Birthday

22 oktober 2019 - Porto, Portugal

Vanochtend slaap ik uit, want het was gister best laat en mn lichaam kan wel even wat rust gebruiken. Gelukkig word ik op tijd wakker voor het ontbijt, dat ik op mijn verjaardag gratis mag eten. Happy birthday to me !! Tijdens het ontbijt bekijk ik de kaart en plan ik de route die ik vandaag ga afleggen. Daarna maak ik me klaar om op pad te gaan.

Ik begin mijn route op het plein bij Câmara Municipal do Porto. (Jaja, mond vol) Hier geniet ik van de prachtige gebouwen bij dit plein. Dan bezoek ik de kerk die er achter ligt en sla dan een klein winkelstraatje in. Ik ben van plan om een mercado te bezoeken, maar deze is helaas under construction. Verderop staat ook weer een prachtig kerkje betegeld met blauwe Portugese tegeltjes, Capela das Almas. Super mooi! Dan vervolg ik de winkelstraat waar ook nog vele mooi betegelde panden staan. De straat eindigt bij een ander mooi blauw kerkje, Igreja Sto. Lldefonso.

Ik besluit wat te eten bij een tentje op het plein bij het nationale theater, hoe kan het ook anders, haha. Ik trakteer mezelf op een heerlijke wafel met slagroom. Daarna loop ik de Ponte Luis-I over, wat prachtig uitzicht over de stad geeft. Aan de andere kant wordt ik gebeld door Karsten en Abe, leuk! Al herkent Abe me pas als ik mijn zonnebril afzet, haha. Het weer vandaag is heerlijk! Mn jas is inmiddels uit en mn sjaal af. Na een tijdje van het uitzicht genoten te hebben loop ik weer terug richting hostel.

Vandaag doe ik wat rustiger aan, want ik voel dat mn lichaam toch vrij moe is. In het hostel ga ik heerlijk zitten lezen in het venster op mijn hostelkamer. Prima vertoeven zo!

Om 18.00 ga ik de deur nog even uit voor de zonsondergang. Ik vind een mooi plekje, niet al te ver van het hostel. Een parkje met een uitzicht over een stukje van de stad, precies richting de ondergaande zon. Het is hier gezellig druk! Vooral veel Portugese ontmoeten elkaar hier met hun eigen meegebrachte drankje.

Als de zon is weggezakt ga ik terug naar het hostel, om nog even wat te lezen en rustig aan te doen en ik bel nog even met Jeroen en Lindy. Net als gister heb ik eigenlijk geen zin om nog naar het diner te gaan, maar ik weet dat het vast weer gezellig wordt. Dus rond 9 uur ga ik naar beneden. Ook deze keer blijkt er een kamergenoot mee te eten. Eentje die ik tot nu toe nog niet echt sociaal vond, maar ik blijk het gelukkig al snel mis te hebben. Ze heet Anya en is Russisch en verder zijn er: Elisabeth - usa, Phuket- India, Joël - Perth, Victoria - Brasil en nog drie jongens. Uit Duitsland, Italie en Amerika. Zoals verwacht is het wederom er gezellig en ik ben blij dat ik weer mee eet en zo niet de hele dag alleen ben op mn verjaardag. Oja en ik drink voor het eerst in mn leven Sangria. Is best binnen te houden, haha.

Iets na 11 uur ontdekken ze dat het mijn verjaardag is en dat blijkt een trigger voor groots enthousiasme. Er wordt gezongen, en nog een keer wanneer blijkt dat iemand de volgende dag jarig is. Iedereen krijgt een shotje en er wordt een spektakel met vuur van gemaakt. Joël doopt de avond om tot dirty-thirty.. Iemand die geen gitaar kan spelen doet een serenade met een heel fout liedje en de sfeer zit er in! Er hebben zich inmiddels nog 3 mensen aangesloten en iedereen besluit nog naar een bar te gaan. Daar gaat mn voornemen om optijd naar bed te gaan, haha. In de bar is er nog een hoop gezelligheid en gebeuren er een aantal bijzondere dingen.. maar dat zijn verhalen voor een andere keer. Een aantal taaien langzaam af.. en als het kleine overgebleven groepje besluit naar de volgende bar te gaan, ga ik ook richting het hostel. Tijd voor bed!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl