Back in Berlijn

31 juli 2017 - Berlijn, Duitsland

Dag 2:

De dag begint om 8 uur. Evi is er iets eerder uit en kruipt heel lief nog even bij mij in bed. Zo kletsen we even en dan stap ik onder de douche terwijl catering Evi en Lucas voor een heerlijk ontbijt zorgt.. serieus.. echt een aanrader om hier te slapen , Haha. Lucas haalt gelijk lunch voor mij, waardoor ik rustiger aan kan doen, super fijn ! Dan is het half 10 en tijd om naar de bus te gaan. Schatjes, bedankt voor de goede zorgen!

Bij de bushalte zit een oude man op het bankje. Hij ziet m'n backpack en nodigt me uit om gewoon lekker naast hem te gaan zitten op het kleine bankje. We raken aan de klets, wat eigenlijk super makkelijk gaat als je een backpack hebt, Haha. Hij vertelt dat hij zelf ook aardig wat gereisd heeft, maar dat tegenwoordig niet meer gaat. Deze lieve man is al 88! Mooi om te zien dat hij zo goed te been is. Hij gaat wel met de bus naar de supermarkt, maar zijn huis is zeker een kilometer verder op, als het niet meer is, dus gelijk heeft hij. Leuk begin van de dag zo!

Op het station moet ik gelijk naar de wc, zenuwplasje waarschijnlijk.. bah! Vies! Maar ik leef nog. Dan haal ik een kop koffie en ga naar het perron, waar ik 15 minuten later op de trein stap naar Berlijn. Yes! Ik ben onderweg !! De treinreis naar Berlijn toe is niet heel spannend .. Veel vlak land en vooral platteland. Ik vermaak me met muziek, de Doorbrekers podcast en uiteindelijk ligt ik nog een tijdje heel lui te slapen. Dan, rond half 4, kom ik aan in Berlijn!

Aller eerst zoek ik m'n hostel op. Deze zit best centraal en als ik op m'n kamer kom zijn alle bedden nog leeg. Ik kan dus kiezen, chill! Het is lekker warm in Berlijn, dus ik zweet me kapot in m'n lange broek. Ik kleed me om, blij dat ik eindelijk de korte broek weer aan kan. Hopelijk blijft dat de komende tijd zo. Dan haal ik bij de receptie een kaartje van Berlijn. Eigenlijk wordt ik er nog niet veel wijzer op..

Dit is echt zo’n: “waar moet ik ooit beginnen?” momentje.. Vlak bij het hostel zit een Joodse synagoge, dus ik besluit daar als eerste heen te lopen. Deze is prachtig van buiten, maar ik ga niet naar binnen. Ik loop door en kom uit bij een park, waar veel mensen lekker zitten en een aantal aan het barbecuen zijn.

Ik loop het park op m'n gemak in. Ik heb toch geen planning. Dan zie ik een gebouw wat er vervallen uit ziet, met de naam “Monbijou Theater”. Mijn interesse is dus gelijk gewekt. Ik loop er heen, maar zie er niet veel van. Als ik er om heen loop blijkt het helemaal niet vervallen te zijn! Sterker nog, de hele zomer spelen er twee voorstellingen! Faust en Macbeth! Gaaf!! Morgen spelen ze allebei en op dinsdag zijn de kaartjes goedkoper, dus de planning is om morgen daar heen te gaan! Hoop echt dat dit lukt! :)

Ik loop door en loop lang de rivier door het park. Een heerlijk plekje! Overal staan strandstoelen en zitten mensen in het gras. Langs de rand van t parkje, onder het treinspoor, zitten restaurantjes. Super leuke plek! Die ga ik onthouden. Ik loop door, haal de Berlin WelcomeCard, waarmee ik onbeperkt met het openbaar vervoer kan en kom dan bij de Dom van Berlijn uit. Wat een mooi ding! Hier gaan we dus naar binnen! En in krijg korting met m'n WelcomeCard, super chill! De Dom is van binnen ook erg mooi en je kan ook op de Dom. Dit doe ik natuurlijk ook, wat een mooi uitzicht op Berlijn geeft. Erg gaaf!

Ik loop terug en heb inmiddels honger. Tijd om wat te gaan eten.. en laat ik nou net een leuk plekje weten in een parkje. Ik loop dus terug en vind een mooi plekje aan een tafeltje, tussen de strandstoeltjes. Wanneer ik ga zitten zijn er een jongen en meisje aan het opbouwen om muziek te spelen. Extra bingo! Met rustige gitaarmuziek op de achtergrond geniet ik van m'n drankje en pasta. Een prima maaltijd op deze eerste dag ! Na het eten neem ik de tijd om eens te gaan kijken wat ik allemaal wil gaan doen de aankomende tijd. Als ik wegloop zie ik een oud collega aankomen! Ruth Tadema is ook in Berlijn, wat een toeval! Leuk om even bij te kletsen.

Daarna loop ik naar de metro met als doel de Brandeburger Tor. Een mooie en indrukwekkende toren. Ik ben hier al geweest toen ik met mijn opleiding in Berlijn was het eerste jaar, maar dat is al even geleden. Toch herken ik het nog wel, de lange brede straat die er heen loopt. Helaas gaat de Starbucks net dicht als ik koffie wil halen. Dan maar zonder koffie door.. Ik loop naar de Reichstag. Een mega imposant gebouw. Was ik vooral ook indrukwekkend vind is de grote hoeveelheid bewaking en hekken. Het gebouw is afgezet met twee rijen hekken en er is veel bewaking. Zelfs het grote grasveld voor het Reichstag is afgezet, kun je niet op. Toch wel even anders dan toen ik hier jaren geleden was.

Vanaf de Reichstag ga ik weer richting m'n hostel. Het eerste metro station is helemaal verlaten als ik binnenloop en ook de metro zelf is leeg, best comisch. Bij het hostel zit ik nog even buiten. M'n eerste dag in Berlijn zit er zo’n beetje op. Ik heb zin in morgen! Dan ga ik de Berlijn historie van WOII bekijken. Een periode die ik erg fascinerend vind.

Ik zeg, tot morgen !

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Riëtte Perdok:
    31 juli 2017
    Lieve meid. Fijn dat je reis begonnen is. Het klinkt heel mooi. Mooie foto's trouwens. Slaap lekker straks
  2. Barbara Bronswijk:
    31 juli 2017
    Geweldig Ina, bedankt dat ik mee mag reizen. Wat een mooie intrigerende stad.
    Veel plezier en ik lees graag je verhalen.
    Xx
  3. Mieke Hogenhout:
    1 augustus 2017
    Leuk Ina, om weer te mogen mee genieten van jouw reis! Doe voorzichtig en geniet er van. Liefs van ons
  4. Riëtte Perdok:
    2 augustus 2017
    Goed teken dat je niets geschreven hebt. Mooie avond gehad denk ik