Singapore dag 2

22 juli 2018 - Singapore, Singapore

Het plan is om rond 7 uur wakker te worden om de planning te maken voor de volgende bestemming. Aangezien ik gister in een soort coma ben beland heb ik geen wekker gezegd en vertrouw op Evi. Om kwart voor 8 word ik wakker, lichtelijk verbaasd. Evi blijkt een slechts nacht te hebben gehad en had er voor gekozen om zich nog even om te draaien. Ik ben hierdoor wel uitgeslapen, dus vind het niet erg. We gaan ontbijten en duiken dan achter de laptop om op zoek te gaan naar een goed vervoersmiddel. Het blijkt dat de nachttrein die we wilden nem niet meer bestaat en dat de treinverbinding tussen Singapore en Kuala Lumpur via allemaal tussenstops is. Verre van ideaal, dus we besluiten een bus te boeken. Het wordt de nachtbus van aankomende nacht. Dan hebben er eigenlijk nog het hostel, maar daardoor zijn we op de maandag overdag geen reistijd kwijt. Met wat hulp van de man van het hostel vinden we een goeie optie en boeken deze. Hierna springen we onder de douche en dan is het tijd om onze tas in te pakken, want we vertrekken vanavond al en willen alles zo veel mogelijk klaar hebben staan. Inmiddels hebben we de geplande tour door Little India gemist, maar we kunnen ook heel goed zelf rondstruinen. Rond 11 uur zijn we klaar met alles pakken en is het tijd om vandaag op pad te gaan.

We nemen de metro naar Little India en vinden daar al snel waar het zo bekend van is, de gekleurde huizen. Het ziet er ontzetten vrolijk uit! Hier hou ik nou van. Verder is het lekker druk en zit het vol groente en telefoonzaakjes. Het voelt wel aardig als of je door India loopt, vooral door de mensen. Al die vrouwen in hun mooi gekleurde gewaden. We komen ook nog langs een moskee, waar we een kijkje kunnen nemen. Vooral de buitenkant is erg mooi. We moeten daar natuurlijk zonder sandalen lopen en helaas zijn de stenen zo heet, dat onze voeten bijna wegbranden en we vrij snel weer gaan, zodat onze sandalen weer aankunnen.

Dan is het al vrij snel 1 uur en ik wil graag naar een kerkdienst van de Heart of God Church, die om 13.30 begint. De pastors van die kerk, pastor How en Lia zijn namelijk ook bij ons in Doorbrekers geweest, dus als ik hier dan toch ben he! Haha. Ik kies er voor om een taxi te nemen, zodat ik gelijk op de goede plek word afgezet. Evi gaat niet mee, maar naar de botanische tuin, dus we nemen tijdelijk afscheid. Ik loop naar de taxi stand verder op, maar daar willen alle 5 de taxi’s die ik aanspreek me niet die kant op brengen. Waarschijnlijk omdat het in een buitenwijk is en ze in de stad willen blijven. Dit heeft me helaas aardig wat tijd gekost, dus ik snel naar het metrostation om dan maar met de metro te gaan. Inmiddels is het al kwart over 1.. Was ik nou maar direct met de metro gegaan.. Tegen de tijd dat ik op de metro stap is het 13.22 uur. Nu kom ik nooit meer op tijd. Ik moet ook nog eens overstappen, dus ben zeker bijna een kwartier onderweg met de metro. Daarna moet ik ook nog zeker 5 minuten lopen. Tegen de tijd dat ik bij het gebouw ben is het al niks kwart voor.. Het is een groot grijs gebouw en het voelt totaal niet als een kerk, vanaf de buitenkant. Ik ga er toch vanuit dat ik goed ben, dus ik ga het gebouw binnen. Daar staat gelukkig een welkomstcomite, dus ik ben goed! Ik moet met de lift omhoog naar de vierde verdieping en daar staat het volgende welkomstcomite. Natuurlijk valt het gelijk op dat ik nieuw ben, dus ik wordt aangesproken en naar de ontvangstruimte gebracht. Daar wordt ik weer aan een nieuw iemand voorgesteld en al snel komt er nog iemand nieuwsgierig bij staan. Ze vragen hoe ik ooit bij hun terecht gekomen en leg uit dat de pastors ook bij ons geweest zijn. Ze leggen uit dat het zingen al begonnen is, maar dat de zaal weer open gaat voor de preek. Als de zaal even later open gaat loopt er iemand mee om te helpen een plekje te zoeken. Het is echt mega druk en de halve zaal is in beweging. De persoon die mij helpt, schakelt ook weer iemand anders in en ik krijg een stoel aangewezen naast twee jongens, vrienden gok ik. We stellen ons aan elkaar voor en ik vertel dat ik uit Nederland kom. Een van de jongens blijkt komend half jaar naar Nederland te gaan voor uitwisseling en studie. Wat een toeval! Of tja, toeval bestaat misschien ook niet.. dikke kans dat ik niet naast hun had gezeten als ik op tijd was geweest, dus ik denk dat God dat zo bedacht heeft. Dan begint al snel de dienst. Het voordeel van Heart of God Church is dat alles in het Engels is, dus ik kan alles meekrijgen. En wat een feest! Er hangt zo’n geweldige sfeer in de zaal! Je voelt gewoon Gods aanwezigheid. De kerk bestaat voor het grootste deel uit jonge mensen, ik gok 14 - 30 jaar. En het leuke aan Aziaten is dat ze helemaal meepraten met de dienst. Bij enthousiasme zegt iedereen in koor: wow! En als het zielig is: Awh.. En omdat iedereen het doet is het vrij snel al normaal en geeft het een extra sfeer. Super leuk! En met een prachtig woord, over 7 Hebreeuwse woorden voor Praise. Vraag later maar als je het wil weten. Na de dienst klets ik nog even door met de twee jongens naast me en al snel komen de twee meisjes van het welkomstcomite mij opzoeken om te kijken wat ik er van vond. Ik vertel ook dat ik in de kerk Service Director ben en de beamer draai. Ze nodigen me uit om bij hun beamer afdeling te spieken, super leuk! Daarna staan de jongens die naast mij zaten op mij te wachten en we kletsen nog even. Ik waarschuw hem vooral voor de koude winter en de meiden die er nog steeds bij staan krijgen spontaan de rillingen volgens mij, Haha. Ik geef de jongen mijn nummer en we gaan kijken of hij straks een keer bij Doorbrekers langs kan komen. Als hij dan toch in Nederland is he, Haha. Dan krijg ik nog een persoonlijk geschreven kaartje van de welkomstmeiden, super lief! En dan ga ik er weer vandoor. Op zoek naar Evi. Die is nog steeds in de botanische tuin, dus ik ga die kant op. Eenmaal daar lopen we elkaar natuurlijk enorm mis, want die tuin is gigantisch, maar gelukkig vinden we elkaar uiteindelijk! We kletsen even bij over onze beide euforische middagen en gaan dan weer op pad.

We gaan richting de islamitische wijk. Als we bij de metro uitstappen lopen we eerst totaal de verkeerde kant op. Hierdoor komen we wel op een klein en chaotisch marktje, wat leuk is om even te bekijken. Daarna lopen we de goeie kant op en daarbij komen we langs een prachtig Artdeco gebouw, waar Evi spontaan verlieft op wordt. Ze krijgt gelijk inspiratie voor een voorstelling die ook in dat sfeertje is. Na een aantal foto’s lopen we weer door de wijk in. We lopen eerst het buitenste straatje van de wijk in en die heeft meer een urban feeling. Heel veel kleine eigen zaakjes met de meest leuke producten, beschilderde muren en bij verschillende cafe’s live muziek. Het sfeertje is zo leuk! By far m’n favoriete straatje van Singapore. Aangezien ik nog aardig wat dollars over heb besluit ik te trakteren op wat te eten en drinken. We gaan zitten bij zo’n urban cafeetje, Blu Jaz. Ook hier hangt een heerlijk sfeertje en we drinken beide een lemon iced tea en ik eet een curry en Evi pita’s met aubergine tapenade. Echt genieten dit moment! Vanuit ons plekje op het terras kijkt Evi uit op haar favoriete gebouw en de inspiratie stroomt bijna over tafel. Na deze bult inspiratie en veel gezelligheid lopen we de islamitische wijk verder in en ook hier hangt een leuk sfeertje. Alles is vet mooi aangekleed: tafeltjes, bankjes, lampjes en aan het uiteinde van het hoofdstraatje een moskee. We lopen nog wat rond, op zoek naar een thee zaakje die door de jongen van het hostel is aanbevolen, maar kunnen dat niet vinden. Maar zo genieten we wel van de sfeer.

Dan gaan we terug naar het hostel. Even douchen en de laatste dingen inpakken. Nog een sterke bak koffie en een sigaretje en dan gaan we richting de bus. Dit zit in de buurt van het islamitische wijkje, dus we hebben al bekeken waar we moeten zijn. In de bus er naar krijgen we een melige bui, de koffie slaat aan. Dus we zingen zelfbedachte liedjes en lachen aardig wat af. Ruim op tijd zijn we op de plek waar de bus komt, waar we gaan zitten wachten. Hier ontmoeten we een fotograaf uit Sri Lanka die ook met die bus gaat. Na een tijdje komt de bus aan en stappen we in. Tot ziens Singapore ! Op naar Maleisië !

1. Riëtte Perdok:
    23 juli 2018
    Heerlijk op de vroege morgen genieten van jullie prachtige belevenissen en de mooie kleurrijke foto's. Lekker begin van de dag
    XXX
  2. Oma Ina.:
    23 juli 2018
    oma.
    wat fijn om je reis mee te beleven!