Boot Zuid

5 augustus 2020 - Zakynthos, Griekenland

Vandaag gaan we met de boot het zuiden van het eiland verkennen! Dus op tijd er uit, wat eten en de bus in. We hebben deze excursie een dag vervroegd, zodat we een boot alleen hebben. Dat is wel erg lekker. Gister zijn er wel weer wat regels verscherpt, dus nu moeten we van de havenpolitie ook mondkapjes op op de boot en afstand houden.. wat eigenlijk betekent dat we dat doen tot we de haven uit zijn. Haha. Maar we zijn toch een groep die alles samen doet, dus we voelen ons een groot huishouden.

Zodra we eigenlijk net willen vertrekken wordt er door de man van de boot een schildpad gespot! Wat een toeval.. Daarna zien we verder op in de haven ook nog een schildpad. Hoe leuk ! Daarna varen we de haven uit naar de eerste stop. De Kiri caves. Onderweg komen we nog langs de arches. Rotsbogen die in het water uit komen. Super mooi! Onderweg doe ik nog een spelletje met Marijn, Janielle, Nienke en Marlies. Eenmaal bij de Kiri Caves wordt de boot stil gelegd en kunnen we zwemmen en snorkelen. Het snorkelen hier is tot nu toe nog niet zo bijzonder, maar dit is zeker de mooiste plek tot nu toe ! Ook is er een grot waar we doorheen en onderdoor kunnen zwemmen. Ook gaaf om een keer te doen! Daarna zwemmen we met onze snorkelgroep, de Snorpa's (tja, ik heb t ook niet bedacht :p ) door richting een andere grot. Er zwemmen hier allerlei visjes, super leuk. Maarten vindt nog een hele mooie, bruine vis. En ik vind vooral de groen met blauwe visjes erg mooi! Ik heb deze keer mn telefoon mee in een waterdicht tasje, dus ik maak wat filmpjes en kunnen ook een groepsfoto maken. Leuk leuk!

Als we terug zwemmen komen we weer een zeeschildpad tegen. Zo tof om met zo'n beest te kunnen zwemmen! Op een gegeven moment zwemt hij omhoog om adem te halen en Maarten strekt zn hand om hem aan te raken. Gelijk zijn er nog zeker 5 of 6 handen die zich uitstrekken richting de schildpad, waardoor hij ingesloten wordt. Ik zie t gebeuren en zwem gelijk een stuk naar achter, zodat hij aan die kant ruimte heeft om boven te komen om adem te halen. Hij haalt adem  maar voelt nog nog steeds erg in het nauw gedreven. Super zielig.. Als hij weer terug wil zwemmen verdedigt hij zich door in de aanval te gaan. Zijn bek gaat open terwijl hij op Maarten afzwemt. Die roept gelijk: "Hij bijt!" terwijl hij achteruit zwemt en probeert de schildpad te ontwijken. De rest zwemt ook gelijk achteruit. Gelukkig krijgt de schildpad Maarten niet te pakken en hij zwemt maar weg. Nelleke en ik zijn een beetje geïrriteerd omdat iedereen er zo opdook en hebben medelijden met de schildpad.. Na dit bizarre avontuur zwemmen we weer richting de boot.

We liggen een uur stil, dus een aantal gaan op een gegeven moment weer de boot op en op een golvende stilstaande boot voelt niet iedereen zich even lekker, dus het is fijn als we weer in beweging komen, richting het volgende punt. Samen met Marlies ga ik voor op de boot zitten. Heerlijk plekje dit hier ! Lekker meedeinen op de golven en van je af kijken. De boot vaart richting Turtle Island. Een eiland die een beetje de vorm heeft van een schildpad, en ook een broedplaats is van de vele schildpadden in deze baai.. Zo bizar.. Toeval bestaat niet zeggen we dan maar, haha..

Daar duiken we ook weer met n aantal t water in.. snorkelen is hier niet echt bijzonder, maar in het water zijn is wel heel lekker.. Ik zwem met Lenneke naar het strand en als er meerdere mensen zijn zwemmen we een van de grotten in. Daar zijn we vooral even aan t kletsen, tot we weer richting het strand gaan. Dan wordt er vanaf de boot geroepen dat de lunch er is, maar Maren, Nelleke en ik blijven nog even op t strandje. Het is een strandje met allemaal steentjes en al snel heeft Maren ons om in haar fascinatie voor het zoeken van mooie steentjes. Zo zitten we een tiidje ze kletsen en steentjes te zoeken. Af en toe voelen we afgebrokkelde mini stukje rots op onze rug vallen, van de klif. Die dingen komen best hard aan.. Maar op mn voorstel om ergens anders te reageren wordt niet echt gereageerd. Dan komt Marijn aan gezwommen met onze lunch, super lief ! Zo zitten we samen gezellig te lunchen.. Tot we plots een harde 'POK' horen en een groter rotsstuk op Marens hoofd valt.. We schrikken ons kapot!! Maren heeft flinke pijn en moet richting de boot. Toevallig komen Gerdina en Lenneke net aan zwemmen. Lenneke en Marijn kunnen allebei goed zwemmen, dus die zwemmen met haar mee, terwijl wij de laatste dingen verzamelen en opruimen. We gaan in elk geval naar de zijkant van t strand, waar we niet onder een rotswand zitten, maar vanaf de boot wordt er getoeterd dat we terug moeten komen. Ook wel logisch.. Maren zit inmiddels met ijs op haar hoofd en meerdere mensen ontfermen zich om haar.. Gelukkig is ze niet duizelig ofzo, naast de bult en een heel klein wondje valt het gelukkig mee..

Dan vaart de boot weer terug en zit ik weer met Marlies en deze keer ook Jacolien en Berthine voor op de boot. In de buurt van de haven gaan de mondkapjes weer op en moeten we weer afstand houden. Gelukkig verder geen gedoe gehad met de havenpolitie. Vanaf daar kunnen we de bus weer in, maar het is zo dicht bij ons hotel dat we met 6 personen besluiten om te gaan lopen. Een klein kwartiertje later komen wij ook bij het hotel aan. Daar zetten we onze spullen neer en duiken direct het zwembad in. Heerlijk! Vooral heerlijk zacht water, vergeleken met het zoute zeewater. Na een tijdje maken we ons klaar voor de avondsluiting en het eten.

Als we over de ballustrade lopen ontdekken we dat Willem zijn zwembroek en boxer naar beneden zijn gewaaid. Haha! Hij moet ze dus ophalen, maar ze liggen in een ommuurt stukje tuin. Dus hij moet aardig klimmen over de balkons van de onderste appartementen om er bij te komen. Dat maakt dat wij heerlijk zicht hebben op het hele gebeuren hebben en vooral een boel lol hebben, natuurlijk.. haha..

Vanavond eten we bij El Greco. Net iets verder lopen, maar wel een heerlijk plekje! Hier kan ik als toetje ook eindelijk Baklava eten ! De eerste paar happen zijn verrukkelijk! Maar al met al is hij erg droog, dus helaas wordt de smaak op ten duur minder.. Maar ik heb er toch van genoten !

Vanuit El Greco lopen we met de groep naar de Boomerang. Het is weer tijd voor cocktails! Vanavond hebben we eigenlijk niet echt zin om te zwemmen, dus we blijven lekker droog aan een tafeltje cocktails drinken. Qua energie hou ik het hierdoor wel langer vol, haha. Het is in elk geval weer erg gezellig!

1. Oma Ina.:
    9 augustus 2020
    Van zo,n vakantie krijg je ook energie. Bij ons is die ver te zoeken. Veel te warm! Meer dan een beetje lezen, hangen en douchen doen we niet.
  2. Riëtte Perdok:
    9 augustus 2020