Laatste dag

27 oktober 2019 - Lissabon, Portugal

Vandaag slaap ik weer uit. Laatste dagje vakantie, dus ook nog wat rusten. Omdat het uitgaan gister geen succes was, ben ik vandaag niet brak. Groot voordeel! Ik kan nog net meedoen aan het ontbijt en daarna zit ik met Anne nog een tijdje op het balkon. Dan snel douchen en dan is het tijd om op pad te gaan.

Vandaag ga ik in elk geval door Amalfa wandelen. Amalfa is een heuvel met allemaal schattige straatjes en trapjes, huisjes en een paar mooie miradouro's (uitzichtpunten). Ik bezoek de Sé kathedraal, toch op zondag in een kerk, haha. En Miradouro de Santa Luzia en Miradouro Portas do Sol. Dan loop ik verder omhoog, richting Castelo de São Jorge. Vanaf hier heb je een prachtig uitzicht over de stad. Helaas is het vandaag bewolkt, maar dat scheelt wel qua temperatuur, met al dat omhoog klimmen. Het kasteel zelf is "leeg", alleen de muren staan nog.

Na mn bezoek aan het kasteel loop ik via de mooie straatjes weer naar beneden richting het centrum. Ik heb ondertussen best trek, dus het is hoog tijd om eindelijk eens een Pastel de Nata te proberen! Ernstig.. Mijn laatste dag en nu pas proeven.. Natuurlijk is het heerlijk! Dus later vandaag nog maar eentje, haha.

Dan loop ik naar het Carmo museum, een van de dingen hoog op mijn lijstje, maar ontdek ik dat deze dicht is op zondag! Vet kak! Als ik dit had geweten was ik gister gegaan en had ik vandaag de tram gedaan.. maar ach.. niks aan te doen.. nog een reden om nog een keer terug te komen.. Ik loop weer naar beneden en zie de beroemde Elevador de Santa Justa. Een lift om in de wijk hoger uit te komen, direct naast Carmo. Maar ik ben al boven en weet dat er lange rijen zijn, dus ik neem genoegen met het bekijken van de buitenkant. Dan loop ik via de winkelstraat, waar nu ook kerstverlichting hangt, terug naar Rossio square. Daar zit ik een tijdje, maar mijn benen zijn erg moe.. Dus ik haal nog een Pastel de Nata en ga richting het hostel. Daar zitten Anne en Mark, een Zwollenaar, in de lounge ruimte, dus ik ga er bij zitten en lees lekker een boek.. Het is mn laatste dag en normaal zou ik meer doen, maar mijn lichaam heeft er genoeg en ik luister er naar.. Ik heb ook geen zin om kapot thuis te komen van mn vakantie.

Om half 8 pak ik alvast grotendeels mn tas in en om 8 uur doe ik voor het laatst mee aan het diner. We eten weer heerlijk en hebben het vooral gezellig aan tafel. Daarna eindigen Helena, Anne, Mark, Winnie en ik op de patio waar we nog een hele tijd gezellig zitten en cocktails drinken. Geslaagde laatste avond! Dan rond 1 uur gaan we richting bed, want morgen begint de terugreis..

Slaaplekker!

1. Oma Ina.:
    28 oktober 2019
    Goede reis terug! Nu met volle moed het dagelijkse leven weer in. Ik heb begrepen dat het de moeite waard was.