Belém, tram 12 en eten

26 oktober 2019 - Lissabon, Portugal

Ik kan eindelijk eens doorslapen tot mn wekker,  fijn ! Ik kleed me aan en ga ontbijten. Heb met Aaliyah, Anne en Kevin afgesproken om half 10 te ontbijten, dus het is gezellig aan tafel. Aaliyah verhuist vandaag naar een AirBnb, vet jammer.. na het ontbijt en een rustige start met koffie is het tijd om weer eens wat van Lissabon te zien.

Ik neem de tram naar Belém, die echt overvol is.. het voelt als een soort Japanse trein, als je die beelden kent. Ik stap uit naast de Mosteiro dos Jerónimos. Wat een prachtig gebouw! Er staat een enorme rij voor de kerk, maar het Mosteiro kan ik zo inlopen nadat ik een kaartje heb gekocht. En dat was mijn doel, dus jippie! Het is binnen net zo prachtig als buiten.. Dus het was de entreekosten waard!

Daarna loop ik door een park richting het water. Hier staat de Padrão dos Descobrimentos. Niet echt bijzonder, maar ik heb het in elk geval gezien. Langs het water loop ik door naar Torre de Belém. Het is heerlijk warm, dus zoek daar een rustplekje in de schaduw. Het is hier vol met toeristen natuurlijk, maar toch hangt er een rustige sfeer. Na de pauze en wat foto's loop ik weer terug. Het is inmiddels 2 uur geweest en heb flinke honger, maar door het toerisme is het aan het water erg duur.. Dus ik besluit nog even vol te houden tot iets verder op. Daar vind ik een terrasje in de schaduw met uitzicht op de Mosteiro, waar ik een heerlijke bol met cream en wat drinken haal.

Na het eten en het afkoelen in de schaduw ga ik weer richting de tram, terug naar het centrum. Daar stap ik op tram 12, die een rondje maakt door de wijk Amalfa. Ik kom langs een aantal mooie plekken. Zeker waard om nog eens goed te bezoeken. Na de tramrit ga ik terug richting het hostel om nog even wat te chillen met Anne. Om half 7 komt Aaliyah ook. Ik heb tot nu toe alleen maar in de hostels gegeten, dus het is hoog tijd om een keer de Portugese keuken te proberen. Iemand had ons wat aangeraden, maar de jongen met de bar komt met een ander plan. We lopen naar Amalfa richting het restaurant waar hij het over had. Helaas kunnen we die niet vinden.. Dus we gaan op zoek naar een ander plekje. Anne ziet een leuk restaurantje en het is er druk en binnen zijn alle tafels gereserveerd. Dat is een goed teken! Voor een plekje buiten kunnen we wachten, we zijn de eerst volgende, dus dat doen we. We kunnen alvast een drankje bestellen en krijgen een bordje met heerlijk gebakken aardappelschillen vooraf. Dan kunnen we aan tafel. Winnie, een meisje uit Singapore is ook onderweg hierheen, gezellig! Als drankje bestel ik een Sangria en ze blijken ook witte Sangria te hebben.. en die is lekker ! Mijn nieuwe favoriet! Dan komt het eten. Ik heb voor de zalm in mango saus gekozen. Dat klonk zo bijzonder! Maar gek genoeg is het een hele goeie combi !

Na het eten is het tijd om afscheid te nemen van Aaliyah, want we gaan haar niet meer zien. Wij blijven nog even zitten. Vandaag is Anya, die ik in Porto heb ontmoet, aangekomen in Lissabon en zij komt onze kant op, gezellig! Ze kan het laatste stukje niet vinden, want ze staat op een uitzichtpunt en kan de trap naar beneden niet vinden. Dus ik vlieg de trap op om haar op te halen. Super leuk om haar weer te zien! Ze komt er gezellig bij zitten en wil ook wel een witte sangria proberen. Daarna gaan we richting het hostel. Winnie en Anne gaan naar bed en Anya en ik hebben het plan om nog uit te gaan.

We vragen bij het hostel om tips en die zegt dat we naar Pink street moeten, so Pink street it is! Daar staat het vol mensen die buiten hangen. We zien een plek wat er wel leuk uit ziet en gaan daar naar binnen. We bekijken de drankkaart en ik zie Ginja staan, een typisch drankje is in Lissabon. Ik heb het een paar keer gehad in het hostel en dat was heerlijk en Anya kent het niet, dus we bestellen dat. Die van het hostel is beter, maar deze is ook lekker. Na het drankje zijn we wel weer klaar met deze bar.. dus we gaan op zoek naar iets anders.. Al snel merken we dat het vrij moeilijk wordt.. De Portugezen staan met een drankje op straat en een plek waar echt gedanst wordt kunnen we niet vinden.. Zoekend lopen we aardig wat straatjes door, allema overvol van bierdrinkende Portugezen, tot onze party mood verdwenen is.. We besluiten maar terug te gaan richting het hostel. We lopen samen naar mijn hostel en vandaar neemt Anya een Uber naar haar hostel. Een beetje een anti climax… Maar het was wel heel gezellig Anya weer te zien!

Groot voordeel: 1 uur extra slapen!!

1. Riëtte Perdok:
    27 oktober 2019
    Wat heb je ook geluk met het weer! Geniet nog vandaag XXX