Barcelona 2

18 augustus 2022 - Barcelona, Spanje

Goeiemorgen!

Ik word vandaag wakker in Barcelona, wat heerlijk! Minder heerlijk is dat ik wakker wordt door t geklep van mn kamergenootjes ipv mn wekker.. maar goed, dan ben ik wel mooi op tijd wakker. Ik ga mijn bed uit en kleed me aan, daarna langs de winkel voor een ontbijtje; broodje en ijskoffie.

Dan is t tijd om op pad te gaan en ik stap op de metro richting t centrum van Barcelona. Eenmaal uitgestapt zoek ik eerst n bankje om mn ontbijtje te eten met uitzicht op de mooie gebouwen. En daarna loop ik naar n paar bekende Gaudi huizen: Casa Batlló, Casa Amatller en Casa Lleó Morera. Ik ga niet naar binnen, want dat is veel te duur.. Casa Batlló kost zelfs 43 euro! Vast mooi, maar doe even normaal.. haha. Vanuit deze straat loop ik naar beneden, als in richting het water, en kom uiteindelijk op La Rambla. Een van de bekendste straten van Barcelona, vol kraampjes, winkels en prachtige gebouwen. Ik struin de straat af en maak wat foto's. Dan kom ik bij de Mercat de la Boqueria, de eerste mercado waar ik ooit naar binnen liep, toen ik net begon met solo travelen, waar ik ontdekte hoe tof mercado's zijn, dus daar ga ik natuurlijk even naar binnen! Ik loop een rondje en koop uiteindelijk natuurlijk ook n fruitsmoothie, deze keer ananas en blauwe bes, lekker!

Vanuit daar loop ik de oude wijk Barri Gòtic in, echt het oude centrum. Hier maak ik even n stop op n bankje waar ik mn smoothie opdrink en de pastel de nata eet, die ik ook bij mn ontbijtje heb gekocht. Daarna struin ik wat door de mooie kleine straatjes en kom uiteindelijk bij de Kathedraal van Barcelona. Helaas moet je betalen om hier naar binnen te gaan, dus ik sla m over. Ik loop nog wat verder rond en kom dan bij een plek waar je de opgravingen van de oude stad kan zien. Dit kost maar 5 euro, dus hier ga ik wel naar binnen. Het is bijzonder om de oude wijnmakerij te zien, met zn schalen en dergelijke. Er is nog best wat bewaard gebleven. Na dit museum loop ik nog door Palau del Lloctinent, een gebouw met een prachtige binnenplaats.

Dan is t tijd voor mn hoofddoel vandaag, dus ik stap op de metro richting de Sagrada Familia! Ik heb n kaartje om 13.30 uur en ik kom om 13.00 uur aan, dus ruim op tijd. Ik gebruik de tijd om om t gebouw te lopen en wat foto's te maken. En dan ga ik naar binnen. Nou heb ik veel kerken gezien, maar dit is echt t meest bijzondere wat ik ooit heb gezien. De audiotour legt uit hoe de buitenkant verschillende verhalen vertelt. De geboorte, Zijn lijdensweg, alles met zoveel detail! Heel bijzonder.. En dan, als je binnen komt.. Alles behalve een standaard katholieke kerk. De ruimte is leeg en open en de grootste pracht komt door het daglicht dat via het glas in lood de kerk binnen valt. Adembenemend! Die meneer Gaudi had er duidelijk verstand van, haha. Elke tegel en pilaar heeft een bepaalde symboliek en de bijbel is heel mooi verwerkt, ondanks dat er niet mega veel beeldhouwwerk en andere versieringen te zien zijn. Juist dat maakt het zo magisch! Blij dat ik dit van binnen uit mag zien. Naast de audiotour zit ik ook nog wat muziek te luisteren, terwijl ik om me heen kijk naar alle onderdelen en elk detail. Maar mn buik knort ook enorm, dus er komt een moment dat ik toch echt weer er uit loop.

Om de grote trek te stillen besluit ik weer mn goedkope menuutje van de McDonalds te eten, die er vlak naast zit. Hier geef ik mn voeten even wat rust, terwijl ik mn serie kijk en mn maag vul. Dan bedenk ik ook een plan, want het is pas 4 uur en mn volgende op de planning is pas in de avond.. Ik had iets gelezen over dat een deel van Park Guell gratis te bezoeken moet zijn en ik wil niet meer geld uit geven, dus besluit dan maar naar het gratis deel te gaan. Helaas is deze info niet (meer) correct.. gelukkig vind ik daar wel een optie om naar de wc te gaan. En dan klim ik wel nog wat verder omhoog, om naar een uitzichtpunt over de stad te lopen. Dat geeft wel echt n mooi beeld!

Inmiddels begint het te betrekken en horen we gerommel, er is n flinke bui op komst. Tegen de tijd dat de bui losbarst zit ik in de bus weer richting t centrum en daarna ga ik door met de metro naar het hostel. Ik heb nog niet mega honger, maar niet echt wat anders op de planning, dus ik ga in het hostel weer mn wraps eten. Deze keer haal ik vooraf ook wat komkommer, om iets meer beleg te hebben. Na het eten ga ik weer richting de metro, want ik wil vanavond de show van de fontein Font Màgica zien. Ik weet nog dat ik die als puber eens gezien heb en toen was ik ook super enthousiast er over. Ik ben ruim op tijd bij de fontein, dus loop nog wat rond en zoek dan een plekje. Ik dacht dat het 9 uur begon, maar blijkbaar is het half 10, dus tegen de tijd dat het eindelijk begint heb ik al een zere kont, haha. Maar het is wel weer heel mooi! Toch bijzonder dat een fontein zoveel verschillende effecten kan laten zien, mooi uitgelicht in verschillende kleuren. Heel gaaf! In t totaal duurt het wel een uur! Het zijn 4 of 5 verschillende stukken met elk een totaal ander soort muziek. Bij de popnummer wordt er door sommige mensen enthousiast meegezongen, leuk sfeertje!

Vlak voor t einde ga ik richting de metro, want ik heb niet zo'n zin om straks op n bomvol metrostation te staan. Natuurlijk is die nu ook al vrij vol, maar ik kan gewoon mee met de metro, dus dat scheelt. Eenmaal terug in t hostel kijk ik nog even mn serie verder en dan is t bedtijd. Geen idee wat ik morgen nog ga doen, want heb t meeste vandaag gedaan. Maar ik verzin vast wat! En 's avonds ga ik met de nachtbus! Ook n leuke uitdaging. Maar voor nu..

Truste!!