Let's go, Porto

21 oktober 2019 - Porto, Portugal

Hoog tijd voor weer een nieuwe reis, met nieuwe verhalen. Deze keer een korte trip van een weekje naar Portugal. Stond al heel lang op mijn lijstje en nu is het eindelijk zo ver!

Afgelopen zomer heb ik door mijn burn-out helaas geen grote trip kunnen maken.. Wel heerlijk kunnen uitwaaien op Vlieland, maar een ander land bezoeken is toch wel weer heel fijn. Nu het weer wat beter gaat met mijn energie is dit een soort test-reis om te kijken hoe het gaat. Niet te lang en niet gelijk heel veel plekken bezoeken, maar gewoon kijken hoe ik het volhou.

Vanochtend om half 10 stapte ik in de auto onderweg naar Eindhoven. Prima timing, want precies deze week zijn ze met de kruising naast mijn huis bezig, dus is het een gedoe om de wijk in en uit te komen.. Maar dat maak ik dus niet mee! Nou ja, natuurlijk wel nu ik vanochtend de wijk uit rij, maar verder deze week niet.

Ik kom bij Eindhoven en moet inmiddels enorm plassen, maar ik parkeer bij mn broers huis waar niemand thuis is, dus eerst maar een pitstop bij de ikea. Daarna snel door, mn auto bij mn broer in de straat, sleutelbos door de brievenbus en op naar de bushalte! Daar stap ik op de bus die me direct naar het vliegveld brengt. Ideaal! Ik besluit alvast door de douane te gaan, kan ik daarna rustig aan doen.. want als ik iets niet kan tijdens mn burn-out is het 'moeten haasten' . Mn tas wordt er uitgepikt omdat ik er een komkommer in heb, hahah! Zit zoveel water in dat ze dachten dat het een flesje drinken was. Gelukkig mag ik door, met komkommer zelfs.

Dan is het tijd om wat te lunchen, want ik heb honger! Daarna via de wc richting gate. Als ik aankom springt het scherm op boarden. Ik heb een extra handbagage bijgeboekt, dus mag priority inchecken. Deze ingang vind ik als een van de eerste, waardoor ik bijna vooraan sta. Handig, want het blijkt al vrij snel dat 75% van de mensen dat gedaan heeft, dus echt priority is het niet. In het vliegtuig komt de standaard even spannend opzetten. Maar ik heb toch sterk het gevoel dat God meer plannen heeft met mn leven dan tot nu toe, dus ik weet vrij zeker dat ik veilig overkom. Eenmaal in de lucht kan ik ontspannen en genieten. Wat een prachtig beeld blijft het, als je net boven de wolken grens uitkomt!

Onderweg een aantal keer wat turbulentie, maar na ruim 2,5 landen we veilig in Porto, Portugal! Yes! Ik ben in het buitenland! Ik heb een flinke sweet-craving, dus haal nog even wat lekkers. Bewapend met een blueberry muffin en een aardbei frappeccino neem ik de metro vanaf het vliegveld naar het centrum. Vanaf daar loop ik in 5 minuten naar het hostel. En ik zie het nu al.. Wat een prachtige stad! Eerst snel inchecken. Ik verblijf een klein schattig 4 persoonskamertje met alleen maar dames. Er is niemand als ik aankom, dus ff snel installeren en dan ga ik op pad. Kijken hoelang mn lichaam het volhoudt na zo'n reis.

Ik zie dat een beroemde boekenwinkel, waarop de sfeer van Harry Potter deels is geïnspireerd vlak bij zit. Eerst even die kant op maar. Er staat een mega rij voor de winkel! Dat had ik al gelezen op internet, haha. Dus een foto van de buitenkant vind ik voldoende. Daarna loop ik een rondje en geniet ik van de prachtig betegelde huizen en oude trammetjes. Ondertussen klinkt er in mijn hoofd het zondagsschool liedje: Ik ben zo gelukkig..! Langzaam kom ik weer in de buurt van mn hostel en bezoek daar een mooie kerk. Dan loop ik de andere kant op, berg afwaards, richting de rivier. Onderweg nog meer prachtige huizen en het uitzicht bij de rivier is ook erg mooi! Ik weet dat ik ook weer terug omhoog moet klimmen, dus besluit even langs het water te zitten en wat uit te rusten. Zo maak ik ook een stukje zonsondergang mee.

Daarna begin ik weer aan de klim omhoog en ik moet zeggen dat het me meevalt. Onderweg kom ik nog wat mooie deuren tegen, dus ik verval weer in mn oude patroon en zet ze op de foto. Als het ergens moet lukken om een mooie reeks te krijgen is dat wel in Porugal, hihi.

Ik kom weer uit op de plek waar ik ook uit de metro stapte en heb nu meer tijd om wat rond te kijken. Prachtige kerkjes en gebouwen! En ineens zie ik dat op dit plein het mooiste station van Porto is! Dus ook daar loop ik even heen. Dan loop ik weer richting het hostel en schrijf me in voor de diner. Dat is alleen pas om 9 uur. En in Nederland is dat 10 uur en mijn maag knort al flink..

Het is hier bijna 7 uur, wat voelt als 8 uur, dus ik besluit alvast wat te gaan eten. Het menu is het hostel is toch niet helemaal mijn ding, dus doe dat toch vooral om mensen te ontmoeten. Ik vind om de hoek een hamburger restaurant waar je ook mini hamburgers kan bestellen, top! Ik bestel en heb nu heerlijk de tijd om mn boek te lezen. Dan krijg ik een alcohol vrije Berry cocktail en mn eten. Heerlijk! Best vertoeven zo, haha.

Ik merk dat ik wel wat moe ben, dus loop richting het hostel en ga nog even rustig in mn kamer zitten. Om 9 uur kom ik overeind en dan blijkt een kamergenoot ook naar het diner te gaan. Gezellig! We komen aan tafel te zitten met twee australische heren en raken al snel aan de praat. Het eten loopt wat uit door een mislukte gang, maar we vermaken ons prima met z'n vieren.

Op een gegeven moment ondekken vertel ik dat ik bijna jarig ben.. ja, het gaat hier over enkele minuten! Haha. Met kamergenootje verdwijnt even later van tafel en vlak daarna hoor ik happy birthday muziek en komt er een bord met chocola en een kaarsje aan. En iedereen daar zingt mee. Super lief! Hahah.. toch met mensen mijn verjaardag gevierd OP mijn verjaardag! Ik krijg als cadeau van het hostel mijn diner gratis en een cadeau bon voor gratis ontbijt morgen. Super lief!

Daarna kletsen we nog even, maar dan is het al 1 uur geweest en is het tijd om naar bed te gaan. Mn kamergenoot reist morgen weer door, maar de twee heren ga ik vast nog wel zien!

Nu lig ik, op mijn verjaardag, heerlijk in mn bedje in Porto! Helaas wel omringt door twee zacht snurkende vrouwen, haha! Lang leven oordopjes!! Dus lekker slapen en op naar een nieuwe en deze keer ook feestelijke dag!