Wachten, wachten en aan de wandel

15 augustus 2022 - Madrid, Spanje

Goeiemorgen!

Mijn wekker gaat om 9 uur, net als een aantal andere wekkers in de kamer, haha.

Vandaag is doel 1 om een treinkaartje naar Barcelona te reserveren en daarna n dagtripje naar Toledo te maken. Dus ik haal n ontbijtje bij de supermarkt, melkbroodjes voor de komende 3 dagen, haha.. Daarna reis ik met de metro naar het station. Daar zie ik al vrij snel een Renfe ticket sale, dus trek een nummertje en wacht. Na ongeveer 10 minuten ben ik aan de beurt en dan vertelt de vriendelijke meneer mij dat ik bij de verkeerde ticket sale ben, want dit is alleen voor treinen binnen de provincie. Heel fijn, haha.. maar ik volg zn beschrijving, links en dan rechts en zie daar nog weer een ticket sale. Gelukkig is hier maar 1 iemand voor mij, en die staat ook verkeerd, dus ik ben zo aan de beurt.. Maar helaas is dit een tourist office die alleen normale kaartjes kan verkopen, dus weer word ik doorgestuurd. Ik moet namelijk nog iets verder doorlopen, door de schuifdeuren en dan rechts zit er weer een ticket sale. Nu maar hopen dat dit de goede is.. En hier is het echt volle bak! Ik trek weer een nummertje en bereid me voor op lang wachten, want het is 18 balies breed en t staat propvol mensen.. het is 10.37 al is hier een nummertje trek en denk dat ik rond 10 over 10 ben begonnen met zoeken en wachten.. en de eerste trein naar Toledo is al vertrokken.. ik wacht en wacht.. zie na een tijdje een lege zitplek en neem die, want ze zijn bij VO00055 en ik ben VO00077.. En dat is puur de VO, voor reizen op een andere dag.. er is nog een VB, en CO een CB enz… om 11.18 besef ik dat ik de 2e trein naar Toledo ook ga missen.. Dat betekent dat ik niet voor half 2 in t centrum van Toledo zal zijn.. Nou, dat vind ik dan echt zonde van de korte tijd in Toledo, dus besluit dan maar niet richting Toledo te gaan.. Om 11.32 loop ik eindelijk naar buiten met een ticket. Het is gelukt ! De trein die ik wou was al vol, maar een trein later was nog wel een plekje, gelukkig ! Ik vrees wel ook n beetje voor mn plekje in de trein tussen Barcelona en Parijs en daarna de Thalys terug naar NL, aangezien deze treinen ook vol of bijna vol waren. Zodra ik in Barcelona aankom dus maar gelijk mn ticket naar Parijs proberen te fiksen. Maar goed, zorg voor later. Ik kom in elk geval in Barcelona!

Inmiddels is het dus bijna middag en nu heb ik geen plan voor vandaag.. Ik ga eerst op het station maar naar de WC, kan ik daarna mooi rond dwalen. Dan ontdek ik dat ik de Thalys kan reserveren met de Interrail app, top! Dus dat probeer ik, maar bij de betaling klik ik ergens verkeerd, waardoor t mislukt.. en daarna lukt t helemaal niet meer om een kaartje te reserveren.. Gelukkig is er geen geld van mn creditcard af, maar ik wil wel die reservering, want ook hier waren de 2 middag treinen vol en anders kan ik dit pas op zaterdag op t station in Parijs fiksen.. Voor t zelfde geld is t dan te laat. Ik besluit om te kijken of even wachten helpt, dus ik loop richting het Retiro park, want vlakbij het station is. Daar probeer ik t weer, maar helaas werkt t nog niet.. Na flink wat gehannes probeer ik t via een andere browser en dan lukt het wel! Dus met veel geduld doorloop ik t betaal gebeuren en dan heb ik mn plekje gereserveerd! Toppie !! 23 augustus reis ik weer naar huis. En dan nu weer mn koppie in t hier en nu.. nog 2 dagen Madrid!

Ik besluit nog een rondje te lopen in het park en na een tijdje ga ik via een andere uitgang t park uit. Ik zie allemaal mannetjes in hesjes lopen en denk eerst dat t een actie ofzo is… tot ik plots langs mensen loop die gekleed zijn in kleding uit de jaren 20/30 en allemaal oude auto's zie.. een filmset!! Cool! Helaas kan ik niet achterhalen van welke film of serie, maar ik blijf wel even kijken. Daarna loop ik nog even langs de kerk San Jerónimo el Real en door deze wijk. Dit was vorige keer ook al een van mn favo plekjes. Alles is hier echt prachtig!

Daarna loop ik weer langzaam richting t centrum. Maar er is maar weinig te beleven. Het is vandaag n nationale feestdag hier in Spanje. De hemelvaart van Maria. Maar dat maakt dat er wat dingen dicht zijn.. Al is t meeste qua musea, restaurants enz wel open, dus heel veel merk je er niet van. Maar dit stukje is gewoon niet zo spannend, haha. Ik besluit dat t weer even siësta time is en ga richting mn hostel. Tijd voor n heerlijke powernap, haha.

Na mn powernap heb ik vooral trek, dus ik zoek naar goedkope opties om te eten. Uiteindelijk besluit ik om naar Taco Bell te gaan, haha.. Vooral omdat ik daar nog nooit geweest ben! En het is ook niet super duur. Bij Taco Bell bestel ik een chicken burrito en krijg je refill drinken. Dit wordt pas echt winst als ik ontdek dat ze ijsthee zonder prik hebben! Wat betekent dat ik 2,5 beker met ijsthee drink, naast mn menu, terwijl ik een aflevering van n nieuwe Spaanse serie kijk. Een jaren 20 serie die zich afspeelt in Madrid.. wie weet is t die ene van de filmopname, haha.. maar anders stond deze sowieso al op mn lijstje! En tis goed voor mn Spaans. Voor ik vertrek ga ik nog even bij de Taco Bell naar de wc, haha, lijkt me wel zo verstandig. En daarna ga ik weer aan de wandel. Vanaf Sol loop ik door de winkelstraatjes, aan de andere kant dan waar mn hostel zit, en dit voelt echt als het centrum. Daarna ga ik links de wijk Malasaña in, een wijk met echte Urban feeling. Veel graffiti en funky shops en cafeetjes. Leuk!

Vanuit daar kom ik uiteindelijk uit bij Plaza de España, een van de mooiere Plaza's in Madrid, vind ik. Er is hier een terras opgebouwd, naast een soort openlucht bioscoop, verderop is een grote speeltuin en er is veel plek om lekker te zitten langs het gras en de plantenbakken. Als je vanaf de Plaza links doorloopt kom je bij the Royal Palace en aan de rechterkant kom je bij La Montaña Park met de Tempel van Debod. Hierover wordt veel getipt op internet, vooral over de zonsondergang, dus ik ga die kant op. Zeker een mooie plek om de zonsondergang te bekijken, samen met 100 anderen, maar helaas is het water van de Tempel van Debod momentele niet aanwezig, waardoor dit een beetje tegenvalt, haha.

Na de zonsondergang loop ik richting the Royal Palace, zie nog iemand verkleed als een heuse transformer, Bumblebee, haha. Best tof gedaan! En geniet van hoe iedereen rond struint langs de gebouwen. Er wordt geskate, gedanst en getiktokt, allemaal best vermakelijk. Dan loop ik nog langs de kathedraal die prachtig verlicht is, geniet hier nogmaals van het uitzicht en van een violist die aan het spelen is.

Wanneer het uiteindelijk helemaal donker is ga ik weer richting het hostel.. Daar chill ik nog even op t bed, kijk ik mn serie verder en ga ik uiteindelijk slapen. Nog geen idee wat ik morgen nog kan doen in Madrid, maar dat zien we dan wel!

Trusten!

1. Riëtte Perdok: