Off to Madrid

13 augustus 2022 - Madrid, Spanje

Reisdag!

Goeiemorgen, het is dus een reisdag. Lang geleden dat ik echt ben verplaatst, maar vanaf vandaag ga ik eindelijk interrailen!! Een grote hobby van mij :D

Ik heb de wekker om half 10, maar ik heb er wel wat moeite mee.. opzich heb ik ook tijd genoeg, maar als ik er eenmaal uit ben besluit ik dat ik n pakketje met kleding met de post ga sturen.. ik krijg namelijk nu niet alles in mn backpack en dat scheelt toch wel enorm als dat wel past.. en ja, ik heb dus veel te veel mee, haha.. Maar door dit besluit moet ik nog wel wat regelen en weer herpakken. Maar uiteindelijk ben ik iets over half 11 helemaal gepakt en neem ik afscheid van Zooey en Myrthe.

Ik loop richting de bushalte, maar ik ontdek dat de weg afgesloten is, waar de bus normaal rijdt, haha.. oeps! Ik kan dus niet met de bus.. dan toch maar weer met de elektrische step, vol gas die kant op. Dan zoeken naar het UPS punt, want nog best even een uitdaging blijkt, maar ook dat lukt met hulp van 2 vriendelijke Spaanse mannen. Dan kan gelukkig die vrouw t verzendlabel voor me printen en dus wordt pakketje gestuurd, fijn! Dan snel naar t station, waar ik nog n 45 min heb om 'n reservering te fiksen, en er staat best een rij, maar ook dat lukt gelukkig! Ik heb nu n digitale interrail pas, dus dat is even wennen, maar gelukkig heb ik t meeste al wel toegevoegd, dus het lukt vrij snel om t goed in te stellen. Dan krijg ik mn ticket met de reservering en heb ik nog 30 min om een ontbijtje te halen en naar de trein te gaan, top !

Gewapend met een grote ijskoffie, een donut en n kaneelbroodje stap ik niet veel later de trein in en ga op mn plekje zitten. There we go! Om 11.53 uur vertrekt de trein richting Madrid. Dag prachtig Malaga! Ik kom hier vast en zeker nog terug! De treinrit is mooi, ook al gaan we ook door veel tunnels, maar de natuur verandert en langzaam komen er iets meer meertjes en daardoor ook meer begroeiing, mooi! Al is Spanje over t algemeen toch echt heel droog..

Na een rit van bijna 3 uur arriveer ik in Madrid, nice! Ik neem n metro naar t hostel, maar ik stap per ongeluk in de verkeerde, haha, dus ik moet weer terug. Maar daarna vind ik gelukkig wel de goeie en stap ik uiteindelijk uit op Sol. We zijn er! Het plein van Sol ligt helaas helemaal opengebroken. Vorige keer weet ik nog van dat t helemaal vol en gezellig was hier in de avond, maar dat zal nu vast niet zo zijn dan.. Na een klein stukje lopen kom ik bij mn hostel en t is echt n prachtig hostel! Ik zit in The Hat hostel en tis echt mooi opgezet en aangekleed, nice! De man die me incheckt is ook heel vriendelijk. Ik besluit gelijk 2 nachten bij te boeken, want dit hostel is nu al goud en ik wil eigenlijk ook Toledo bezoeken, want die staat ook al even op mn lijstje. Na even puzzelen lukt t hem om me voor 4 nachten t zelfde bed te geven en adhv mn aanvraag ook een onder bed, chill! Ik benoem hem tot mn held en hij wil me elke dag wel als gast, omdat ik zo makkelijk ben in wat aanpassingen, haha. Leuke binnenkomer zo!

Ik lig in kamer 26, een 8 persoonskamer, met 4 stapelbedden. Ik heb stapelbed 3, het bed onder, midden in de kamer, maar dikke prima, want de bedden zijn stevig en er is airco! Top! Ik spendeer n klein uurtje op de kamer, want mn telefoon moet echt even aan de lader en daarna ga ik op pad, lekker rondstruinen!

Ik loop eerst naar de Plaza Mayor, waar mn hostel vlak naast zit, dan door de oude mercado de San Miguel, wat nu een foodhall is, en loop dan richting the Royal Palace. Vorige keer ben ik hier ook geweest, maar eigenlijk alleen aan de zijkant. Ik loop nu naar de tuinen, aan de achterkant, prachtig hier ! Daarna naar de voorkant, prachtig ! Wie weet ga ik hier nog naar binnen, een deze dagen. Dan geniet ik even van het uitzicht over het westen Madrid, en dan loop ik nog de Cathedral in. Hier ben ik vorige keer ook niet in geweest, geen idee waarom niet.. het is gratis, haha.. Het plafond is versierd als met bijzondere vormen, die je niet vaak ziet in kerken. Ik moet aan Scandinavië en Frozen denken, haha. En er is een of ander altaar, waarvoor mensen in de rij staan, geen idee haha.. De vrij modern ogende glas in lood laat extra zien dat t volgens mij niet heel oud is allemaal, maar dat is een aanname.

Dan loop ik weer naar buiten en dan hoor ik muziek, dus hup! Die kant op! In de wijk er naast staat een podium en wat barretjes. De band is aan het soundchecken en daar kunnen we even van meegenieten, leuk! Daarna loop ik weer terug richting de mercado en neem vanaf daar weer een ander straatje. Vanaf daar zie ik n straatje dat helemaal versierd is met sjaaltjes en ook weer barretjes en mensen die lekker eten, drinken en kletsen. T lijkt wel n soort festival ofzo. Als ik de straat doorloop wordt dat alleen maar meer bevestigd, want er staan op n plein kraampjes met muziek, eten en drinken en mensen zijn aan het dansen en hangen op het plein, grappig! Ik loop nog weer verder om nog meer kraampjes en barretjes te zien. Ik kom uit bij een kerk, waar een bruidspaar net naar buiten komt, omringt door familie en vrienden. Ik kijk even en ga dan weer terug. Als ik vanaf de versierde straat n ander straatje in sla sta ik alweer voor mn hostel. Wat n top locatie heeft t hostel toch !

Ik besluit even te chillen in t hostel, maar merk al snel dat ik toch wel honger heb, dus zoek naar goeie opties online en zie dat die foodhall door veel mensen wordt aangeraden, dus ik ga die kant op. Ik loop er eerst rond om te kijken wat er allemaal is en daarna kies ik n barretje waar veel mensen staan en n boel vis op toast is. Daar kies ik 4 toastjes uit: 2x codfish, octopus en zalm. Lekker ! Daarna haal ik nog een soort taco met zalm en mango, samen met een Tinto de Verano. Die moet ik alleen niet te snel opdrinken, en ik heb nog wel wat ruimte over, dus kies ook nog voor een churros, want dit ziet er uit als onze versie, haha! Prima toetje zo.

Na t eten ga ik weer richting t hostel, want ik ben best wel moe.. Dus nog even chillen en dan slapen, morgen wordt een actieve dag! Leuk :)

Tot morgen !

1. Riëtte Perdok:
    14 augustus 2022
    Zeker anders om te reizen nu je echt een woordje Spaans spreekt. Heel veel plezier in Madrid 😘😘