Trammen en een prachtige lucht

23 oktober 2019 - Porto, Portugal

Ik wordt na een vrij onrustige nacht wakker, iets voor de wekker. Gelukkig voel ik me aardig uitgerust, want zo voelde ik me niet toen ik 's nachts een paar keer wakker werd, haha. Eigen schuld dikke bult.. Anya, mn kamergenootje is ook al op en we gaan samen ontbijten. Tijdens het ontbijt druppelen telkens meer mensen van gisteravond binnen. De meeste zijn aardig fris en het is leuk om na te praten.

Na het eten maak ik me klaar om op pad te gaan en neem ik afscheid van Anya, want die reist vandaag door. Wie weet zie ik haar nog in Lissabon! Dan ga ik richting station, om een dagkaart voor het OV te kopen. Vandaag even wat minder lopen, haha. Arm lichaam… weet niet wat haar overkomt.

Ik moet het kaartje halen bij de ticketoffice en ik ga in de verkeerde rij staan, haha oeps..uiteindelijk sta ik goed en kan ik een kaartje kopen. Trams zitten alleen niet bij deze kaart in, helaas.. Want die staan wel op de planning. Maar eerst stap ik op een trein naar het hoofdstation, om alvast mijn treinkaart voor morgen te halen. Daar in de buurt is verder niks te doen, dus ik pak daarna een bus weer terug naar het centrum. Daar stap ik toch eerst op de tram, gelukkig zijn de kaartjes niet duur.. Deze rijdt een rondje door het centrum. Altijd leuk om zo een keer een rondje te rijden. De tram rijdt nog pal langs mn hostel, maar ik maak het rondje af. Leuk weetje: aan het einde van de route gaat de tram de andere kant op, en daarom kun je de bankjes omklappen, zodat ze de andere kant op staan. Super handig! Daarna loop ik de winkelstraat in, want ik heb geen pyjamabroek meegenomen en die mis ik toch wel.. daarna stap ik weer op de bus richting mijn hostel.

De bus stopt vlak bij de universiteit, waar iets bij de studenten gaande is, maar ik heb geen idee wat.. Groepen dragen kenmerkende kleuren en kleding en lopen zingend rond. Ik heb het deze week al vaker gezien, maar hier op het plein gebeurt vanalles, dus ik ga even in het zonnetje zitten kijken. Daarna lust ik wel wat dus loop richting de Costa en haal een sandwich en een Chai Latte. Hier zit ik een tijdje heerlijk mn boek te lezen.

Dan ga ik nog even naar het hostel. Ik ontmoet daar weer twee nieuwe kamergenoten en ga daarna weer op pad. Op naar mn hoofddoel van de dag, het strand en de zonsondergang! Ik pak eerst de bus richting de rivier, naar de plek waar de tram vertrekt. Gelukkig valt de rij bij de tram mee. Ik heb geluk en kan nog net achter in aan de goede kant van de tram zitten, voor het uitzicht. Deze route is echt heel mooi! Langs de rivier, met mooi uitzicht op de overkant, langs een brug, tot we bij het strand en de palmbomen komen.

Ik stap en en loop langs de palmbomen richting de pier, in de zon. Dit geeft echt een mega vakantiegevoel! Ik vind een mooi plekje op het strand, vlak bij rotsen voor de zonsondergang. Ik ben best vroeg, dus bel nog even met mn moeder. De zon zakt hier erg langzaam, vergeleken met Nederland. Het lijkt er op dat de zon achter de wolken gaat verdwijnen, maar dan komt er onderaan een strook lucht, waardoor de zon aardig zichtbaar blijft. En zodra die weg is… een mega kleurenfestijn ontpopt zich. Dat had ik niet meer verwacht! Van alle avonden is dit de mooiste zonsondergang! Wat een geluk dat ik deze hier meemaak!

Het vervolg:

Na dat ik de zonsondergang heb bekeken ga ik weer terug naar het centrum met de bus en richting hostel. Daar ga ik nog even lekker mn boek lezen. Rond 9 uur druppelt het weer binnen voor het diner. Een aantal van de groep gister en ook een aantal nieuwe mensen schuiven aan. De meeste zijn nog aardig brak, maar het is weer gezellig! Na het eten druipen er een aantal van onze groep af, door de heftige nacht gister. De rest van ons bespreekt het plan voor de avond.. Weer een bar? Of misschien wat lekkers halen en ergens buiten gaan zitten? Meerdere ideeën komen voorbij. De stemming schommelt ook enorm qua echt nog wat doen of hier blijven hangen.

Het blijkt dat er vandaag 2 jarigen aanwezig zijn, gezellig ! Dus de shots worden weer klaar gemaakt en ook deze keer is er weer vuur op de bar. Ook deze keer zorgt dat weer gelijk voor verandering van sfeer en de party mode wordt langzaam aangewakkerd. Met een groep van 5 hebben we een plan om ergens wat te halen en ergens buiten te hangen. Dan haakt 1 helemaal af.. weer twijfel.. tot Luciana die in het hostel werkt en vanavond de pub-crawl doet binnen komt. 2 dames, waarvan 1 net nog helemaal zou afhaken schrijven zich in.. de rest twijfelt.. maar ik heb eigenlijk weinig zin. Ondertussen krijgen de twee jarige een verjaardags atje... ik zeg nog zachtjes, ik ben blij dat ik dat niet hoefde gister... helaas hoort onze gezellig barjongen mij.. even later staat er een half (heel wilde ik niet) glas Sangria voor mn neus en een shotje met iets... de bedoeling is dat hij het er in giet en ik het glas leeg at.. echt zo niks voor mij ! Dus ik ga verder met onderhandelen. Na eerst al voor elkaar gekregen te hebben dat ik maar een half glas krijg.. is nu de deal dat als ik m half leeg drink.. dus nog maar 25% van zn originele plan... nou gelukkig maar.. want die 25% hakt er in ! Ik denk dat ik was omgevallen na een vol glas...Had inmiddels ook al een sangria en een shotje gehad natuurlijk .. ik voel t mn lichaam inzakken en voel gelijk dat ik dit gevoel nog nooit eerder heb gehad... ik ben ook gelijk nog luidruchtiger, haha. Ik merk het gelukkig zelf dus ga met mn sangria glas naar de keuken, gooi m leeg en vul deze met water.. voorlopig drink ik alleen nog maar water, haha.

Als ik weer terug kom is bijna iedereen zich aan het inschrijven voor de pub-crawl. Dus ik zeg nee en nee en nee.. leg uit dat ik dat drankje de rest van de avond genoeg alcohol heb gehad, dus dat ik het zonde vind van mn geld.. Direct trekken mn twee matties Pulkit (India) en Elizabeth (New York) hun portemonee en wordt mijn bandje betaalt... oeps... tja, zonder alcohol en gratis... dan kijk ik wel hoe lang ik het vol hou...

Er gebeurt die avond weer van alles.. tijdens het naar buiten lopen heeft de groep de slogan dirty-thrity weer opgepikt, dus wordt mijn verjaardag wederom, voor de 3e avond, gevierd.. Dan op naar 3 bars, 1e : leuk! 2e : saai, 3e : fantastisch, en daarna een club.. bij 1 bar bleef het dus niet.  Ja.. ik heb ze dus alle 4 meegemaakt... sterker nog ik, mn 2 matties, Victoria (Brazilië) het jarige meisje en nog 2 jongens zijn als laatste over. Er wordt gedanst tot we niet meer kunnen en gaan via de mac nasr het hostel terug.  Om half 5 lig ik in bed.. Hoe heb ik dit ooit vol kunnen houden?... Maar wat was t weer een fantastische avond!

1. Riëtte Perdok:
    24 oktober 2019
    Wat een super leuke stoeltjes, je mag er voor ons wel een paar meenemen!!
  2. Oma Ina.:
    24 oktober 2019
    Blij dat je je vermaakt! Ik vind Portugal geweldig. Ook al ben ik daar nog nooit geweest. Lissabon lijkt me ook erg leuk.