Córdoba & Malaga

22 februari 2022 - Málaga, Spanje

Goeie vroege morgen!

Ik heb mn wekker om 07.15 uur staan, want vandaag is t tijd om door te reizen. Maar het is ook mn laatste volledige dag.. huilen!

Rond kwart voor 8 check ik uit en maak ik me klaar voor mn laatste step rit, want de kaart is 24 uur geldig, dus die kan ik mooi gebruiken om op t station te komen. Maar eerst is t tijd om ontbijt te halen. Ik weet niet wat de mogelijkheden op t station zijn, dus ik ga hier maar langs de starbucks. Met n heerlijke cinnamon bun en een latte caramel ga ik weer verder.. heb alleen niet echt bedacht hoe ik met mn beker met koffie op die step ga, haha.. ik ga eerst maar n stuk lopen, zodat ik er wat slokken uit kan drinken. Daarna stop ik m voorzichtig in mn tas, waarbij die door al mn spul overeind geklemd blijft. Ziet er best steady uit, dus ik gok het er op. Onderweg kom ik wel flink wat drempels tegen, dus er zit wel wat koffie op de deksel en t drupt er wat langs.. Maar we hopen maar dat t meevalt. Als ik op t station aankom lijkt de schade beperkt, haha.. wel wat koffie op mn tas en wat druppels her en der, maar is te overzien. Top! Als ik op t station naar de wc ga blijkt alleen dat n stuk van mn trui drijfnat is.. aan t wc papier te zien is het koffie.. oeps ! Haha.. Achja, gelukkig is de trui zwart.

In de trein ontmoet ik Yvet en der vriendinnen weer.. ik wist waar ze zouden zitten, dus heb ook n stoel in de buurt gekozen. Yvet is alleen super beroerd, heel zielig.. Ze zit met n plastic zakje maar een beetje met der ogen dicht, hopend dat t weg zakt.. Waarschijnlijk zoveel gedaan en te weinig rust en slaap en nu is der lichaam op.. Maar ja.. voor degene die mij kennen.. 😖 resultaat is dat mijn lichaam ook direct reageert en beroerd wordt.. 😅 probeer t zoveel mogelijk te negeren, ik weet dat het hoogstwaarschijnlijk tussen de oren zit, maar wel machtig vervelend dit.. Ik klets nog wel even met der vriendinnen, maar ga dan met mn oortjes in zitten, wat op mn telefoon doen en uit t raam kijken.. Stel dat ze ziek wordt kan wil ik t in elk geval niet meekrijgen 😅 Gelukkig kan ik wel nog genieten van t reizen door het landschap met de trein. Dit blijft toch echt mn favo vervoersmiddel! Gelukkig voelt Yvet zich al wel iets beter als we arriveren in Cordoba.. en ze hebben hier een appartementje waar ze nog lekker even kan slapen.

Eenmaal in Cordoba neem ik afscheid van de meiden. Ik was van plan mn tas in een kluis te doen, maar helaas hebben ze geen lockers op het station. Gelukkig heb ik maar een kleine rugzak, dus meesjouwen is te overzien. Aller eerst wandel ik naar het park, waar ik even zit en alvast online mn kaartje koop voor de Mezquita Cathedral de Córdoba. Deze kerk is omgetoverd tot moskee in de Moorse tijd. Toen is t nog afgewisseld een kerk en moskee geweest en is t nog tot 4x uitgebreid. Vooral de moskee stijl is overgebleven, maar het geraamte van de kerk is nog heel duidelijk zichtbaar. Het is een bijzondere ruimte dat vooral bekend staat om zn rood met witte bogen. Het is super druk, dus het is moeilijk te vergelijken met de mooie foto's die je ziet van een lege zaal, maar het is wel een mooi bouwwerk zo.ik heb de audiotour er bij geboekt, want ik had in Sevilla bij het paleis spijt dat ik t niet gedaan had.. maar ik moet eerlijk zeggen dat het nu weinig toegevoegde waarde heeft.. het zijn vooral historische feitjes met veel namen en jaartallen, dus halverwege stop ik met luisteren, want de ruimte zelf is veel interessanter.

Na dit bezoek in een vrij koele kathedraal zit ik eerst een tijd in de zon om op te warmen. De zon brand lekker, dus dat lukt goed. Vandaag wordt t 26 graden, de warmste dag van de week! Als ik opgewarmd ben wandel ik rustig door het dorpje. Langs een mooi straatje met bloempotjes en langs de rivier, over de oude Romeinse brug, langs de oude Romeinse poorten. Genoeg leuks te zien ! Uiteindelijk vind ik n plekje om even te lunchen en bestel een kabeljauw en sinaasappel salade. Klinkt bijzonder, maar t is lekker en fris ! Hier zit ik een tijdje, half in de zon en half in de schaduw, te genieten van het weer, het eten en de mensen. Als ik uitgegeten ben, heb ik nog n uurtje. Ik besluit rustig nog wat rond te lopen en mooie straatjes te bekijken. En dan via het park rustig terug te lopen naar het station. Ik ben ruim op tijd, dus ga daar nog even op een bankje zitten. Ook switch ik van schoeisel, want na 2,5 dag op mn sandalen kunnen mn voeten wel n iets dikkere zool met wat meer steun gebruiken. Met mn sneakers aan loop ik daarna rustig aan naar het station. Ik koop nog een ijskoffie en wat water en ga dan naar de trein.

Om de trein in te komen moeten we helemaal door een tassen scan enz he.. Best heftig voor een ritje binnen t zelfde land, van een uur en n kwartier.. Maar ach, ik kom er gewoon doorheen.. T kost zo alleen wat meer tijd. Eenmaal in de trein vind ik al vrij snel mn plekje bij het raam. Tis best een luxe trein, een hogesnelheidstrein volgens mij. Het is rustig, dus kan mooi beide stoelen gebruiken. Bij het optrekken gaan we zo snel dat mn spullen zo van het tafeltje afschuiven, haha ! Een hogesnelheidstrein klopt dus wel. Al vrij snel schieten we door de laaglanden van Spanje. Verder naar de kust komen er telkens meer bergen.. Hoe dichter bij Malaga, hoe mooier de natuur.. en terwijl Malaga in zicht komt begin ik al langzaam verliefd te worden op de plek. Prachtig aan de kust, omringt door bergen. Wauw !

Eenmaal in Malaga veranderd dat gevoel niet. Wat een heerlijke stad ! Het leeft en bruist ! De oude binnenstad is super, vol met mooie gebouwen. Welke straat je ook in kijkt, echt prachtig! En zo gezellig met winkels en restaurantjes. Mn hostel ligt in t noorden van t centrum, op n heerlijke locatie. Het heet Urban Jungle en die naam verdient t ook! Het staat vol met planten en er hangt een hele chille vibe. Het is wel wat gehorig en de badkamer is wat klein. Maar verder is t echt top!

Ik drop snel mn spullen om met mn vermoeide benen toch nog n wandeling door de stad te maken. Ik vertrek morgen al heel vroeg en heb nu al spijt dat ik maar zo kort in Malaga ben.. gelukkig kom ik hier van t zomer terug ! Maar nu wil ik toch nog zo veel mogelijk van de stad proeven! Ik wandel weer door de winkelstraatjes, langzaam naar beneden richting t water. Daar loop ik langs de boulevard naar het uiteinde, waar het strand begint. Heb ik toch nog even t strand gezien ! Terwijl ik terugloop zie ik de zon ondergaan, wat ook n prachtig beeld geeft. Mn buik is inmiddels al flink aan t knorren, dus ik loop weer terug naar t centrum, waar de restaurantjes zitten. Daar vind ik n leuk tapas restaurant om mn Spanje avontuur mee af te sluiten. Ik bestel n aantal verschillende dingen en niet al te veel later zit ik heerlijk te smullen van al t lekkers. Genieten ! Ik krijg niet eens alles op.. Spijtig.. Maar met n goed gevulde maag ga ik weer richting t hostel. Ik besluit nog even te douchen en pak dan mn tas in, helemaal vliegtuig ready. Ik bekijk nog even t dakterras maar tis hier in de  avond, aan de kust, een stuk koeler.. Dus al vrij snel besluit ik warm mn bed in te duiken.. Morgen om 6 uur de wekker.. 🙈😅 Dan zit het avontuur er echt op…

Weltrusten!!