Jeuk jeuk jeuk en gezelligheid - Zagreb

13 augustus 2017 - Zagreb, Kroatië

Dag 15:

Laten het zo zeggen. Vanacht was niet mijn beste nacht ooit.. in tegendeel. Ik lag in bed nog tot laat te lezen en toen ik wilde gaan slapen merkte ik al dat ik jeuk had, her en der. Ik heb een extra laken op m'n bed gelegd en ben toch gaan slapen. Om 4 uur werd ik wakker, gek van de jeuk.. ik bleef nog een tijdje woelen, maar ben toen toch uit m'n bed gegaan. In de gang, in het licht, keek ik naar m'n armen en ik zag allemaal bultjes. Het legen muggenbulten, maar in de 3 uur dat ik had liggen lezen heb ik geen mug gehoord. Tevens zaten de bultjes vooral op de plek waar ik met blote huid op het bed had gelegen.. dikke kak dus. Ik ben eerst onder de douche gestapt en ben toen naar de receptie gelopen. De jongen die nacht dienst had lag te slapen, maar de receptie is wel 24uur open, dus ik besloot m toch wakker te maken. Want weer in dat bed gaan liggen vond in echt geen optie. Ik legde het verhaal uit en zijn conclusie was de zelfde als die van mij.. bed bugs.. iets wat bij hostels helaas kan gebeuren. Helaas waren verder alle bedden bezet, maar ik mocht op de bank bij de receptie slapen. Een aanbod dat ik met maar 2 uur slaap graag aannam. Hij maakte de bank bedwaardig en ik kon daar slapen. Zoveel beter! Nadeel was dat iedereen er langs liep, maar ik heb toch tot iets over 8 nog kunnen slapen. Het vriendelijke meisje van gister was inmiddels weer terug en ze vond het ook allemaal heel vervelend. Ze kon me inmiddels een ander bed aanbieden die ik maar wat graag aannam. Maar nu weer gaan slapen.. dan weet ik zeker dat ik pas laat wakker wordt en dat vind ik zonde van m'n dag. Dus ik besloot me aan te kleden, nadat ik m'n spullen had verplaatst. Tevens wilde ze gratis m'n hele bagage wassen. Dat vond ik wat overdreven, maar alle spullen die op m'n bed hadden gelegen en was spul wat ik ook wel schoon wilde hebben, heb ik bij elkaar geraapt om te laten wassen. Daarna werd ik verplicht om een flesje drinken uit te zoeken, omdat ze zich zo schuldig voelden. Heel lief.

Met nog geen 6 uur slaap in m'n lichaam ga ik op pad. Ik voel me best oke en hoop dat dit de rest van de dag zo blijft. Het is pas 9 uur als ik het hostel uit loop, nog lekker vroeg. En het is natuurlijk zondag, dus het is nog rustig in Zagreb. Ik loop de paar honderd meter terug naar het station en sla dan rechts af het park in. Deze mooie route is de beste route richting het centrum. Ergens, als ik er nu aan terug denk, doet dit me wel een beetje aan Nîmes van vorig jaar denken. Zagreb is ook een vrij kleine stad, Ookal bevat het 25% met de Kroatische inwoners. Het voelt rustig en heeft een leuk parkje met twee kraampjes waar overdag eten wordt verkocht. 1 verkoopt serieus Dutch Poffertjes. Haha! Zo comisch! Oh, dat heb ik niets een vertelt. De plek waar ik met Sarah ging lunchen in Boedapest had als saus opties : oorlog en joppie. Ook echt met die namen. Nederland is overal, Haha.

Ik loop het grote plein op, koop eerst insectenspul en haal vervolgens bij een bakkerijtje een broodje met nog warme kersen compote. Lekker! De mensen hier zijn in elk geval erg vriendelijk. Dan loop ik wat rond over de vers-markt en ga naar binnen bij de kathedraal. Ik zie dat ik er met m'n korte broek eigenlijk niet in mag en juist vandaag heb ik voor t eerst m'n sjaal niet mee, want die wordt uitgewassen. Ik ga toch naar binnen en er is een mis bezig. Na 2 minuten wordt ik hoofdschuddend weg gestuurd. Nou, ik heb het in elk geval gezien.

Ik loop terug naar het grote plein en ga een andere straat in, waarbij ik een schattig klein pleintje ontdek. Deze vind ik veel leuker dan het grote plein en ik ga een tijdje op een bankje zitten. Dan loop ik wel weer naar het grote plein, want van daar vertrekt de free tour die ik wil doen. Dat is de beste manier om een stad een beetje te leren kennen, met geschiedenis en al, heb ik inmiddels wel ontdekt. Er is nog niemand van de tour, dus ik ga zitten wachten.

8 minuten voor 11 komt een meisje gehaast aanlopen en verzameld iedereen aan een kant van het standbeeld. Ze is vrij gehaast in haar hele doen en laten en ze legt kort uit dat iedereen moet intekenen en dat er nog een collega komt. Ik zie haar al die tijd niet lachen, dus ik besluit alvast dat ik bij haar collega ga aansluiten. Zodra hij komt en aangeeft dat ze de groep gaan splitsen sneak ik achterlangs naar de kant waar zijn groep ontstaat. Top! Missie geslaagd. Hij is een hele spontane en leuke verteller, met her en der een grapje. Ik ben blij met m'n keuze.

We bezoeken de twee oude gedeeltes van de stad, vroeger waren dit twee dorpen opbreek heuvels, op een steenworp afstand van elkaar. Ze hadden vooral veel ruzie, maar uiteindelijk is het wel een stad geworden. Zn verhaal bevalt veel leuke historische informatie en dit maakt de stad heel levendig. In het volkse oude dorp maken we om 12 uur het kanonschot mee, waarmee de hele stad weet dat het 12 uur is. En zien we de vrij toeristische wisseling van de wacht bij de prachtige kerk op het centrale plein daar. We lopen door het straatje waar vroeger de ‘bloody bridge’ was, waar alle gevechten tussen beide dorpen werden uitgevochten. En daarna bezoeken we het kerkelijke oude dorp, waar de kathedraal is die ik eerder al bezocht heb. Ook hier komt hij weer met bijzondere verhalen. Uiteindelijk worden we weer afgeleverd bij het grote plein, waar nog een groepsfoto wordt gemaakt. Al met al een leuke tour!

Inmiddels is net na 1 uur en ik heb honger. Ik loop weer naar de bar straat, waar vroeger de rivier liep, waar de bloody bridge overheen liep. Dit is DE plek voor eten en drinken heeft de gids vertelt. Ik loop de hele straat eerst door en ga uiteindelijk ergens zitten waar ik een hamburger met frietjes eet. Niet echt Kroatisch, maar wel erg lekker. HET plaatselijke gerecht is trouwens kaas in bladerdeeg. Daar wordt ik toch niet blij van.

Na de lunch besluit ik nog wat rond te lopen. Ik loop wat winkels in, maar qua shoppen is hier op zondag niet veel te beleven. Dan loop ik nog een straatje in en zie aan het einde het Nationaal Theater liggen. Die stond voor morgen op m'n lijstje. Maar ach.. ik ben er nu toch bijna. Het is een van de mooiste gebouwen in Zagreb. En dat zeg ik niet alleen omdat ik van theater hou, haha. Theater heel hier trouwens Drama. I like it! Zonder planning verder loop ik weer terug, via andere straatjes. Dan zie ik een bordje met iets van een tunnel. Ik ben nieuwsgierig en loop er heen. Het blijkt een mega looptunnel te zijn, onder de oude stads heuvel door. Best leuk om door heen te lopen. Ik kies een afslag en kom toevallig in het Art Park uit. Oja! Dit wilde ik ook zien! Het is een vrolijk parkje/speelterrein, met een zelf gefabriceerde bar. Veel kleur, schilderwerk.. echt urban/hippie feeling. Super leuk! Hier zit ik even een tijdje, op deze dag met niet al te veel energie.

Dan besluit ik via een andere route het parkje weer uit te lopen. Ik kom uit bij de funiculaire. Voor 4 kuna, dat is zo’n 60 cent, kun je een ritje naar boven maken, naar de oude stad. Dus dat doe ik. Het is een kort ritje, maar wel leuk om te doen.  Boven wil ik graag maar the museum of broken relationship. Helaas kan ik pas over een uur naar binnen. Voor nu heb ik vrij weinig zin om te wachten, dus dit doe ik morgen wel. Dan loop ik even naar het kerkje in het oude volks-dorp, de St. Marcus Church. Mooi gouden plafond en een aantal mooie schilder werken. Daarna loop ik de oude stad weer uit.

Alan, die ik ontmoet heb in Bratislava, is vandaag ook aangekomen in Zagreb en we spreken af om samen wat te eten. Ik heb nog niet perse honger, maar ik eet wel wat mee. Hij heeft een Fransman, Bastiaan, ontmoet in de bus en die neem hij mee. We gaan naar een typisch Hongaar tentje, maar omdat ik laat geluncht heb, neem ik alleen de aardappelpartjes. Daar zitten we te kletsen en we zijn zo 3 uur verder. Dan verplaatsen we naar een ander terras, waar we nog een flinke tijd zitten te kletsen. Op een gegeven moment komen er 3 Canadese broers bij, die bed als Alan, eigenlijk uit Taiwan komen. Zo zitten we nog tot 1 uur te lachen, kletsen en zingen, terwijl het terras eigenlijk om 12 uur al dicht ging. Haha.

Dan ga ik terug naar m'n hostel. Aller eerst neem ik een douche en boen alles maximaal. Het gaat mij niet gebeuren dat ik straks weer nieuwe bultjes heb, omdat ik het zelf meeneem naar het volgende bed. In de douche tel ik en ik kom uiteindelijk uit op zo’n 43 bulten. Zo’n 10 op m'n rug, 2 op m'n gezicht en de rest op m'n arm/pols/hand. En .. dat heb ik dan wel niet vertelt.. maar het jeukt de hele dag! Super vervelend.. Ik smeer alle plekjes weer in met dat insectenspul en ga dan slapen. Heerlijk, een bed! Ik ben echt moe..

Sutra / tot morgen !

1. Riëtte Perdok:
    14 augustus 2017
    Iieeh klinkt niet lekker die beestjes. Maar ze hebben het netjes opgelost. Thuis maar niet je rugzak en spullen mee naar je slaapkamer nemen. Konijn en vissen zijn genoeg huisdieren hihi. Je vissen doen het nog steeds goed hoor. XXX