo heftig meegemaakt.. Gelukkig was de rest heel lief en proberen ze me af te leiden enz.. Maar man wat was ik blij dat we boven waren, haha..

Eenmaal boven zijn we de kasteeltuin van Monte ingegaan. Al snel ontdekte we dat de groep heel wat anders wat gaan doen, maar wij hadden hier wel zin in, dus dikke prima! In de koelte van de schaduw en de koelere wind wandelden we door de verschillende paadjes en bruggetjes en trapjes van deze op Japan geïnspireerde tuin. Wat mooi! Ik kan zo ontzettend genieten van natuur! Helemaal onderaan kon je gratis een typisch Madeira wijntje proeven, dus daar hebben we even op een terrasje gezeten.. En daarna zijn we weer naar boven gelopen, want we moesten om uiterlijk 17.00 uur met de lift naar beneden, want anders zouden we boven vast zitten.. Dus we stapten weer in de kabelbaan en direct zodra we vertrokken schoot de angst weer in mn lijf.. Ik ben toen uiteindelijk met mn ogen dicht gaan zitten en heb me n ander beeld voor ogen gehouden, waar ik dicht op de grond in n karretje zat. Dit hielp gelukkig en langzaam kwam ik in n soort van Zen-modus. Toen we eenmaal op 2/3e waren was ik in zo'n ruststand, dat ik mn ogen open kon doen, zonder dat mn lichaam gelijk weer in de paniek schoot.. beter !! Rond 5 uur waren we beneden en doken we nog even 'n terrasje op, waarna we om 6 uur weer de hele groep meette om te gaan eten. Vandaag op de vismarkt zagen we vooral een bepaalde vis, de Black Scabbard, de zwarte haarstaartvis. Dus vanavond wil ik die eten en Lenneke doet mee! Hij staat twee keer op de kaart en wij kiezen voor de Scabbard met Passievrucht saus. Bijzondere combi, maar erg lekker ! Echt smullen, deze combi tussen zoet en vis. Als drankje bestel ik n Sangria. Deze keer kan ik gelukkig n kannetje van maar n halve liter krijgen, maar ook deze gaat niet op. Maar tis altijd nog goedkoper dan 3 aparte drankjes, haha. En natuurlijk lekker!

Na het eten loopt Martine, onze reisleider langs en ziet de Sangria. "Zooo!" zegt ze, "lekker aan de Sangria?" Dus ik geef antwoord op haar vraag, waarbij ik vertel dat iemand anders aan tafel ook Sangria heeft besteld, maar als ik mn hoofd weer omdraai zie ik dat ze gewoon is weggelopen! Midden in mn antwoord… Lenneke der mond valt op en ik krijg uit ongemak de slappelach.. maar eigenlijk voel ik me totaal genegeerd en totaal niet serieus genomen.

Gelukkig vertrekken we niet veel later en stappen we weer op de bus terug naar het hotel. Nu ik weer bijgeslapen ben kan ik beneden bij het zwembad weer meedoen met de spelletjes en het borrelen. Een aantal duikt het water nog even in en ik sluit aan bij een groepje dat spelletjes aan het doen is. Dit zijn mn kamergenootjes Marijke en Gerlinde, en de zusjes Nienke en Marinke. We proberen eerst 'n ronde Take 5 te spelen, maar door de windvlagen af en toe waaien de kaartjes weg. Dus we geven t na n tijdje op en wisselen naar Qwixx, veel makkelijker die dobbelstenen. Na wat potjes houden we er mee op en schuif ik aan bij n gesprek. Zo zitten we nog lekker te kletsen en te borrelen die avond. Nu ik zo uitgerust ben is de avond goed vol te houden en rond n uurtje of half 4 is t voor mij n mooie bedtijd. Op mn kamer lig ik nog even met mn mobiel mn blog te typen, maar mn ogen zijn toch wel erg zwaar, dus al gauw is t tijd om te slapen.

Weltrusten!