Berlijn 3

2 augustus 2017 - Berlijn, Duitsland

Dag 4:

Rond kwart voor 10 wordt ik wakker en kom ik langzaam aan uit bed. Ik ga beneden ontbijten en na mijn ontbijt komen m'n kamergenoten ook naar beneden en schuiven even aan. We kletsen even en de gezelligheid motiveert mij niet echt om iets te gaan ondernemen. We bespreken wat we die dag er voor hebben gedaan en wat de planning voor vandaag is. Die van mij is vrij weinig en die van hen net zo. Als ik ze vertel dat ik van plan ben om vanavond naar openlucht bioscoop te gaan worden er een aantal enthousiast. Een wil echter graag voetbal kijken en dat hadden ze toegezegd, dus ze twijfelen over wat ze doen. Afwachten dus of ze opsplitsen en er ook een aantal naar de film gaan of niet. Ik geef een van de meiden mijn nummer, zodat ze het kunnen laten weten als ze naar de film gaan. Na een tijdje komen zij langzaam in actie, wat er ook voor zorgt dat ik in beweging kom.

Ik begin m'n dag bij het Holocaust monument. Deze stond op de planning voor gister, maar dat is toen niet meer gelukt, dus ga ik nu. Ik stap op de metro en stap weer uit bij de Brandeburger Tor. Hier loop ik onderdoor en ik sla links af richting het monument. Ik ben hier ook al eerder geweest, maar heb er toen maar kort door heen gelopen. Ook nu loop ik rond tussen de honderden blokken. Ik moet denken aan wat Lucas zei over de vele soms schaamteloze selfies die er gemaakt worden en zie dit ook wel gebeuren. Voor veel mensen is het meer een doolhof die leuk is voor verstoppertje of tikkertje, dan een gedenkmonument. Achter in is de ingang naar een ondergronds museum over het monument. Er staat een flinke rij en ik blader door een foldertje, maar zie niet echt iets wat me motiveert om in de rij te gaan staan. Dus ik loop nog wat door het monument en dan vervolg ik m'n weg.

Ik loop naar de Potsdamer Platz, dicht bij het monument. Dit is een vrij modern plein. De muur stond hier vroeger, vrij prominent, waardoor het in de oorlog een kale bende was. Alles moest dan ook opnieuw opgebouwd worden, wat verklaart dat het zo modern is. In de bestrating is te zien waar de muur vroeger liep en her en der staan nog stukken muur met een stukje historie er bij beschreven. Best interessant om te lezen, met zowel bekende als nieuwe informatie.

Daarna neem ik de metro naar de andere kant van het centrum, het andere moderne grote plein, Alexanderplatz. Hier hangt een gezellig sfeertje en staan allemaal kraampjes met eten en hebbedingetjes. Ik zie dat er ook een station naast ligt, mooi! Tijd om m'n treinplek voor morgen te reserveren. Ik moet een flinke tijd in de rij staan, maar dan heb ik voor een klein prijsje m'n plekje gereserveerd! Super chill, want nu hoef ik niet helemaal naar centraal station meer te reizen  om dit te doen. Met m'n ticket op zak loop ik door een winkelcentrum wat een beetje V&D gevoel geeft, alleen dat met een supermarkt, heel apart. Ik haal bij een van de kraampjes een bradwurst, tja, moet toch echt als je in Duitsland bent, he. En bij de supermarkt haal ik een fles water.

Ik ga weer verder, nogmaals op zoek naar het centrum van Kreuzberg. Ik stap weer op de metro richting het station waar vandaan ik eerder een bordje zentrum zag staan. Ik loop in dat gebied wat rond, maar ik vind nog niet echt wat.. Ik bekijk het kaartje van Berlijn nogmaals en besluit naar een gebied aan de rand van Kreuzberg te gaan, wat in West-Berlijn viel ipv Oost-Berlijn. Dit ligt best een eindje verder, dus ik stap weer op de metro.

Op de kaart van m'n telefoon heet dit gebied Bergmannkiez. Dit is echt een super gezellig buurtje! Duidelijk West-Berlijn, met de mooie huizen. Hier wordt ik erg vrolijk van, want dit heb ik wel een beetje gemist tot nu toe. Verder is het vol met kleine boetiekjes en gezellige restaurantjes. Even verder op ligt het Victoriapark, waar ik even doorheen loop. Dit park is de enige heuvel in Berlijn en ze hebben hier leuke waterval gecreëerd. Ik loop weer terug richting de markthal, maar voor ik daar binnen ga kijken plof ik op een van de terrasjes bij een koffie huis. Eigenlijk vooral omdat ik een wc nodig had, maar het zit hier heerlijk, dus ik blijf een flinke tijd hangen en het duurt lang voor ik de motivatie vind om weer door te lopen. En aangezien ik toch vakantie heb is dit helemaal niet erg!

Uiteindelijk kom ik weer in de benen. Ik loop de markthallen even door, maar dit is niet echt bijzonder. Het is inmiddels rond half 7, over 2,5 uur begint de film. Dus ik besluit dat het tijd is om te eten. Ik had mezelf voorgenomen om pizza te halen in de Monbijou theater pizzeria, dus ik stap op de metro en moet naar de andere kant van de binnenstad, dus 2 keer overstappen, maar ik heb het er voor over. Ik bestel m'n pizza, die echt heerlijk is ! En ga op een strandstoeltje zitten, aan de rivier. Hier eet ik en begin ik in een boek. Het zit hier heerlijk, maar om 8 uur is het tijd om richting bioscoop te gaan. Die zit in Kreuzberg, dus ik moet weer terug. Lekker omslachtig, ik weet het.. maar die pizza was wel heel lekker. Deze keer maar 1x overstappen, dus het valt mee. Ik loop door het oostelijke deel van Kreuzberg en eindelijk snap ik waarom dit een leuke plek is. Het zit vol cafe’s en restaurant vol met mensen. In de avond is het hier echt gezellig.

Dan kom ik bij de openlucht bioscoop, super leuk ! Er staan een boel stoelen en daarvoor worden door mensen strandstoelen neergezet, die je achterin kan pakken. Dit zit natuurlijk het lekkerst, dus ik pak ook een strandstoel. Het is al behoorlijk vol, maar vind nog een prima plekje rechts achterin. Daar ga ik zitten met m'n popcorn, zoals het hoort in een bioscoop, Haha.

De film is vet. Dat wist ik al, want ik heb hem al gezien.. maar hij blijft heel gaaf! En een film kijken in de openlucht is ook leuk! Strandstoeltje, dekentje .. alles is te leen. Het Berlijnse publiek is ook leuk. Leuker dan het publiek in Almere, vorige keer. Dat is al snel duidelijk. Er wordt veel hard op gelachen, wat een ontspannen sfeer geeft. Na 10 minuten in de film besef ik in een keer dat de film over de WOII gaat.. Ja, dat wist ik wel.. maar ik besef dat ik in een veld met zeker 80% Duitsers zit bij een film waarbij de Duitser als de slechteriken worden afgebeeld. Dit gebeurt natuurlijk vaker in films, maar meestal zit ik die dan niet te kijken met Duitsers. Dat maakt het wel even apart.. Gelukkig wordt ook daar om gelachen.. En lachen ze daardoor op momenten dat ik het niet perse grappig vindt.. En er wordt veel gelachen om het Engels met Duits accent.. Haha.

Na afloop van de film is het tijd om richting hostel te gaan. Het is inmiddels half 12. Zo laat op de avond rijden er minder metro’s en omdat ik de kortste en gevoelsmatig de veiligste route wil gaan hen ik twee tussenstop waar ik ook weer een tijd moet wachten. Al met al doe ik er dan ook veel langer over dan normaal, maar in elk geval wel veilig. In het hostel ga ik douchen en bedenk ik daarna dat ik natuurlijk mijn tas moet inpakken, als ik morgen niet de hele kamer wil wakker maken. Dus pak ik m'n spullen weer in. Al met al duurt dat nog weer even, dus het wordt wat later dan de bedoeling was, maar ach.. desnoods slaap ik morgen in de trein wel weer. Ik heb in elk gebal genoten van Berlijn, maar heb ook erg zin om weer door te reizen!

Bis morgen !

1. Riëtte Perdok:
    3 augustus 2017
    Goede reis. Ben benieuwd waar je vanavond bent xx